Monday, May 3, 2010

اگر حرفی برای گفتن دارد جای ما را بلدست

گزارش کریستین ساینس مونیتور از جریان سفر احمدی نژاد
اگر حرفی برای گفتن دارد جای ما را بلدست

هوارد لافرانکي

احمدی نژاد قصد دارد به نیویورک بیاید و در سازمان ملل در مورد خلع سلاح هسته اي حرف بزند.امریکا نمي تواند او را راه ندهد اما برخي هتل ها از پذیرفتن او معذورند.

هیچ چیز به اندازه احمدي نژاد که خودش را به آمریکا دعوت مي کند، باعث عصبانیت نمي شود.

وقتی دولت ایران اعلام کرد رئیس جمهور این کشور به دنبال گرفتن ویزا براي شرکت در کنفرانس سازمان ملل است. دستکم یک سناتور آمریکایي از دادن ویزا به انتقاد کرد و تعداد زیادي از هتل ها طي نامه اي به سازمان ملل اعلام کردند که از وي پذیرایي نخواهند کرد.

احمدي نژاد ریشو با آن لبخند همیشگی را همه مي شناسند، دستکم در کشور هاي غربي به دلیل انکار هلوکاست و انکار وجود همجنسگرایان در ایران و برنامه هاي اتمي که بسیاري در غرب معتقدند که منجر به تولید سلاح اتمي خواهد شد. و در ماه هاي گذشته هم به دلیل سرکوب بی رحمانه طرفدران جنبش دموکراسي خواهي مردم ایران.

آمریکا بعنوان میزبان سازمان ملل در نیویورک براي افراد جنجالي چون فیدل کاسترو، معمر قذافي و براي خود احمدي نژاد هم روادید صادر کرده است. اما این به مذاق همه خوش نمي آید.

سناتور جان کورنین، طي نامه اي به هیلاري کالینتون از وزارت امور خارجه خواسته است تا به احمدي نژاد روادید ورود ندهند تا او نتواند برنامه هایش را اجرا کند و در کنفرانس منع تولید سلاح اتمي سازمان ملل سخنراني کند.

سناتور کورنین در نامه اش نوشته است: "دادن چنین اجازه اي به احمدي نژاد، همه تلاش هاي ما را براي متوقف کردن گسترش سلاح اتمی و تروریسم، زیر سووال مي برد".

سناتور کورنین که مي داند آمریکا قادر نیست به احمدي نژاد روادید ندهد، از آنها خواسته است که او را در منطقه مقر سازمان ملل محدود کنند. بقیه هم که خواب خوش را از او گرفته اند: "جا نداریم"

یک گروه که در نیویورک از منزوي کردن ایران حمایت مي کنند، به همه هتل هاي نیویورک زنگ زده و از آنها خواسته تا به احمدي نژاد و اطرافیانش جا ندهند. همین گروه در سپتامبر سال گذشته باعث شد تا یک هتل به او جا ندهد و او را به جا گرفتن خود و همراهانش در یک هتل محدود کردند.

با توجه به روش های رئیس جمهور ایران و سیاست هایش ، مي توان گفت که اعلام حضورش در آخرین لحظه براي شرکت در جلسه افتتاحیه کنفرانس منع تولید و گسترش سلاح اتمي یک نیرنگ جدید است.

این کنفرانس دو بار در یک دهه برگزار مي شود و بطور سنتي وزراي امور خارجه هر کشور هیئت آن کشور را همراهي مي کنند. خانم کلینتون هم قرار است روز دوشنبه بعد از ظهر سخنراني کند. اما طبق پروتکل سازمان ملل، مقام بالاتر از وزیر امور خارجه، مقدم تر است بنابر این احمدي نژاد به عنوان سخنران افتخاري بالاتر از فهرست سخنرانان قرار مي گیرد.

بازدید از نیویورک همچنین این تصور را بوجود مي آورد که وي آماده گفتگو با غرب است و قصد دارد تلاش هاي آمریکا را براي تشدید تحریم ها علیه ایران از بین ببرد.

آمریکا هم تلاش مي کند تا در دام ایران نیافتد، کلینتون روز جمعه اعلام کرد که ایران دقیقا مي داند باید چکار بکند و چه کلماتي از دهانش بیرون نیاید تا توسط مجامع بین المللي منزوي تر نشود.

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل در تایید سخنان کلینتون گفت که بهتر است که احمدي نژاد درباره تلاش هاي جدي که براي حل کردن بن بست اتمي قرار است انجام بدهد حرف بزند و پاسخگوي اعضاي دائمي شوراي امنیت و آلمان باشد.

وي گفت: "ایران بخوبي مي داند باید در چه موردي صحبت کند. اگر حرف جدید براي گفتن دارد، جاي ما را بلد است".

No comments:

Post a Comment