Tuesday, November 30, 2010

اعراب و ایران هراسی

آندرو انگلند




اسناد ديپلماتيک آمريکايی که ویکی لیکس افشا کرد، عمق سوء ظن و هراس اعراب نسبت به برنامه تسليحات هسته ای ايران نشان می دهد. از عربستان سعودی گرفته تا اردن و بحرين. اين مقامات خواستار توقف برنامه هسته ای ایران با هر ابزار ممکن، و از جمله استفاده از گزينه نظامی، شده بودند.



در اين اسناد آمده است که ملک عبدالله پادشاه عربستان به دفعات از ايالات متحده خواسته که به جمهوری اسلامی حمله کند و تأسيسات هسته ای اين کشور را منهدم کند. وی هشدار داده است که در صورت دستيابی ايران به تسليحات هسته ای، «کشورهای ديگر منطقه نيز راه مشابهی را طی خواهند کرد.»



اکنون که برای اولين بار در وب سايت ويکيليکس فاش شده که کره شمالی موشک های پيشرفته قابل دسترسی به اروپا را در اختيار ايران قرار داده است، زنگ خطر برای کشورهای عربی، خصوصاً سه کشور عربستان سعودی، بحرين و امارات متحده عربی در حاشيه خليج فارس، به صدا در آمده است.



هرچند اسناد منتشر شده دست کشورهای عربی را رو می کند و شکاف بی اعتمادی آنها با تهران را عميق تر می کند، اما در منطقه ای که رويکرد سياسی رهبران در خفا از تنوع زيادی برخوردار است، شنيدن اين اخبار غافلگير کننده نيست.



حاکمان عرب از ابراز نظر علنی در خصوص ايران خويشتنداری کرده اند. علت آن هم می تواند آگاهی از اين نکته باشد که هرگونه اقدام نظامی از سوی اسرائيل صورت خواهد گرفت و اين کشور، دشمن قديمی اعراب و تنها کشور صاحب زرادخانه هسته ای در خاورميانه است.



اسناد منتشر شده بر گمانه زنی ها در خصوص حمله اسرائيل به تأسيسات هسته ای ايران دامن زده است. بر اساس اطلاعات اين اسناد، ايهود باراک وزير دفاع اسرائيل در سال 2009 هشدار داده است که دنيا برای رفع و رجوع برنامه هسته ای ايران بين 6 تا 18 ماه فرصت دارد.



حامد بن عيسی آل خليفه پادشاه بحرين نيز به يک ديپلمات آمريکايی گفته است خطر ادامه برنامه هسته ای ايران، «از خطر متوقف کردن آن کشور بيشتر است» و با صراحت از لزوم استفاده «از هرگونه ابزار ممکن» سخن گفته است.



در عين حال به گزارش نشريه نيويورک تايمز و بر اساس مرور اسناد منتشر شده، سفير عربستان در واشنگتن نيز در آوريل 2008 درگفتگو با ژنرال ديويد پتراوس رئيس ستاد مشترک ارتش ايالات متحده، « درخواست های مکرر ملک عبدالله از آمريکا برای حمله به ايران» را مطرح کرده است.



کشورهای عربی از عزم ايران غير عربی برای گسترش نفوذ خود در خاورميانه و خصوصاً در عراق پس از اشغال و نيز لبنان به ستوه آمده اند. آنها نگران هستند که يک ايران هسته ای، آن هم در زمانی که قدرت ايالات متحده رو به افول گذاشته، تبديل به ابرقدرت بلا منازع منطقه ای شود.



بر اساس گزارش منتشر شده در نشريه گاردين، «رهبران امارات متحده عربی، ايران را به عنوان تهديد اصلی عليه موجوديت خويش درنظر می گيرند و اين تهديد را از نوع ماهوی قلمداد می کنند.» آنها تصور می کنند ايران مجهز به سلاح هسته ای سرانجام سبب به راه افتادن مسابقه تسليحاتی در منطقه خواهد شد.



شيخ محمد بن زايد آل نهيان وليعهد ابوظبی از بلندپروازی های ايران برای «استيلای منطقه ای از طريق گروه های تروريستی و احتمالاً سازمان های زيرزمينی مستقر در کشورهای عربی» ابراز نگرانی کرده است.



ظرف سال های اخير، برخی از کشورهای عربی از جمله امارات متحده، عربستان، اردن و مصر از قصد خود برای توسعه دانش فنی هسته ای سخن گفته اند. آنها نيز نظير ايران اصرار دارند برنامه هايشان صلح جويانه خواهد بود اما تحليلگران می گويند توسعه چنين برنامه هايی به منزله ارسال پيام برای ايران است.



کشورهای عربی خليج فارس به تجهيز نظامی بی سابقه ای در دوران صلح دست زده اند و با سفارش تسليحاتی به ارزش 123 ميليارد دلار به آمريکا، در صدد برقراری توازن با قدرت نظامی ايران برآمده اند.



در اسناد منتشر شده از قول شيخ محمد از ابوظبی درباره محمود احمدی نژاد رئيس جمهور ايران آمده است: «من فکر می کنم اين مرد ما را وارد جنگ خواهد کرد... فقط زمانش نامشخص است.»



ضمناً از زبان زايد رفيعی روزنامه نگار مصری در گفتگو با يک مقام آمريکايی نيز آمده است که: «ايران را بمباران کنيد و يا با ايران مجهز به بمب کنار بياييد. تحريم و تشويق و تنبيه فایده ای ندارد.»



منبع: فايننشيال تايمز- 28 نوامبر

No comments:

Post a Comment