Monday, January 17, 2011

شباهت های دو جنبش سبز و جنبش انقلابی تونس

خیزش مردم تونس که شباهت های بسیاری با جنبش سبز مردم ایران داشت، و بویژه سرنگونی دیکتاتور این كشور "بن علی"، شاید بعد از تونس، بیش از هر کشوری، حاکمیت ایران را تکان داد و مردم ایران را بیش از هر مردم هر کشور دیگری خوشحال کرد. چنان، که مردم با عبور از سد سانسور و تحریف اخبار این رویداد، از سرنگونی بن علی با خبر شده و آن را دهان به دهان به یکدیگر منتقل کردند. صحنه های سرکوب پلیسی مردم، ورود لباس شخصی های مسلح به تپانچه و باطوم به صحنه تظاهرات خیابانی مردم تونس و کشتار مردم و سپس تخریب امکان عمومی توسط لباس شخصی ها و... همه و همه برای مردم ایران، تداعی کننده آن توحش بی نظیری بود که حاکمیت جمهوری اسلامی در برابر فریاد "رای من كو؟" از خود نشان داد و بنام دفاع از انقلاب، جنبش انقلابی مردم را به خون کشید!


شاید از دیگر تفاوت های برجسته رویدادهای تونس و رویدادهای پس از کودتای 22 خرداد ایران، یکی هم آن باشد که تلویزیون تونس فرصت نیافت تا مانند سیمای جمهوری اسلامی نقش بلندگوی جنگ روانی با مردم را با دروغ و اتهام و تحریف ایفاء کند. وظیفه ای که سیمای جمهوری اسلامی به جای تلویزیون دیکتاتور سرنگون شده تونس، با تحریف اخبار جنبش انقلابی این کشور آغاز کرده و درانتظار فرصت و حتی فرصت سازی برای ادامه و گسترش آنست. یعنی دخالت شتابزده سپاه پاسداران با سرهم بندی کردن چند گروه اسلامی به کمک دلارهای نفتی و سپس ادامه تبلیغاتی آن! جنبش انقلابی تونس، مهر باطل بر آن تبلیغاتی زد که طی 6 سال گذشته، حاکمیت و دولت جمهوری اسلامی روی آن تبلیغ و سرمایه گذاری کرده است. این که احمدی نژاد قهرمان و حزب الله سرمشق هر جنبشی در کشورهای عرب منطقه است. در جنبش انقلابی تونس کوچکترین نشانه و علامتی از این توهم رهبر جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه پاسداران وجود نداشت. ما در آینده ای نزدیک خواهیم دید که در دیگر کشورهای منطقه نیز، پاسخ مردم به توهم های اسلامی و ارتجاعی جمهوری اسلامی چگونه نقش برآن شده و زیربنای پوسیده ستون پنجم خیالی کودتاچی های جمهوری اسلامی آشکار خواهد شد. چنان که در افغانستان شاهدیم. این آینده شامل حال لبنان و غزه نیز خواهد شد.

قیام مردم تونس، در کشوری موجب سرنگونی دیکتاتور آن شد که دولت احمدی نژاد با دستور و حمایت همه جانبه رهبر جمهوری اسلامی، گام های بلندی را به تقلید از سیستم اقتصادی آن برداشته است. نام این گام را "تحول اقتصادی" نهاده اند و حذف یارانه ها، یا "هدفمند کردن یارانه ها" گام بلندی در این مسیر بود. مسیری که هم در تونس و هم در جمهوری اسلامی به توصیه صندوق بین المللی و بانک جهانی برداشته شده است. این نیز، یکی دیگر از وجوه تشابه جنبش سبز ایران با جنبش انقلابی تونس است که بر نگرانی حاکمیت ایران افزوده است.

صندوق بین‌المللی پول چندی پیش تونس را قهرمان اجرای برنامه تعدیل ساختاری اعلام کرده و "دومینیک استروس کان" دبیر کل این صندوق شخصا به تونس سفر کرده و از دست "بن‌علی" نشان لیاقت دریافت کرده بود. به مجموعه این دلائل است که توجیه دلایل قیام مردم تونس، توسط حاکمیت ایران دشوار است. .... ادامه

No comments:

Post a Comment