Saturday, January 15, 2011

تونس با ۶۰ کشته آزاد شد

بن‌علی رییس‌جمهوری تونس بعد از ۲۳ سال از قدرت کناره‌گیری کرد و از این کشور گریخت. این کناره‌گیری پس از آن صورت گرفت که مردم در حرکتی اعتراض‌آمیز دست به تظاهرات زدند. به دنبال حمله پلیس به تظاهر‌کنندگان و پرتاب گاز اشک‌آور مردم وارد خیابان‌ها شدند و دولت را سرنگون کردند.






به گزارش عصر ایران به نقل از الفارسیه نت، برغم آن که رئیس جمهور تونس اعلام کرده بود که صدای ملت را شنیده و در صدد گسترش آزادی‌های اجتماعی و سیاسی در کشور است، مردم خشمگین این کشور که وزارت کشور را مسبب کشته شدن دست کم ۲۳ نفر در ناآرامی‌های اخیر می‌دانند، به داخل این وزارتخانه هجوم بردند. تظاهرکنندگان در شعارهایی كه علیه بن‌علی مطرح كردند خواستار بركناری او شدند.



آسوشیتدپرس درباره تحولات اخیر تونس گزارش داد، روز جمعه صدای تیراندازی در مرکز پایتخت تونس به گوش می‌رسد و پلیس به سوی تظاهر‌کنندگان گاز اشک‌آور پرتاپ کرده است.



پس از آن که هزاران نفر در خیابان‌های پایتخت تونس خواستار استعفای رییس‌جمهوری این کشور شدند، زین‌العابدین بن‌علی روز جمعه هیات دولت را منحل کرد و دستور برگزاری انتخابات زودرس در شش ماه آینده را داده است.



محمد الغنوشی، نخست وزیر تونس، گفته است که بن‌علی دولت را منحل کرد و دستور برگزاری انتخابات پیش هنگام را صادر کرده است.



بی‌بی‌سی گزارش داد، سقوط دولت بن‌علی برای مردم این کشور «باورنکردنی» بوده است. بر پایه این گزارش، خودروهای ارتش و نیروهای نظامی با تیربارهایی که رویشان نصب شده است، در اطراف ساختمان‌های دولتی مستقر شده‌اند تا از آنها محافظت کنند، ولی وضع در مرکز شهر ناآرام است.



بر اساس گزارش‌های منتشر شده، روز 13 ژانویه، بن‌علی در یک سخنرانی در تلویزیون ملی تونس گفت قصد ندارد نامزد دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری شود؛ او همچنین از کاهش قیمت مواد غذایی ضروری خبر داد. در همین حال وزیر خارجه تونس درباره امکان تشکیل یک دولت وحدت ملی و نیز انتخابات زودتر از موعد صحبت کرده است.

به گزارش رویترز، نزدیک به هشت هزار نفر تظاهرکننده روز جمعه در اطراف وزارت کشور تونس در پایتخت شعار می‌دادند که «بن علی، برو» و «بن علی نه، قیام ادامه دارد».



در حالی که مقام‌های دولتی تونس می‌گویند تاکنون تنها ۲۳ نفر در درگیری‌های پایتخت این کشور کشته شده‌اند، مخالفان و گروه‌های مدافع حقوق بشر در تونس اعلام کرده‌اند شمار کشته‌شدگان بیش از ۶۰ نفر است.



ایرانیان نیز وضعیت مشابهی را بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری تجربه کردند اما تا امروز صدای اعتراض مردم در بنیان قدرت اثری نداشته است و هر روز فشار بر منتقدان و معترضان بیشتر می‌شود. آمار کشته‌شدگان و مقتولان پس از انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری نظام اسلامی نیز هیچگاه به طور دقیق مشخص نشد. آمارهای رسمی از مرگ 30 نفر حکایت دارد در حالی که کمیته پیگیری کروبی و موسوی که بعد از انتخابات برای رسیدگی به فجایع حکومتی تشکیل شده بود این رقم را 72 نفر اعلام کرد. در عین حال دست کم 800 نفر از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر بعد از انتخابات دستگیر و شکنجه شدند.



از سوی دیگر، باراک اوباما روز جمعه با صدور بیانیه‌ای خشونت پلیس تونس را محکوم و از شجاعت مردم این کشور تمجید کرد.



به گزارش بی‌بی‌سی، اوباما گفت که آمریکا و جامعه جهانی شاهد نبرد مردم تونس برای کسب حقوق جهان‌شمول هستند و تصاویر ملتی که خواهان شنیده شدن صدایش است را از یاد نخواهند برد.

وی خواستار خویشتنداری همه طرف‌های درگیر، پرهیز از خشونت و برگزاری انتخاباتی شد که به گفته او نمایانگر «اراده ملی»تونس باشد.

No comments:

Post a Comment