Monday, January 3, 2011

آمادگی نظامی شیخ نشین ها

آمادگی نظامی شیخ نشین ها




در برابر جمهوری اسلامی



یونگه ولت ــ ترجمه رضا نافعی



فروش کار خانه کشتی سازی “Blohm + Voss ” به کنسرن کشتی سازی عربی “Abu Dhabi MAR ” ، حد اقل تا سه ماهه اول سال 2011 به تعویق می افتد. این خبر را روزنامه آلمانی ” هاندلز بلات” هفته گذشته منتشر کرد. طبق این خبر این کنسرن امارات متحده عربی منتظر دریافت سرمایه بیشتر از بنیاد دولتی “مبادله ” است.



در آوریل 2010 TKMS (سیستم دریائی تیسن کروپ) و ” ابوظبی MAR “ قرار دادی برای تنظیم شرایط انتقال امضاء کردند. این قرار داد زمینۀ موافقت اتحادیه کارگران فلز کار را با فروش فراهم آورد. در آنزمان نماینده اتحادیه گفت برای حفظ مشاغل موجود چاره ای جز فروش نیست. تا کنون 30 در صد از سهام کنسرن “ابوظبی MAR ” متعلق به اسکندر صفا، مدیر لبنانی آن و 70 درصد متعلق به “گروه بین المللی العین” است که در امارات عربی مستقر است. اگر بنیاد دولتی “مبادله ” در کنسرن “ابوظبی مار” سهیم گردد بر میزان اعتبار کنسرن بسیار افزوده خواهد شد. سرمایه گذاری های “مبادله ” دراز مدت است، با این دوراندیشی که وقتی تولید نفت کاهش یابد امارات پایه های اقتصادی دیگر نیز داشته باشند. برهمین اساس بنیاد “مبادله ” از سهامداران موسسه آمریکائی AMD نیز هست که کارش تولید “چیپس های الکترونیک ” است.



طبق قرار داد موجود اکثریت سهام بخش غیر نظامی کشتی سازی TKMS ” سیستم دریائی تیسن کروپ” به ابوظبی فروخته می شود. این بخش در برگیرنده کارخانه کشتی سازی یونانی “Hellenic Shpyards ” بخشی از کارخانه کشتی سازی آلمانی HDW Gaarden در شهر بندری کیل، در شمال آلمان و تقریبا تمام کارخانه های وابسته به Blohm+Voss است. کنسرن تیسن کروپ قصد دارد در آینده کار خود را منحصر به تولیذ بخش نظامی کشتی سازی یعنی تولید زیر دریائی، کشتی های جنگی بزرگ و متوسط سازد. نام این مجموعه مشترک به Blohm+Voss Naval تغییر خواهد یافت و به این ترتیب برای نخستین بار یک سرمایه گذار غیر اروپائی در تولید کشتی های جنگی قاره اروپا سهیم خواهد گشت.



شیوخ امارات متحده عربی امکان دیگری برای دست یافتن به تکنولوژی نظامی ندارند. از سوی دیگر چون کنسرن تیسن کروپ نگران آنست که در آینده تولید کشتی های جنگی کاهش یابد، دولت آلمان برای مشارکت “ابوظبی مار” چراغ سبز نشان داده است. این کنسرن به تولید زیر دریائی نیز علاقمنذ است. بنا به نوشته هاندلزبلات، امارات در صدد ایجاد یک نیروی زیردریائی علیه ایران است. “هاینو باده” کارشناس کشتی سازی در اتحادیه فلزکاران آلمان در ماه آوریل، در پاسخ یونگه ولت گفت: تا چندی پیش اصلا قابل تصور هم نبود که یک کنسرن عربی بتواند به تکنولوژی جنگی آلمان، آن هم تکنولوژی ساخت زیر دریائی دست یابد”.



اتحادیه کارگران کشتی سازی آلمان، پیش از آن که TKMS” سیستم دریائی تیسن کروپ “تبدیل به موسسه ملی تولید سلاح های جنگی شود، هشدار داد و اعلام کرد که وابسته شدن به سفارشات دولتی، پیوسته موجب سکته در کار مستمر و تولید موسمی خواهد شد. “هاینو باده” سخنگوی اتحادیه فلزکاران می گوید ما در آن زمان با سرمایه گذاری ابوظبی مار موافقت کردم تا بخش تولید کشتی های غیر جنگی را تقویت کنیم تا روی یک پا نایستاده باشیم. بلکه در کنار تولید جنگی تولید غیر جنگی هم داشته باشیم.



در ماه سپتامبر موسسه ” کار و اقتصاد ” ذر شهر برمن گزارش خود را در باره کشتی سازی منتشر کرد. در این گزارش، بنا به گفتۀ رودلف حیکل، پژوهشگر اقتصاد، به دلیل پرداخت یارانه های دولتی، تولید کشتی های کانتینر، بکلی در دست کره جنوبی، ژاپن و چین قرار گرفته است. پیشنهاد او این بود که دولت آلمان نیز متقابلا به تولید کشتی های ویژه کمک کند. ولی به گفته ” هاینو باده ” در پاسخ به پرسش یونگه ولت: خط مشی “سیستم دریائی تیسن کروپ ” که محدود است به تولید کشتی های جنگی ، برعکس، موجب تشدید بحران در صنایع کشتی سازی آلمان می گردد.



http://www.jungewelt.de/2011/01-03/030.php

No comments:

Post a Comment