Tuesday, January 18, 2011

اختلال در دستگاه های سانتریفوژ نطنز

در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای با نمایندگان کشورهای 1+5 و برغم موج تبلیغاتی دستگاه های تبلیغاتی جمهوری اسلامی، روزنامه کیهان روز گذشته در سرمقاله اش از نقش تخریبی ویروس "استاکس نت" و کار نکردن بخشی از دستگاه های سانتریفوژ تاسیسات هسته ای نطنز و رآکتور بوشهر خبر داد.




با نزدیک شدن به زمان آغاز دور دوم مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی و کشورهای 1+5 که اینبار در ترکیه انجام خواهد شد، رسانه های داخلی و مقامات نظامی و امنیتی در طرح ادعاهایی مبنی بر افزایش توان هسته ای ایران، اشراف اطلاعاتی به منطقه و حتی قدرت پدافندی سپاه از یکدیگر پیشی گرفته اند.



"بازداشت 60 جاسوس هسته ای توسط سربازان گمنام امام زمان"، "سرنگوني هواپيماهاي اسرائيلي و انگليسي در خليج فارس توسط ايران طي مقاطع مختلف"، "محکمه استانبول" و... تنها بخشی از تبلیغات در آستانه نشست استانبول است.



در همین راستا سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که قرارست به عنوان مذاکره کننده در این نشست شرکت کند، روز گذشته در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ان.بی سی درباره توان هسته ای جمهوری اسلامی، به تکرار ادعاهای تبلیغاتی داخلی پرداخت اما در عین حال گفت که "ایران با دید مثبتی وارد مذاکرات استانبول می شود و ظرفیت های بالای ایران می تواند مورد استفاده جهان قرار گیرد".



امتداد مانورهای تبلیغاتی به درون مذاکرات هسته ای، درحالی صورت می گیرد که روسیه از "نقش مخرب ویروس استاکس نت بر نیروگاه بوشهر" سخن گفته است و به اعتقاد ناظران بین المللی و آنطور که روزنامه دیلی تلگراف نوشته "ویروس استاکس نت موجب به تاخیر افتادن اقدام نظامی بر علیه ایران شده و نگرانی های آنی را برطرف کرده است".



به نوشته دیلی تلگراف، تخریب سیستم های محافظ نیروگاه بوشهر پس از جمله ویروس استاکس نت موجب شده است تا دانشمندان روسی از کرملین بخواهند که راه اندازی این نیروگاه را به تعویق اندازد.



این گزارش درحالی منتشر شده که علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و سرپرست وزارت امور خارجه از "بهره برداری از نیروگاه بوشهر در بهمن ماه و ورود برق هسته ای به مدار اانرژی کشور" خبر داده است.



بنا به نوشته ایسنا، گزارش دیلی تلگراف موجب شد تا سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با ایسنا، آنرا "جنگ روانی در آستانه مذاکرات" بخواند و اینچنین بگوید: "ويروس استاكس‌نت هيچ‌گونه تاثير منفي بر روند پيشرفت فعاليت‌هاي نيروگاه اتمي بوشهر نداشته است و همان‌طور كه رياست سازمان انرژي اتمي تاكيد كرده، از حدود يك سال و نيم پيش، كارشناسان و متخصصان امنيتي سازمان با هوشياري كامل اين ويروس را شناسايي كرده و اقدامات لازم در اين زمينه انجام شده است".



حمید قائم مقامی افزوده است: "به نظر مي‌رسد اين‌گونه شايعات در راستاي عمليات جنگ رواني و در آستانه‌ي مذاكرات 1+5 صورت گرفته است و به ياري خداوند متعال نيروگاه اتمي بوشهر به عنوان اولين نيروگاه اتمي خاورميانه به‌زودي راه‌اندازي خواهد شد و مكروا و مكر الله والله خير الماكرين".



با این حال سخنگوی آژانس با جایگزین کردن قید زمانی "به زودی" به جای "اواخر بهمن" تردید ها درباره صدمه خوردن تاسیسات هسته ایران از ویروس استاکس نت را تشدید کرده است.



جمهوری اسلامی درحالی خود را برای مذاکره با 1+5 آماده می کند که افشای تخریب و از کار افتادن تنها نیروگاه هسته ای اش به دلیل حمله سایبری ویروس استاکس نت، می تواند به عنوان نقطه ضعفی در مذاکرات مطرح شود.



ادعای در اختیار داشتن 35 کیلو اورانیوم غنی شده، توان بالای تولید کیک زرد و... از جمله بحث هایی است که صحت آنها هنوز به تائید منابع مستقل غربی نرسیده است.



این در حالی است که غرب نیز در عرصه رسانه ای بیکار ننشسته و به تازگی نشریه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرده است که: "اسرائیل کرم رایانه ای استاکس نت را از پیش مورد آزمایش قرار داده بوده است تا بتواند مخرب باشد".

به گزارش خبرگزاری مهر، طی عملیاتی که تایمز از آن به عنوان تلاش مشترک آمریکا و اسرائیل برای تخریب اهداف هسته ای ایران یاد کرده، گفته شده آزمایش بر روی کرم مخرب استاکس نت طی دو سال گذشته و در مجموعه حفاظت شده دیمونا انجام گرفته است.

نیویورک تایمز به نقل از یکی از متخصصان اطلاعاتی و نظامی ناشناس و آشنا با مجتمع دیمونا می گوید اسرائیل سانتریفوژهایی مشابه نمونه های نیروگاه نطنز در ایران را در این مجتمع راه اندازی کرده و آنها را تحت تاثیر این کرم رایانه ای قرار داده است.

به گفته یکی از محققان آمریکایی دلیل مخرب بودن این کرم انجام گرفتن آزمایشهای قبلی بر روی آنها بوده است.

تایم می گوید بسیاری از متخصصان امنیتی باور دارند حملات این کرم به پایان نرسیده و نسخه های جدیدتری از آن برای تخریب بیشتر در راه هستند.



اگر چه هنوز توان واقعی تخریب ویروس استاکس نت مشخص نیست، اما روز گذشته روزنامه کیهان در سرمقاله خود خبر از کار افتادگی بخشی از تاسیسات هسته ای را تایید کرد.



کیهان البته از یکسو مدعی "توانمندی برنامه هسته ای ایران" شده و از دیگر سو " توقف کار برخی از سانتریفوژ ها" را تائید کرده است.



کیهان نوشته است: "واقعيت اين است كه ما در اينجا صرفا با يك بازي سياسي رسانه اي مواجه هستيم و اين گزارش ها و برآوردها به لحاظ فني هيچ مبناي قابل استنادي ندارد. دقيقا به همين دليل هم هست كه درهيچ كدام از آنها اطلاعات جزئي و دقيقي در اين باره كه دقيقا به چه معنا مدعي هستند برنامه هسته اي ايران كند شده، يافت نمي شود. همه تحليل ها با اين ادعا شروع مي شود كه «برنامه ايران كند شده» و بعد بلافاصله بي آنكه حاجتي به ارائه شواهد ببينند با داستان هايي عجيب و غريب مواجه مي شويم درباره اوج مهارت فني يا توان عملياتي سرويس هاي غربي روي برنامه هسته اي ايران كه يك نمونه اش را ديروز نيويورك تايمز با آب و تاب منتشر كرد. اما چه خواهد شد اگر ثابت شود كه همه اينها داستان سرايي هايي بي پايه است و اساسا برنامه ايران نه فقط كند نشده بلكه سرعت آن افزايش هم پيدا كرده است؟ و اگر چنين چيزي ثابت شد آيا جاي آن نيست كه بپرسيم مقصود از اين دروغ گويي هاي عمدي چيست؟".



کیهان اما در ادامه اینچنین اعتراف کرده است: "در مورد ويروس استاكس نت به طور خلاصه قضيه از اين قرار است كه اين ويروس هرگز تاسيسات نطنز را آنگونه كه غربي ها ادعا مي كنند آلوده نكرده است. دليل روشن اين امر اولا اين است كه اگر اين اتفاق رخ داده بود بايد تمام ماشين ها در نطنز از كار مي افتاد در حالي كه همانطور كه ديپلمات هاي مسافرت كننده به ايران ديروز ديدند در نطنز هزاران ماشين بدون مشكل در حال كار است. ثانيا مطابق گزارش هاي آژانس حجم توليد مواد غني شده در نطنز نسبت به گذشته نه فقط كم نشده بلكه افزايش هم يافته است. ايران اكنون در نطنز چيزي حدود 35 كيلو اورانيوم 20 درصد غني شده و نزديك به 3000 كيلوگرم اورانيوم 5/3 درصد غني شده در اختيار دارد و حجم اين مواد هر روز در حال افزايش است. بنابراين كاملا بي معناست كه كسي ادعا كند غني سازي در نطنز دچار مشكل است. تنها پرسشي كه باقي مي ماند اين است كه چرا همه ماشين هاي موجود در نطنز كار نمي كنند كه پاسخي واقعا پيش پا افتاده دارد. ايران اكنون در نطنز اولويت شماره يك خود را افزايش مهارت و بهره وري و كاهش ضايعات قرار داده و به همين دليل ترجيح مي دهد با تعداد كمتري از ماشين ها كار كند و الا روزي كه استراتژي ايران افزودن بر حجم مواد هسته اي خود بود نشان داد كه به سادگي مي تواند همه ماشين ها را فعال كند".

No comments:

Post a Comment