Monday, August 2, 2010

مجادله احمدی نژاد و مطهری به دادگاه رسید

روز یکشنبه چالش ها میان اصلی ترین نماینده منتقد دولت در مجلس و محمود احمدی نژاد به اوج رسید: رئیس دولت به دادگاه رفت و از فرزند آیت الله مطهری شکایت کرده است؛ شکایتی که جزئیاتش پنهان مانده است.




وكيل علي مطهري، دیروز با اعلام خبر شكايت رئيس دولت از موكل خود تصريح كرد: "شكايت آقاي احمدي‌نژاد از موكلم در حال حاضر در دادسراي كاركنان دولت در حال رسيدگي است."



آنچنان كه خبرگزاري ايلنا گزارش مي دهد، پيمان حاج محمود عطار، وكيل مدافع اين نماينده اصولگرا از ناممکن بودن انتشار "جزئيات" پرونده شكايت محمود احمدي نژاد از علي مطهري خبر داده اما در عين حال تصريح كرده كه شش روز پيش به همراه علي مطهري به شعبه دوم باز بازپرسي دادسراي كاركنان دولت رفته است تا پاسخگوي سئوالات "بازپرس پرونده" باشند. اين وكيل دادگستري توضيح نداده كه به چه دليل پس از تاخير يك هفته اي تصميم به افشاي خبر اين شكايت گرفته است.



هر چند گفته می شود علت تاخير در رسانه اي شدن اين خبر تلاش براي منصرف كردن احمدي نژاد از شكايتش بوده اما با ناكام ماندن آن، مطهري این مساله را به رسانه ها كشانده است.



علي مطهري در يك سال گذشته در قامت يك نماينده اصولگراي مجلس به كرات احمدی نژاد را مورد انتقاد شديد قرار داده و در مواردي وي را "فتنه گر"، "كودك" و "افراطي" لقب داده است.



از همین رو به نظر مي رسد محمود احمدي نژاد با ناامیدی از مهار علي مطهري توسط حامیانش در مجلس، قصد دارد با شكايت از او به دستگاه قضائي آخرين كوشش ها براي خاموش كردن يكي از جدي ترين منقدان خود را انجام دهد.هر چند گفته می شود احمدی نژاد در این راه با مانع اليگارشي فاميلي رو به رو خواهد بود. علي مطهري برادر همسر علي لاريجاني - رئيس مجلس - است. علي لاريجاني که خود از اصلي ترين منتقدان دولت است، همين دو روز پيش به طور تلويحي دولت احمدی نژاد را دولت "فرومايگان" ناميد.







منتقد همیشگی



علي مطهري فرزند آيت الله مرتضي مطهري، از تئوری پردازان جمهوری اسلامی، از مدت ها پيش به اقداماتی جدی علیه دولت احمدی نژاد دست زده که از جمله می توان به استيضاح علی کردان، وزير كشور به دليل تقلب در مدرك تحصيلي و اخراج او از دولت اشاره کرد.گفتني است نيروهاي تندرو ها در شوراي نگهبان، ابتدا صلاحیت علی مطهری برای نامزدی در انتخابات را رد كرده بودنداما رایزنیهاي پشت پرده باعث شد شورای نگهبان رأی به صلاحیت وی برای ورود به رقابتهای انتخاباتی دهد. اما پس از انتخابات بحث برانگيز 22 خرداد حملات علي مطهري عليه محمود احمدي نژاد بي مهابا تر از گذشته شد.از آن هنگام، ماه و هفته اي نبوده است كه طعنه هاي وي عليه دولت و رئيس آن تيتر نخست سايت ها و جرايد نشده باشد.







احمدی نژاد پاسخگوی اعمالش باشد



اوايل شهريور سال گذشته نخستين كليد حملات علي مطهري زده شد. او خواستار بررسي اتهامات محمود احمدي نژاد شد و با انتقاد از گفته هاي وي در مناظره خردادماه تاكيد كرد: "اگر آنها(رهبران سياسي مخالفان) نسبت به اعمال خود پاسخگو باشند، خود رئیس جمهور هم باید در باره نحوه مناظره با میرحسین موسوی که آغاز این ماجراها بود و به طور کلی در باره رفتار خود به ملت پاسخگو باشد."



اين واكنشی جدي بود به سخنان همان ماه رئيس دولت كه در يك نماز جمعه خواستار پيگرد كساني شده بود كه به گفته وي "اغتشاشات" پس از انتخاب بحث برانگيز را سازماندهي كرده بودند: "باید با کسانی که سازماندهی و تحریک کردند و خط دشمن را پیاده کردند، برخورد جدی شود."



در آن زمان مطهري اين مواضع را به حساب تلاش احمدي نژاد براي "سلب مسئوليت"[از خود و ارگان هاي زير نظر وي گذاشت و تاكيد كرد: "شاید ایشان می خواهد مسئولیت رسیدگی به این تخلفات را از خود به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی و مدیر بحران سلب کند."







رئیس دولت فتنه گر است



آغاز پائيز پايان اصطكاك ها نبود. "آغازگر فتنه" لقبي بود که علي مطهري براي رئيس دولت برگزيد. او در ماه مهر، زماني كه محافظه كاران سنتي طرحي تحت عنوان "وحدت ملي" براي خروج از بحران سياسي ارائه دادند، در گفتگو با خبرگزاري مهر بار ديگر احمدي نژاد را به چالش كشيد: "به نظر من رئیس جمهور با نحوه خاص مناظره خود و وارد کردن اتهامات به افراد غایب در مناظره ها آغاز کننده این فتنه بود و بعد از پیروزی هم تحریک کننده معترضان بود."



او در اين مصاحبه صراحتا از رئيس دولت دهم خواست از ملت ايران عذرخواهي كند، او در عین حال ميرحسين موسوي ـ رهبر سياسي مخالفان- را نيز به اين امر دعوت كرد: "برای التیام وحدت ملی همانطور که موسوی باید به اشتباهات خود اعتراف کرده و از مردم عذرخواهی کند احمدی نژاد هم باید این کار را انجام دهد. درغیر این صورت این فتنه همچنان باقی خواهد ماند."







افراطي ها



"در حال حاضر افراطيون اصولگرا حاكم هستند و چون دولت در دست آنهاست، قدرت دارند. چراكه دولت مظهر قدرت است." اين انتقادات صريح كمي كمتر از دو ماه پس از مصاحبه مذكور توسط فرزند آيت الله مطهري مطرح شد. علي مطهري اين بار براي دفاع از اكبر هاشمي رفسنجاني بود كه دولت دهم را توبيخ مي كرد. چند روز پيش از آن حيدرمصلحي، وزير اطلاعات محمود احمدي نژاد در مقام پاسخگويي به انتقاد هاي رئيس مجلس خبرگان از بحران سياسي گفته بود: "سخنان هاشمي هم راستا با سران فتنه است."



علي مطهري نيز طرف هاشمي رفسنجاني را گرفت و وي را "مظلوم" توصيف كرد: "بايد به آقاي هاشمي حق داد.چون در جريان انتخابات، ايشان مظلوم واقع شدند."



نماينده اصولگراي مجلس هشتم معتقد بود كه محمود احمدي نژاد مي بايست از دبير مجمع تشخيص مصلحت عذرخواهي كند: "اگرچه از آقاي احمدي‌نژاد انتظار عذرخواهي داشتند، اما چنين نشد."



خانواده هاشمي رفسنجاني در جريان مناظره انتخاباتي ميرحسين موسوي و محمود احمدي نژاد از سوي طرف دوم به فساد اقتصادي متهم شده بود. اين چنين شد كه در آخرين روزهاي پاييز، این نماینده تهران در دفاع از هم قطار قديمي پدرش در مبارزات انقلابي به آيه اي از قرآن استناد كرد و گفت: "هيچگاه مجاز نيستيم صدايمان را بلند كرده و دشنام بدهيم مگر آنكه حقي ضايع شده باشد. در حال حاضر نيز حق هاشمي ضايع شده است."







احمدی نژاد اعتراف کند



زمستان نيز مطهري بيكار ننشست. پس از اعتراضات خونين خياباني در روز عاشورا، مطهري به بهانه انتشار طرحي 7 ماده اي براي بازگشت آرامش، حملات خود عليه دولتي كه مخالفان آن را "دولت كودتا" مي نامند ادامه داد. او برآشفته از رفتار شبه نظاميان حامي دولت در سركوب اعتراضات دانشجويي در شانزده اذر و حمله به عزاداران آيت الله العظمي منتظري نوشت: "گروه حامی دولت باید به آزادی بیان به عنوان یکی از اصول انقلاب اسلامی بنگرد و بی جهت مانع بیان افکار منتقدان و مخالفان نشود. چرا در 16 آذر به دانشجویان اجازه نمی دهیم که در داخل دانشگاه هر شعاری که دلشان می خواهد بدهند تا تخلیه روحی و روانی شوند ، بلکه عده ای را با اتوبوس به آنجا می بریم تا مراسم آنها را به هم بزنند.چرا اجازه برگزاری مجالس ترحیم آیت الله منتظری را نمی دهیم."



او در بند دوم از طرح خود بار ديگر خواستار "اعتراف" احمدي نژاد به اشتباهاتش و "عذرخواهي" شد و از دستگاه هاي اطلاعاتي وابسته به دولت خواست تا همزمان با از بين بردن "فضای امنیتی در کشور" همچنين "از ادعای واهی انقلاب مخملی و براندازی نرم و تدارک براندازی نظام از چند ماه قبل از انتخابات با همکاری خارجیها دست بردارند."







مطهری و پرونده خیابان فاطمی



با اغاز بهار مطهری در کنار الیاس نادران قرار گرفت که اتهامات سنگینی در خصوص پرونده فساد اقتصادی محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد مطرح کرده بود. پرونده ای مشهور به "خیابان فاطمی" که علی مطهری اتهام رحیمی در آن را "جدی" عنوان کرده و خواستار همکاری محمود احمدی نژاد با دستگاه قضائی شده بود: "قرائن نشان می دهد که اتهام رحیمی جدی است و آقای احمدی نژاد که منادی شعار عدالتخواهی است باید در برخورد با اتهامات رحیمی پیشقدم شود."







انتقاد از سرکوب مطبوعات







چندی بعد در اولین روز خرداد او به سراغ محدودیت ها و فشارهایی که از سوی دولت مستقر بر رسانه ها و روزنامه ها وارد می شود رفت و ادعای احمدی نژاد پیرامون "آزادی بیان" در ایران را چنین توصیف کرد: "اين حرف ايشان صرفا يك شعار و يك ادعاست."



در حالی که وزارت ارشاد دولت دهم تاکنون مجوز انتشار بسیاری از مطبوعات حامی جنبش سبز را لغو کرده است، علی مطهری به رفتار محمود احمدی نژاد در سرکوب مطبوعات و ناشران منتقد اشاره کرد و افزود: "در حال حاضر بسياري از انتقادات به دولت و شخص رئيس‌جمهور به عنوان توهين به رئيس‌جمهور تلقي مي‌شود و از نشر آن جلوگيري مي‌شود، برخي از روزنامه‌ها به دلايل واهي توقيف مي‌شوند و پاسخ‌هاي معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد در كميسيون فرهنگي مجلس نیز قانع‌كننده نبوده است."







رئیس دولت کودک است



اما سخت ترین حمله این نماینده تهران به رئیس دولت زمانی انجام شد که محمود احمدی نژاد و حامیانش در سالروز درگذشت آیت الله خمینی، ضمن ممانعت از سخنرانی حسن خمینی شعار های تندی علیه نوه بنیان گذار انقلاب اسلامی سر دادند.علت این حملات قرار گرفتن حسن خمینی در کنار رهبران سیاسی مخالف دولت بود که خشم جناح راست را به همراه داشت.



این رخداد علی مطهری را بر آن داشت تا قلم در دست گیرد و با انتشار یادداشتی در سایت تابناک رئیس دولت را "کودک" لقب دهد. مطهری در انتقادی بی سابقه از رفتار های سیاسی احمدی نژاد تصریح کرد: "احمدی نژاد مانند کودک یک خانواده شده است که هرچه دیگران را اذیت می کند مورد تشویق قرار می گیرد."



او ممانعت از سخنرانی سید حسن خمینی را حادثه ای "از پیش طراحی" شده نامید که "شخص رئیس جمهور در آن نقش اساسی داشت و می توان گفت از سنخ مناظره انتخاباتی ایشان بود که زمینه فتنه را فراهم کرد."



علی مطهری کنایه های خود را محدود به احمدی نژاد نکرد و به طور تلویحی آیت الله خامنه ای را که در سخنرانی هایش سران سیاسی مخالف دولت را به "طلحه و زبیر" تشبیه کرده بود به چالش کشید: "آقایانی که اصرار بر شبیه سازی حوادث امروز با حوادث صدر اسلام دارند آیا صحیح می دانند که آنها و دار و دسته شان را به سپاه عمر سعد و ابن زیاد تشبیه کنیم که در روز عاشورا با ایجاد سر و صدا اجازه نمی دادند نوه پیغمبر سخن بگوید؟"



این سخنان چنان بر طرفداران دولت در مجلس اسلامی گران آمد که نمایندگان حامی احمدی نژاد در مجلس هشتم به طور علنی کوشیدند تا فرزند آیت الله مطهری را از فراکسیون اصولگرایان اخراج کنند. تلاشی که ناکام ماند.



حالا برخی ناظران می گویند محمود احمدی نژاد و هوادارانش پس از یک سال ناکامی در خاموش کردن منتقد اصلی خود در جناح راست می کوشند با دادگاهی کردن وی شانس خود را امتحان کنند. هر چند برخی دیگر می گویند شانس اصلی در زمان انتخابات مجلس نهم به محمود احمدی نژاد رو خواهد کرد. زمانی که با همکاری شورای نگهبان حکم به رد صلاحیت علی مطهری و دیگر منتقدان دولت در مجلس دهند.



--------------------------------------------------------------------------------

No comments:

Post a Comment