Friday, November 19, 2010

حمله به سفارت فرانسه و متهم کردن دو آلمانی به جاسوسی

در حالی که جمهوری اسلامی قرارست طی روزهای آینده با گروه 1+5 و در خاک ترکیه مذاکرات هسته ای را پس از تحمل تحریم های گسترده و پس از وقفه ای یکساله آغاز کند، چند رخداد تازه فضای سیاسی کشور را سنگین تر کرده است.از یک سو محل اقامت سفیر فرانسه در تهران مورد حمله قرار گرفته و از سوی دیگر همزمان با پخش "اعترافات تلویزیونی" دو خبرنگار آلمانی در باره سکینه محمدی آشتیانی،این دو به جاسوسی متهم شده اند.




روز سه شنبه نیروهای وابسته به نهاد های امنیتی با حمله به محل اقامت سفیر فرانسه، اقدام به ضرب و شتم دو دیپلمات فرانسوی و دستگیری برخی از میهمانان سفیر این کشور کردند تا روابط تیره ایران با فرانسه در آستانه مذاکرات تیره تر شود.



"نیروهای لباس شخصی" که سایت بی.بی.سی آنها را "نیروهای ناشناخته" معرفی کرده در حالی به اقامتگاه سفیر فرانسه در تهران یورش بردند که این کشور یکی از اعضای گروهی است که قرارست هفته آینده با مقامات جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته ای و دامنه تحریم های سیاسی و اقتصادی مذاکره کند.



آنطور که خبرگزاری فرانسه از تهران گزارش داده، در حمله این نیروها، دستکم دو دیپلمات سفارت فرانسه در تهران مورد ضرب و جرح قرار گرفته و برخی از میهمانان نیز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند.



سفارت فرانسه در تهران روز گذشته با انتشار بیانیه ای حوادث رخ داده در اقامتگاه برنار پولتی، سفیر این کشور را چنین شرح داده است:"حادثه حمله نیروهای ناشناخته زمانی افتاد که نزديک به ۱۳۰ مهمان از ديپلمات‌های کشورهای ديگر و ايرانيان برای شرکت در يک کنسرت موسيقی اصيل ايرانی به محل اقامت برنار پولتی، سفير فرانسه دعوت شده بودند.پيش از آغاز کنسرت، گروهی از مأموران امنيتی، خيابان‌های حومه محل را مسدود کرده و به بازرسی دعوت‌شدگان پرداختند که در اين ميان جمعی از جوانان ايرانی را بازداشت کردند.چندين مأمور لباس شخصی هم دو ديپلمات فرانسوی را مورد حمله قرار دادند اما جراحات اين دو ديپلمات شديد نبود. پليس رسمی ايران در محل حاضر بود اما اقدامی صورت نداد".



بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفیر جمهوری اسلامی درپاریس برای ابلاغ اعتراض رسمی دولت فرانسه به وزارت خارجه این کشور احضارشده است.آنطور که این خبرگزاری گزارش داده، برنار والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفته است "حوادث جدی‌ای در مقابل محل اقامت سفير اين کشور در تهران به‌وقوع پيوست که طی آن نيروهای امنيتی ناشناس گروهی از مهمانان سفير را بازداشت کرده و دست به خشونت غيرقابل قبولی زدند".



او افزوده است: "فرانسه با احضار سفير ايران در اين کشور مراتب اعتراض خود نسبت به اقدامات خشونت‌بار «نيروهای امنيتی ناشناس» در محل اقامت سفير فرانسه در تهران را اعلام کرده است".



بنا به گزارش فرانس پرس، به سفیر جمهوری اسلامی در فرانسه تاکید شده که "اين اقدام خشونت‌بار، نقض جدی کنوانسيون ۱۸ آوريل ۱۹۶۱ وين است".



همچنین يک ديپلمات فرانسه در مصاحبه ای تلفنی با خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که اطلاع دقيقی از تعداد بازداشت‌شدگان اين واقعه ندارد.وی در همين حال افزوده که مقامات جمهوری اسلامی از فرانسه خواسته‌اند سفارت اين کشور فعاليت‌های خود را از قبل به اطلاع آنان برساند. اين منبع گفته است فرانسه نيز اين اقدام را انجام داد در حالی که اين تنها "تله"ای بود برای "استفاده" آن‌ها. وی گفت: "تمامی اين اعمال غيرقابل قبول است."



سفارت فرانسه در تهران همچنین روز گذشته اعلام کرد که در اين حادثه حداقل دو ديپلمات فرانسوی مورد حمله و ضرب و شتم نيروهای لباس شخصی قرار گرفتند.



گفتنی است سفارت فرانسه در سال 86 و به بهانه چاپ کاریکاتورهایی بر علیه اسلام،چند بار مورد تعرض لباس شخصی ها قرار گرفت؛حملاتی که خبرگزاری فارس "گزارش لحظه به لحظه" آن را تحت عنوان "فتح لانه جاسوسی فرانسه" منتشر می کرد.



هم اکنون اما، حادثه محل اقامتگاه سفیر فرانسه در تهران با سکوت خبری کامل رسانه ها همراه شده و حتی سایت های تندرویی چون رجا نیوز و جوان آنلاین نیز اشاره ای به آن نکرده اند.







اعتراف آلمانی ها به جاسوسی



همزمان با حمله به فرانسه،مقامات امنیتی جمهوری اسلامی با پخش اعترافات تلویزیونی دو تبعه آلمانی،اعتراض مقامات آلمان، دیگر کشور عضو گروه 1+5، را نیز برانگیختند.



شامگاه دوشنبه سیمای جمهوری اسلامی در برنامه ۲۰/۳۰ اعترافات سکينه محمدی آشتيانی، زن ايرانی محکوم به سنگسار، پسرش سجاد قادرزاده، وکيل مدافع وی هوتن کيان و دو شهروند آلمانی بازداشت شده در ايران را پخش کرد.



در اين برنامه هر پنج نفر به "اشتباهات" خود اعتراف کردند. آن‌ها مينا احدی، از مخالفان حکومت اسلامی و مسئول اصلی کميته بين‌المللی عليه اعدام و کميته بين‌المللی عليه سنگسار را که ساکن آلمان است، به‌عنوان کسی معرفی کردند که دو شهروند آلمانی و وکيل مدافع سکينه محمدی را "اغفال" کرده است.



در فردای روز پخش اعترافات دو خبرنگار آلمانی، و پس از آنکه نهادهای حقوق بشری آلمان و وزارت خارجه این کشور ادعاهای مطرح شده در برنامه اعترافات تلویزیونی را محکوم کردند، خبر گزاری فارس به نقل از مالك اژدر شريفي، رئيس كل دادگستري آذربايجان شرقي اعلام کرد: "جرم جاسوسي دو تبعه آلماني كه با هدف جو‌سازي و جاسوسي در ايران حاضر شده بودند محرز و ثابت شده است".



این مقام قضایی محلی افزود: "اين دو تبعه آلماني به ادعاي توريست بودن به ايران آمده‌اند ولي عملكرد اين دو توريست در ايران و تبريز و خبردهي و جريان‌سازي در تبريز نشان مي‌دهد كه اين افراد براي جاسوسي آمده‌اند. در واقع اين دو فرد با هدف جوسازي و جاسوسي در ايران حاضر شده بودند با كمك و عنايت الهي اين افراد شناسايي و دستگير شدند. جريان دستگيري اين دو فرد با اطلاع‌دهي افراد ساده و عادي بوده است و مدرك جرم جاسوسي آنان در دست بوده و هدف آنان التهاب‌آفريني بر عليه جمهوري اسلامي ايران است".

No comments:

Post a Comment