Friday, November 19, 2010

سفر رهبری و بازسازی واقعه غدیر

پس از سفر 10 روزه آیت الله خامنه ای به قم که توسط رسانه های دولتی "غدیر قم" خوانده شد و همچنین دو سفر دیگر وی به این شهر و دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و برخی از مراجع، فرمانده تازه منصوب شده سپاه شهر قم از "بازسازی واقعه غدیر" با حضور "شیفتگان امامت و ولایت"خبر داد. در همین باره سرتیپ پاسدار مهدی مهدوی نژاد، فرمانده جدید "سپاه علی بن ابیطالب" شهر قم هم که پس از سفر 10 روزه آیت الله خامنه ای به این شهر جانشین ابراهیم جباری شده است، گفت: "اين هفته، فرصت مغتنمي است تا ضمن تبيين اهداف و ماموريت‌هاي بسيج براي آحاد مردم و بخصوص افراد انقلابي و وفادار به امام راحل و شهدا، فضاي معطر و نوراني قم که به برکت وجود مقام ‌معظم ‌رهبري در اين شهر صورت پذيرفته را حفظ و تداوم بخشيم. "



مهدی مهدوی نژاد که به تشریح برنامه های هفته بسیج در جمع خبرنگاران خبرگزاری ها مشغول بود "بازسازي نمادين واقعه غدير همزمان با عيد سعيد غدير در قم را يکي ديگر برنامه‌هاي هفته بسيج برشمرد" و اضافه کرد: "اين مراسم با حضور بيش از صدهزار نفر از روحانيون، بسيجيان و اقشار مختلف در جوار مزار گلزار شهداي گمنام در صبح روز عيد برگزار مي‌شود که يکي از اهداف اصلي اين حرکت، تبيين و بازسازي واقعه غدير بوده که در همين راستا با برخي از علما و بزرگان حوزه نيز مشورت و راهنمايي‌هاي لازم دريافت گرديد، همچنين اجراي اين برنامه نيز با همکاري برخي از نهادهاي حوزوي انجام مي‌گيرد."



فرمانده سپاه قم همچنین افزود: "در اجراي اين برنامه سعي شده است تا اين واقعه به حالت طبيعي نزديکتر باشد و در همين راستا 5 کاروان شتر و اسب پيش‌بيني گرديده و عده‌اي نيز با لباس‌هاي محلي در اين مراسم حضور خواهند داشت."



مهدی مهدوی نژاد در نشست خبری خود با خبرنگاران هیچ اشاره ای به جزییات و اسامی شخصیت ها و میهمانان حاضر در این مراسم ویژه نکرد. آیت الله خامنه ای هم اکنون پس از 3 سفر پیاپی به شهر قم، به اصفهان سفر کرده و در این شهر بسر می برد.



اعلام خبر برگزاری مراسم ویژه "بازسازی واقعه غدیر" با حضور 100 هزار بسیجی و کاروان هایی از شتر و اسب در شهر قم از سوی فرمانده سپاه قم درحالی است که پیش از این پیامک هایی با شماره مبدا نامعلوم به تلفن همراه مردم قم ارسال می شد که طی آن از مردم این شهر دعوت می کردند در "غدیرقم" و مراسم استقبال از آیت الله خامنه ای با صفت "علی زمان" حاضر شوند.



همچنین پس از آغاز سفر 10 روزه آیت الله خامنه ای به این شهر رسانه های وابسته به دولت از جمله روزنامه وطن امروز، حضور رهبر جمهوری اسلامی در شهر قم را «غدیرقم» نامیده بودند.







ولایت و مرجعیت



همزمان با انتشار این خبر اما روز گذشته محسن دعاگو، معاون فرهنگی تشکل جامعه روحانیت مبارز در گفت و گویی با خبرگزاری فارس(نزدیک به نهادهای نظامی و امنیتی) به تحسین و تجلیل از آیت الله خامنه ای بر آمده و با شبیه سازی تاریخی زمان فعلی با صدر اسلام گفته است: "همانطور كه بعد از پيامبر حضرت علي عليه‌السلام بهترين فرد براي جانشيني رسول اكرم بودند، بعد از رحلت حضرت امام حضرت ايت‌الله خامنه‌اي بهترين جانشين هستند."



امام جمعه شمیرانات در ادامه این اظهارات خود اضافه کرده: "حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تنها فردي است كه بعد از رحلت حضرت امام شايستگي و صلاحيت قرار گرفتن در جايگاه رهبري و ولايت فقيه را دارند، مجموعه ويژگي‌ها و توانايي‌هاي معظم له براي اداره كشور و جهان اسلام بي‌نظير است در قياس با همه افرادي كه بودند و هستند، بسيار بالاتر است؛ لذا ايشان در آن جايگاهي كه بايد باشند هستند و در اين جايگاه غير از ايشان هيچ فرد ديگري قابل تصور نيست به عبارت ديگر خيرالموجودين هستند."



همزمان با این اظهارات محسن دعاگو و تاکید بر "شایسته بودن آیت الله خامنه ای برای قرار گرفتن در جایگاه رهبری و ولایت فقیه" روز گذشته حبیب الله عسگراولادی نیز در دیدار با اعضای حزب موتلفه و خانواده های آنها تاکید کرد: "اساس فكر ما در ارتباط با مرجعيت اين است كه بايد به مجتهد جامع‌الشرايط رجوع كنيم و زماني كه مجتهدي حكم و يا فتوا مي‌دهد همان حكم خداست و بر مقلدينش واجب است عمل كنند."



این عضو ارشد جمعیت موتلفه اسلامی درادامه تصریح کرد: "مقام معظم رهبري همواره به دنبال وحدت ملي هستند و ما بايد تمام تلاش خود را در اين زمينه انجام دهيم چون در حال حاضر بهترين كارشناس در زمينه دين كه جامع‌الشرايط است مقام معظم رهبري است."



تاکید این دو چهره نزدیک به رهبر حکومت اسلامی بر مرجعیت و ولایت آیت الله خامنه ای در شرایطی است که پیش از این مراجع بزرگ تقلید شیعه همچون آیت الله منتظری بارها مرجعیت آیت الله خامنه ای را زیر سئوال برده و او را در حد مرجعیت شیعه ندانسته بودند.



در همین باره در 23 آبان سال 1376 (13 رجب) آیت الله منتظری در یک سخنرانی خطاب به آیت الله خامنه ای گفته بود: "شما كه در شان و حد مرجعيت نيستيد."



آیت الله منتظری در این باره توضیح داده بود: "من قبلا به ايشان تذكر دادم، در شرف فوت مرحوم آيت الله اراكي بود، من به وسيله آيت الله مومن راجع به چند چيز براي ايشان پيام دادم. اين صورت متن پيام است، به دست ايشان هم رسيده است، بند هفتم آن را من مي‎خوانم، به ايشان پيام دادم؛ مرجعيت شيعه همواره قدرت معنوي مستقلي بوده. بجاست اين استقلال به دست شما شكسته نشود و حوزه هاي علميه جيره خوار حكومت نشوند كه براي آينده اسلام و تشيع مضر است و هرچند ايادي شما تلاش كنند جنابعالي اثباتا موقعيت علمي مرحوم امام را پيدا نمي كنيد، نگذاريد قداست و معنويت حوزه ها با كارهاي ديپلماسي ارگانها مخلوط شود. تيپ فلان چه حقي دارد بيايد در قم يك عده بچه راه بيندازد و حوزه را به هم بزند؟!"







شکاف میان مرجعیت و رهبری!



از سوی دیگر تاکیدات این دو فرد نزدیک به رهبری بر ولایت و مرجعیت رهبری در شرایطی است که در جریان سرکوب اعتراضات مردمی سال گذشته به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و حمایت آیت الله خامنه ای از محمود احمدی نژاد، اخبار زیادی درباره عدم رضایت مراجع تقلید شیعه از عملکرد وی منتشر و در آنها تاکید شد که روحانیون بلند پایه شیعه و حاضر در شهر قم مخالف اقدامات صورت گرفته از سوی وی هستند.



به همین خاطر پیش از این آیت الله احمد جنتی دبیر 85 ساله شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران جمعه گذشته سفر اخیر آیت الله خامنه ای به شهر قم را یکی از نکات برجسته انقلاب اسلامی خوانده و در مقام پاسخگویی به این گزارش ها برآمده است.



احمد جنتی درباره این سفر گفته است: "اين سفر آثار زيادی از نظر سياسی داشت؛ مدت‌ها بود که چيزهايی زمزمه می‌کردند، عده‌ای در خانه می‌نشينند و فکر و خيال می‌کنند همه‌ عالم را فهميده‌اند؛ می‌گويند رهبری جايگاه قبلی خود را ندارد و مردم نسبت به نظام علاقه‌ای ندارد و حوزه‌های علميه‌ قم اين قدرها هم نسبت به نظام و رهبری تمايل و عقيده ندارد و گرمی روابط سابق را نمی‌بينم. می‌گفتند مراجع با رهبری مساله دارند و خوشبين نيستند. از اين چيزها می‌بافتند. اين را خود می‌گفتند و خودشان هم باور می‌کردند. اين هم در عده‌ای شبهه ايجاد کرد و از اين وضعيت هم بيگانگان استفاده می‌کردند. اما اين سفر تمام اين‌ها را نقش بر آب کرد. خدايا تو را سپاسگذاريم، تو کاری می‌کنی که با کمترين هزينه تمام توطئه‌های پرهزينه‌ دشمن خنثی می‌شود. اين لطف خداست."

No comments:

Post a Comment