Thursday, December 2, 2010

اسناد"ویکی لیکس": پایگاه قطر به آمریکا علیه ایران.

با ادامه افشای اسناد دیپلماتیک ایالات متحده توسط تارنمای اینترنتی "ویکی لیکس"، که شامل گزارش های دیپلمات های آمریکائی از سراسر جهان به وزارت خارجه در واشنگتن و همچنین دستورات و مکاتبات آن وزارتخانه با سفیران و نمایندگان دیپلماتیک آمریکائی در جهان است، معلوم می شود که امیرنشین قطر ابراز آمادگی کرده در راه کمک رسانی به نیروی هوائی ایالات متحده به هدف بمباران کردن تاسیسات اتمی ایران، پایگاه لازم را در اختیار آمریکائیان قرار دهد و در مقابل، آزادنه بتواند به استخراج گاز مشترک با ایران بپردازد.


در اسنادی که روزهای اخیر انتشار یافت نیز گفته شده بود که کشورهای عرب از اتم ایران بسیار نگران هستند. به موجب یکی از این اسناد، پرزیدنت بشار اسد به آمریکائیان قول داده است که ایران بمب اتمی خود را علیه اسرائیل به کار نخواهد برد، زیرا نمی خواهد فلسطینیان (که در کنار اسرائیلی ها زندگی می کنند) آسیب ببینند.

در یک سند دیگر گفته شده که در جریان یک جدال و مباحثه در شورای عالی امنیت ملی ایران، محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران به گوش محمود احمدی نژاد سیلی زده است.

در این میان اعلام شد که علیه ژولین آسانژ پایه گذار وبسایت "ویکی لیکس" قرار توقیف بین المللی صادر شده، زیرا او از جانب سوئد به تجاوز جنسی متهم گردیده و تحت تعقیب است. برخی از آمریکائیان نیز خواستار تعقیب و مجازات این فرد به اتهام افشای اسناد محرمانه آمریکائی گردیده اند.



امیر قطر: پایگاه برای بمباران ایران، در مقابل گاز طبیعی



در یکی از اسنادی که امروز (چهارشنبه 10 آذرماه – اول دسامبر) روی اینترنت قرار گرفت، گفته شده که در دیدار سال گذشته (دسامبر 2009) بین امیر قطر و معاون وزیر انرژی ایالات متحده، حامد بن خلیفه آل ثانی به میهمان آمریکائی خود گفته است که قطر حاضر است برای بمباران کردن تاسیسات اتمی ایران، پایگاه هوائی "العدید" را در اختیار ایالات متحده بگذارد، به شرط آن که آمریکائیان متقابلا به آن امیر نشین تضمین بدهند که همچنان بتواند به استخراج گاز از حوزه مشترک با ایران در خلیج فارس ادامه دهد.

به موجب این سند، امیر قطر حتی حاضر شد 60 درصد از هزینه بازسازی پایگاه هوائی را رأسا تامین کند. سخن از پایگاهی است که قطر در سال های اخیر به نیروی هوائی آمریکا امکان داده بود از آن برای بمباران در عراق و افغانستان استفاده کند. قطر همچنین از یک گروه از امیران ارتش آمریکا پذیرائی کرده بود.

به موجب اسناد دیگری که در روزهای اخیر توسط "ویکی لیکس" افشاء گردیده، سران بسیاری از کشورهای عرب و به ویژه عربستان سعودی، خواهان اقدام نظامی ایالات متحده به هدف متوقف ساختن برنامه های اتمی ایران و جلوگیری از تولید بمب هسته ای در آن کشور بوده اند.

در یکی دیگر از اسنادی که در روزهای اخیر انتشار یافت آمده بود که مئیر داگان رئیس موساد (سرویس امنیت خارجی اسرائیل) در دیدار محرمانه ای با آمریکائیان، امیر قطر را متهم ساخته بود که "یک مشکل اساسی" است، زیرا می خواهد با همگان رابطه و همکاری داشته باشد – خواه سوریه، یا ایران و یا حتی حماس. داگان که دیروز دوران خدمت او به عنوان رئیس موساد پایان گرفت (و همه رهبران اسرائیل توانائی های حرفه ای او را بسیار ستودند) به موجب این سند گفته بود که هدف امیرقطر از این ترفندها آن است که استقلال آن امیرنشین حفظ شود و قطر از امنیت برخوردار باشد. به موجب این سند، داگان به آمریکائیان توصیه کرده بود که پایگاه هوائی خود در قطر را برچینند، زیرا امنیت آن امیرنشین، تنها به خاطر حضور آمریکائیان است.

در یک سند دیگر که امروز انتشار یافت گفته شده که امیر قطر در دیدار با سناتور جون کری (نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده) گفت بود "نمی توان از اسرائیل انتقاد کرد که چرا به سخنان رهبران عرب اعتماد ندارد، زیرا در طول سال ها، اسرائیل همیشه در معرض تهدیدهای آنان بوده است".

در این دیدار که در 14 فوریه امسال صورت گرفت و سفیر ایالات متحده در امیرنشین قطر نیز در آن حضور داشت، حامد بن خلیفه آل ثانی بر لزوم برقراری صلح بین کشورهای عرب و اسرائیل انگشت گذاشت.



اسد: «بمب اتم ایران علیه اسرائیل نیست»



در سند دیگری که توسط "ویکی لیکس" افشاء گردیده آمده است که یکی از مقامات جمهوری آذربایجان به دیپلمات های آمریکائی گفته است که در جریان نشست شورای عالی امنیت ملی ایران، یک جدال لفظی بین احمدی نژاد و فرمانده سپاه پاسداران روی داد، که در جریان آن محمد علی (عزیز) جعفری از جا بلند شد و یک سیلی آبدار به گوش احمدی نژاد زد.

به موجب این سند، جدال لفظی بین طرفین، در رابطه با مساله آزادی مطبوعات بود.

در سند دیگری که پیشتر انتشار یافت از قول یک بازرگان خارجی ادعا شده بود که رفسنجانی برای او فاش ساخته که سید علی خامنه ای به سرطان خون مبتلاء می باشد و بیشتر از چند ماه زنده نخواهد بود و رفسنجانی در انتظار مرگ او، ترجیح داده سکوت پیشه کند و با احمدی نژاد و دیگران درگیر نشود.

در یک سند دیگر که بروس لینگن سرپرست وقت سفارت آمریکا در تهران، کوتاه مدتی پیش از اشغال سفارت توسط "دانشجویان خط امام"، برای وزارت خارجه در واشنگتن نگاشته شده، او ایرانیان را افرادی "خود خواه" توصیه کرد و یک "راهنمای شیوه مذاکرات با ایرانیان" تهیه دیده است و می نویسد "ریشه این خودخواهی را باید در تاریخ طولانی ایران جستجو کرد که سرشار از بی ثباتی و فقدان امنیت بوده است".

لینگن در این "راهنما" که هدفش آموزش دادن شیوه مذاکره با جمهوری اسلامی ایران توسط مقامات آمریکائی بوده، از جمله می نویسد که ایرانیان به سبک چانه زدن های بازار مذاکره می کنند و به استفاده از فرصت های کوتاه مدت توجه دارند – حتی اگر در دراز مدت به زیان آن ها تمام شود.

این دیپلمات ارشد آمریکائی، پیش از آن که طعم گروگان گیری را بچسد، در سند سی سال پیش خود در مورد شیوه مذاکره با سران جمهوری اسلامی ایران می نویسد "تلاش برای رسیدن به تفاهم و دوستی با حکومت ایران اتلاف وقت خواهد بود و نتیجه ای نخواهد داشت. باید در هر مرحله، برای رویاروئی با احتمال شکست مذاکرات آماده بود و از آن بیمناک نشد".

او نوشت که در طول تاریخ ایرانیان همیشه در خطر تهاجم بیگانگان بوده اند و ثبات و امنیتی وجود نداشته و از این رو ایرانیان همیشه باید هشیار باشند تا در برابر "نیروهای شر" بتوانند از خود دفاع کنند.

در یک سند که به دیدار سناتور آمریکائی بنجامین کاردین با پرزیدنت بشار اسد در 18 فوریه 2009 مربوط می شود، سفیر ایالات متحده در دمشق به وزارت خارجه در واشنگتن گزارش می دهد که رئیس جمهوری سوریه ادعا کرده می گوید "هیچ اطمینانی وجود ندارد که ایران در پی تولید بمب هسته ای باشد" و ادعا می کند که "ایران قصد ندارد از بمب اتمی برای ترساندن اسرائیل استفاده کند، زیرا حمله اتمی موجب کشته شدن فلسطینیان نیز می گردد و جمهوری اسلامی ایران مایل نیست به جان آنان آسیبی برسد".


قرارتوقیف بین المللی اینترپول علیه صاحب"ویکیلیکس"


No comments:

Post a Comment