Thursday, July 1, 2010

دعا نویسی چاره شکست حکومت روحانیون

چهارشنبه ۹ تير ۱۳۸۹


گزارش واشنگتن پست از تهران

دعا نویسی چاره شکست حکومت روحانیون



در ایران اسلامي که روحانیون در آن حکومت مي کنند، "دعا فروشان" افرادی غیر رسمي هستند که ادعا دارند از طریق ارتباط با خدا مي توانند همه مشکلات زندگي را حل کنند. روحانیون که ناموفق ماندند این گروه موفقیت تجاري بزرگي کسب کرده اند.



دارندگان این شغل های غیررسمی را که راهنمایان معنوي مثل "یا علي" باشند مقامات دولتي آزاد گذاشته اند تا به ایرانیاني که احتیاج به کمک درگاه الهي دارند را ملاقات کنند.



یا علي، روي صندلي در یکي از کوچه‌هاي قدیمي شهر نشسته و مي‌گوید که بیشتر مردم به‌خصوص زنان جوان از دعانویس‌ها مي‌خواهند تا مشکلاتشان را حل کنند. او با ریش سفید خود از "دعاهاي مختلف برای حل مشکلات مختلف" مي‌گوید و با اشاره به این‌که هرکدام از آنان دستورالعملی دارد، مي‌افزاید "برخي از دعاها که روي کاغذ نوشته شده اند باید سوزانده شوند و برخي باید در ظرف آب گذاشته شوند."



در اسلام دعا مبدا الهي دارد و مي تواند یک رابطه معنوي بین خدا و بندگانش ایجاد کند. کساني که دانش مذهبي درستي دارند مي توانند دعاها را برای دیگران بنویسند تا آن‌ها بتوانند به نتایج بهتر دست یابند.



یکي از مشتریان دائمي "یا علي" ، ماهور مي گوید که "یا علي" به او کمک کرده است تا از شر مزاحمش راحت بشود. ماهور که یک پرستار 26 ساله است مي گوید: "او و دوستانش به یا علي مراجعه می‌کنند زیرا براین باورند که دعاهاي او باعث تغییر سرنوشت آن‌ها مي‌شود و از بروز وقایع بد جلوگیري می‌کند."



ماهرو مي گوید: "این بار آمده ام یک دعا بگیرم تا دوست پسرم با من ازدواج کند و زندگي جدیدي را با هم آغاز کنیم."







شیاد ها



نهادهای روحانیت ایران، دعاهای فاقد پایه دینی و خرافی را قبول ندارند.



آیت الله لطف الله صافي گلپایگاني درباره مشروعیت دعانویسي مي گوید: "نوشتن دعاهاي روایت‌شده از امامان معصوم شیعه و دریافت پول در قبال آن‌ هیچ منع قانوني ندارد اما دعاهاي نوشته شده از سوي افراد حقه باز بدون ذکر منبع معتبر ممنوع است و دریافت پول براي آن هم از نظر مذهبي منع مي‌‌شود."



او در سایت حوزه نوشته است: "دعانویسي پذیرفته شده، اما نوع حرفه‌اي آن و امرار معاش از آن طریق جایز دانسته نشده یا باطل و حرام اعلام شده بود."



هیچ یک از مشتري‌هاي دعانویس‌هایي مانند یا علي در باره پایه دانش دیني او سوالي نمي‌کنند اگرچه او خود ادعا مي‌کند که دعاها را از قران می‌گیرد.



مرجان دختر 24 ساله‌اي که از سخت‌ترشدن مراجعه به یاعلي به دلیل زیادي مشتري‌هایش شاکي است مي‌گویدکه دانش او برایش مهم نیست و فقط مي‌خواهد "مشکلاتش حل شود."



یافتن نویسندگان دعا در ایران دشوار نیست و به قول رویترز با سري به اینترنت مي‌توان شماره‌ تلفن‌هاي زیادي یافت.



مرجان فقدان حمایت دولت از زنان را عامل مراجعه آن ها به دعا نویس ها می داند.



او مي‌گوید: "باوجود گرانی قیمت‌ها ، من خیلي‌ها، به‌خصوص زنان را مي‌شناسم که هنوز هم به عنوان آخرین راه چاره به این افراد مراجعه مي‌کنند. حتي برخي زنان برای محکم‌تر شدن زندگي خانوادگي خود به این دعاها متوسل مي‌شوند."







http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/06/28/AR2010062801351.html واشنگتن پست ، 28 ژوئن

No comments:

Post a Comment