Monday, August 2, 2010

هشدار آمریکا به چین در مورد همراهی با تحریم‌های ایران

راديو فردا : رابرت آینهورن، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور خلع سلاح و کنترل تسلیحات، ‌روز دوشنبه در سئول از چین خواست که با مسئولیت‌پذیری در قبال تصمیمات جهانی، از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، به نفع خود بهره‌برداری نکند.




آقای آینهورن که به منظور بحث درباره تحریم‌های تازه ایالات متحده علیه کره شمالی به سئول سفر کرده است با انتقاد از سایست‌های اقتصادی پکن و حمایت این کشور در حل مسئله هسته‌ای ایران از راه مذاکره گفت: «ما از چین می‌خواهیم که خود را در برابر تصمیمات جامعه جهانی علیه ایران مسئول بداند».



آقای آینهورن در توضیح این مسئولیت‌پذیری اظهار داشت: « این[مسئولیت‌پذیری] یعنی همکاری با و پایبندی پکن به قطعنامه‌های شورای امنیت و نه سوء استفاده از مقاومت دیگر کشورهای پایبند به تحریم‌ها.»



اشاره این مقام آمریکایی به سرمایه‌گذاری‌های شتابان چین در بخش انرژی ایران است که پس از تحریم‌های تازه علیه تهران صورت گرفته است.



مقامات پکن هنوز واکنشی به اظهارات آقای آینهورن نشان نداده‌اند.



با این حال جمعه گذشته پکن اعلام کرد که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا را علیه ایران تأیید نمی‌کند. چین همچنین از پیشنهاد تازه ایران مبنی از سر گیری مذاکرات بی قید و شرط درباره مبادله سوخت هسته‌ای استقبال کرده بود.



در ماه گذشته نیز چین ضمن رد تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران از واشینگتن خواست تا خارج از تحریم‌های سازمان ملل از تحریم یک‌جانبه علیه تهران دست بردارد.

No comments:

Post a Comment