Sunday, January 9, 2011

تلاش وزارت نفت برای خروج از کلاف سردرگم سپاه

تلاش وزارت نفت برای خروج از کلاف سردرگم سپاه




ندای سبز آزادی: تغییرهای مدیران صنعت نفت انگار شکل و جهت دیگری یافته است و به تازگی با هدف تحمل بیشتر تحریم ها و مقابله با آنها صورت می گیرد.



در حالی که در یک سال و نیم گذشته بسیاری از مدیران با تجربه و قدیمی صنعت نفت تنها به دلیل مخالفت و ضدیت با رئیس دولت کودتا برکنار شدند اکنون وزیر نفت به تکاپو افتاده است تا با حفظ مدیران قبلی وضعیت نابسامان فعلی را اندکی به سامان کند.



تغیر مدیران در صنعت نفت نه به یک سال و نیم گذشته بلکه به 5 سال اخیر مربوط است. در این مدت و از زمان حضور محمود احمدی نژاد، این صنعت وزرای متعددی را به خود دیده است. معمولن با هر وزیری، مدیران ارشد و اصلی نیز تغییر می کردند.، هرچند تغییر آنها به سطوح پایین تر هم سرایت می کرد و به همین دلیل صنعت نفت در این چند سال همواره از عدم تعادل و نداشتن سیاست واحد رنج برده است و به همین دلیل خسارات فراوانی را متحمل شده است.



اما به تازگی و پس از آن که در اواخر آذرماه سال جاری شرکت نفت و گاز پارس در فهرست شرکت های مورد تحریم آمریکا قرار گرفت، روز چهارشنبه وزیر نفت دولت کودتا مدیر جدیدی برای این شرکت منصوب کرد.



مسعود ميرکاظمی طی احکامی مديران جديد شرکتهای نفت و گاز پارس و سازمان منطقه ويژه اقتصادی انرژی پارس را منصوب کرده است.



شرکت نفت و گاز پارس بخشی از شرکت ملی نفت ايران است و ماموريت توسعه بزرگترين ميدان گازی ايران، يعنی پارس جنوبی را به عهده دارد.



موسی سوری به عنوان مدير عامل جديد شرکت نفت و گاز پارس و سيد پيروز موسوی به عنوان مدير عامل جديد سازمان منطقه ويژه اقتصادی انرژی پارس منصوب شده اند. در متن حکم انتصاب موسی سوری،" پيگيری و اجرای مجدانه فازهای توسعه ای ميدان مشترک پارس جنوبی طبق برنامه زمان بندی تعيين شده و افزايش ظرفيت توليد از اين ميدان و ساير ميادين تحت پوشش" و "ساماندهی فرآيندهای تامين مالی و جذب سرمايه های داخلی و خارجی" جزو انتظارات وزارت نفت از این مدیر جدید برشمرده شده است.



انتصاب مدير عامل جديد شرکت نفت و گاز پارس در حالی انجام می گيرد که، امريکا در ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر) ، نام چند شرکت دولتی ديگر ايران از جمله نفت و گاز پارس را به خاطر آنچه کمک به برنامه اتمی و موشکی آن کشور خواند به فهرست تحريم ها افزوده است.



تغيير مدير عامل شرکت نفت وگاز پارس و تاکيد بر "اجرای مجدانه توسعه فازهای پارس جنوبی" در حالی انجام می شود که طبق برنامه ريزی، تکميل طرح توسعه ۳۵ ماهه پارس جنوبی و افزايش ظرفيت توليد از اين ميدان مشترک گاز به ۷۵۰ ميليون متر مکعب در روز از مهمترين ماموريتهای مديران جديد نفت گاز پارس و سازمان منطقه ويژه اقتصادی انرژی پارس اعلام شده است.



اين در حالی است که طبق اظهارات اخير حميدرضا کاتوزيان رئيس کميسيون انرژی مجلس اسلامی ايران، طبق برنامه، طی ۹ ماه قرار بود پارس جنوبی ۲۵ درصد پيشرفت داشته باشد، اما رشد واقعی پيشرفت فازهای پارس جنوبی رقمی در حدود نیم درصد بوده است.



به دنبال تحريمهای گسترده سازمان ملل و تحريمهای اقتصادی يکجانبه امريکا و کشورهای دیگر، تقريبن همه شرکتهای انرژی معتبر خارجی از جمله توتال فرانسه، شرکت بريتانيايی-هلندی شل، رپسول اسپانيا و شرکت بی پی بريتانيا از ادامه همکاری با ایران سرباز زدند.



با رويگردانی شرکتهای خارجی از سرمايه گذاری در پارس جنوبی، دولت کودتا اواخر بهار امسال شش فاز از بزرگ‌ترين ميدان گازی اين کشور در پارس جنوبی را به ارزش ۲۱ ميليارد دلار به شرکت‌های داخلی عمدتا وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبياء سپاه پاسداران واگذار کرد. اقدامی که طبق گفته کاتوزيان در ۹ ماه گذشته نتيجه ای نداشته است و رشد پيشرفت پارس جنوبی به جای ۲۵ درصد ، نیم درصد بوده است.



و اکنون با تغییر مدیر پیشین و انتخاب مدیر عامل جدید و آنچه در حکم انتصاب از وی خواسته شده، به نظر می رسد دولت کودتا به دنبال راهی برای رهایی از فشارهای وارده است و با اینکه شرکت های مختلف نفتی را با عنوان خصوصی سازی به سپاه واگذار کرده است به دنبال این است که با تعیین مدیران باتجربه راهی برای برون رفت از مشکلات پیچیده ای پیدا کند که خود ایجاد کرده است.

No comments:

Post a Comment