Tuesday, August 3, 2010

جزئیاتی از حمله احتمالی آمریکا به ایران در واشنگتن تایمز

مردمک : پس از سخنان اخیر رئیس ستاد کل فرماندهی ارتش آمریکا درباره «طرح مناسب» ارتش آمریکا برای حمله به ایران، تحلیلگران مسائل نظامی در آمریکا درباره ابعاد این حمله احتمالی به ایران سخن گفته‌اند.




واشنگتن تایمز در گزارشی که دیروز 11 مرداد منتشر کرد، در حالی از نوع سلاح‌های آمریکا در حمله احتمالی به ایران پرده برداشت که یک روز قبل از این گزارش، رئیس ستاد کل فرماندهی ارتش آمریکا اعلام کرده بود که ارتش این کشور طرح مناسبی برای حمله به ایران درجهت جلوگیری از برنامه هسته‌ای دارد.



به گفته توماس مک‌اینرنی ژنرال نیروی هوایی آمریکا، احتمال استفاده از موشک کروز و موشک بی-2 توسط ارتش آمریکا در این حمله علیه ایران وجود دارد.



بمب افکن‌های بی-2 هر یک توانایی حمل چند بمب به وزن چند تن را دارد که می‌تواند سایت‌های هسته‌ای را که مشکوک به ساخت کلاهک هسته‌ای است را نابود کند.



در گزارش این روزنامه دست‌راستی آمریکایی که مواضعی نزدیک به نیروهای نظامی این کشور داشته است، ژنرال مک‌اینرنی احتمال داده که حمله موشکی آمریکا به ایران در گام نخست یک حمله هوایی باشد.



به گفته این ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا، هم‌زمان با موشک‌های کروز که در زمانی کوتاه به سمت هدف پرتاب می‌شوند، بمب افکن‌های آمریکایی نیز می‌توانند بر فراز ایران پرواز کنند.



«حماقتی که پشیمانی در پی دارد»



امروز سه‌شنبه 12 مردادسخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به سخنان رییس ستاد کل فرماندهی ارش آمریکا گفت که آمریکا درشرایط فعلی بسیار ضعیف‌تر ازآن است که بخواهد جنگی علیه کشورها در منطقه راه بیاندازد، اما اگر چنین «حماقتی» کند، حتما پشیمان خواهد داشت.



رامین مهمان‌پرست در جمع خبرنگاران، در واکنش به گفته‌های ژنرال مایک مولن، رئیس ستاد کل فرماندهی ارتش آمریکاست که سه روز پیش اعلام کرده بود که ارتش آمریکا برای متوقف‌کردن برنامه هسته‌ای ایران، «طرح مناسبی» برای حمله به این کشور دارد.



آقای مولن که در تلویزیون ان.بی.سی آمریکا سخن می‌گفت، در عین حال عواقب این حمله را «بسیار نگران‌کننده» دانست و تاکید کرد که امیدوار است نیازی به اقدام نظامی نباشد.



آقای مولر گفت که اقدام نظامی، «عواقب ناخواسته»‌ای را رقم می‌زند که پیش‌بینی درمورد این منطقه بسیار بی‌ثبات جهان را با مشکل روبه‌رو می‌سازد اما «اجازه‌دادن به ایران برای توسعه سلاح هسته‌ای هم غیرقابل قبول است».



رئیس ستاد کل فرماندهی ارتش آمریکا گفت: «رک و پوست‌کنده بگویم که نسبت به نتایج هردو این‌ها (اقدام نظامی و برنامه هسته‌ای ایران) بسیار نگران هستم.»



«بیشتر اهداف، خالی از ساکنان غیرنظامی»



به نوشته روزنامه واشنگتن‌تایمز، جان پیک یک تحلیلگر نظامی دیگر معتقد است با وجود آنکه در ایران مکان‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند هدف حمله نظامی قرار گیرد، اما به نظر می‌رسد که پرتاب موشک به سمت تعدادی از آنها خواهد توانست ایران را از پافشاری بر فعالیت‌های هسته‌ای خود منصرف کند.



به گفته آقای پیک، بیشتر اهداف مورد نظر این حمله نظامی، خالی از ساکنان غیرنظامی است و هدف این حمله احتمالی، مردم عادی نیستند.



به گفته این تحلیگر نظامی حمله احتمالی به ایران سنگین‌تر از حمله سال 1981 اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای عراق بوده و بیشتر به روزهای آغازین حمله نظامی آمریکا به عراق در سال 2003 شباهت خواهد داشت.



در این حمله احتمالی موشک‌های آمریکایی مستقیما از خاک آمریکا و یا اسکله دیگو گارسیا در اقیانوس هند پرتاب خواهند شد و بمب افکن‌های آمریکایی نیز به صورت همزمان 24 سایت مشکوک به فعالیت‌‌های هسته‌ای مشکوک را مورد حمله قرار خواهد داد.



تحلیلگران آمریکایی در حالی از جزئیات برنامه حمله نظامی به ایران پرده برداشته‌اند که دولت اوباما با حمایت از تحریم‌های شورای امنیت و نیز اعمال تحریم‌های تکمیلی علیه ایران تلاش کرده است که ایران را به حضور بر سر میز مذاکره و توقف برنامه هسته‌ای مجبور کند.







[تاريخ مطلب: دوازدهم مرداد ۱۳۸۹ برابر با سوم اوت ۲۰۱۰]

No comments:

Post a Comment