Friday, November 19, 2010

کرونيکل و واکنش ها به پخش اعترافات تلويزيونی

يورگن بتز








روز سه شنبه يک نهاد بين المللی رسانه ای، اتهام جاسوسی عليه دو خبرنگار آلمانی بازداشت شده در ايران در ارتباط با پرونده پر سر وصدای سنگسار را به شدت محکوم کرد و خواستار آزادی فوری آنها شد.



خبرنگاران بی مرز با انتقاد از نمايش روز دوشنبه اين دو مرد در تلويزيون دولتی ایران، در حالي که به ارتکاب اشتباه اعتراف می کردند، اين اقدام را "ترفند نيرنگ آميز تبليغاتی" خواند.



جين فرانسوا ژيليارد دبيرکل اين نهاد با صدور اطلاعيه ای اعلام کرد، خبرنگاران ياد شده جاسوس نبودند و تنها افرادی هستند که از حقوق انسانی آزادی رسانه ها استفاده کردند.



انجمن خبرنگاران آلمان نيز خواستار آزادی فوری اين خبرنگاران شد. اولريک کيزر معاون دبيرکل اين انجمن با صدور اطلاعيه ای گفت: "پوشش خبری دادن به تجاوز به حقوق بشر، جاسوسی نيست بلکه کسب اطلاعات مهم است."



اين دو خبرنگار در ماه گذشته و در حين مصاحبه با پسر و وکيل سکينه محمدی آشتيانی، زن 43 ساله ای که به اتهام زنا به سنگسار محکوم شده بود، بازداشت شدند.



مقامات ايرانی در خصوص حرفه خبرنگاری دو آلمانی تردید کرده و ضمن متهم کردن آنها به جاسوسی، می گويند آنها بدون ارائه مدرکی در اثبات ادعايشان، خود را خبرنگار معرفی کرده اند.



روزنامه آلمانی بیلد آم زونتاگ روز سه شنبه برای اولين بار فاش کرد اين دو خبرنگار از طرف اين رورنامه به ايران رفته اند.



والتر مير سردبير اين روزنامه با صدور اطلاعيه ای اعلام کرد: "ما بيش از يک ماه است که درباره سرنوشت دو خبرنگار بيلد آم زونتاگ که در ايران بازداشت شده اند، نگران هستيم." وی از ارائه جزئيات بيشتر خودداری کرد و هويت خبرنگاران ياد شده را فاش نکرد.



دولت ايران اعلام کرده است که دو فرد ياد شده پذيرفته اند که به جای ورود استفاده از رواديد خبرنگاری برای ورود به کشور که برای فعاليت قانونی خبرنگاری لازم است، از رواديد جهانگردی استفاده کرده اند.



دادستان استان آذربايجان شرقی، جائي که آشتيانی دستگير شده است، به پرس تی وی، تلويزيون انگليسی زبان دولتی ايران، گفت رفتار آلمانی ها نشان می دهد آنها به عنوان جاسوس وارد کشور شده اند.



حجت الاسلام مالک اشتر شريفی روز دوشنبه گفت آلمانی ها "قطعاً جاسوس هستند و به پرونده آنها در دادگاه رسيدگی خواهد شد."



روز سه شنبه به يک ديپلمات سفارت آلمان در ايران اجازه داده شد برای دومين بار از زمان بازداشت دو فرد آلمانی در شهر تبريز با آنها ملاقات کند.



حکم سنگسار عليه آشتيانی فعلاً متوقف شده تا در ديوانعالی کشور مورد بازنگری قرار گيرد، اما وی همچنان با خطر اعدام به شيوه های ديگر روبرو است.



جنجال بر سر اين پرونده به يکی از تازه ترين تنش ها در روابط ايران با جامعه بين المللی تبديل شده است. ايالات متحده، اتحاديه اروپا و گروه های حقوق بشری از ايران خواسته اند حکم اعدام را لغو کند.



منبع: سانفرانسيسکو کرونيکل- 16 نوامبر

No comments:

Post a Comment