Tuesday, March 29, 2011

خاطره دانشگاه آکسفورد زنده می‌شود، این بار برای مهدی هاشمی

مهدی هاشمی که گفته می‌شود از تامین کنندگان مالی بعضی از سایت‌های سبز است، بر اساس گفته چند مقام دانشگاه آکسفورد «بدون شایستگی» به دانشگاه آکسفورد وارد شده است. روزنامه گاردین لندن این ماجرا را پیگیری کرده است. علی پاکزاد گزارش گاردین را ترجمه کرده است که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.




به گفته گاردین، مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری اسبق نظام اسلامی پس از متهم شدن برای اینکه «طرح پیشنهادی» تز دکترای‌اش را دیگران نوشته‌اند مورد پرسش و تحقیق قرار خواهد گرفت.



بنا به این گزارش، مدیر سابق شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت مشغول تحصیل در دوره دکترا در بخش ایران دانشکده شرق شناسی دانشگاه آکسفورد شده است.



یکی از اعضای هیئت علمی آکسفورد برای ضربه زدن به استانداردهای علمی بالا آکسفورد بخاطر اجازه دادن به ورود افرادی چون مهدی هاشمی برای تحصیل و با کمک مسئولین دانشگاه مورد مواخذه قرار گرفته است. اگر این مسئله ثابت شود می‌تواند به اخراج او بیانجامد.





افشاگری این تحقیق در میان موشکافی و تحقیقات وسیعی که در مورد ارتباطات دانشگاهها و فرزندان سران شاخص و مهم خاورمیانه صورت گرفته است.





چندی پیش سر هاوارد دیویس از ریاست دانشگاه اقتصاد لندن بعلت افشا روابطش با پسر دیکتاتور لیبی یعنی سیف قذافی و دریافت کمکهای اقتصادی از او کنار گذاشته شد.







به تازگی یک روزنامه دولتی در ایران افشا کرد که سیف قذافی و مهدی هاشمی از شرکای اقتصادی هم هستند(مترجم-هوشنگ امیر احمدی در مصاحبه با نیک آهنگ کوثر به این موضوع اشاره کرده بود و از تماس‌های مکرر این دو پرده برداشت).





سر پیتر نورث، نائب رییس سابق آکسفورد و دانشگاهی حقوقدان شهیر و شناخته شده رییس تحقیقات و بازجویی آکسفورد تعیین شده است.بنابه قوانین تمام طرح باید توسط خود دانشجو نوشته شود.





بنابه تحقیقات مهدی هاشمی تسلط به زبان انگلیسی نداشته که بتواند یک پایانامه دکترا در دانشگاهی چون آکسفورد بنویسد!(مترجم-در آکسفورد باید حداقل نمره آیلست ۷/۵ باشد) و او در شعاع ۱۲ مایلی مرکز شهر آکسفورد زندگی نمی کند. دکتر نورث به مدت ۱۰ هفته به مصاحبه با مسئولان مربوطه و اساتید دانشگاه پرداخته است.





مسئول ثبت نام دانشگاه اولین بار در دسامبر از حداقل دو استاد شکایت در اینمورد دریافت کرد.





کاوه موسوی استاد مرکز مطالعات حقوقی - اجتماعی و رئیس بخش حقوق منافع عمومی که ایرانی الاصل است مدعی است هاشمی با کمک عوامل دانشگاه توانسته مراحل پذیرش خود را کامل کند. این موضوع باعث خشم کاوه شده زیرا یک متقاضی شایسته‌تر به خاطر این کار از تحصیل در این دانشگاه محروم شد. وی افزود: «من تردیدی ندارم که معیارهای معمول در مورد پذیرش او نادیده گرفته شده است و در حالی که متقاضیان بسیاری واجد صلاحیت و شایسته تری برای دکتری وجود دارند، اینکه چطور او توانسته این کار را انجام دهد برای من معلوم نیست اما اطمینان دارم که دانشگاه این موضوع را مورد بررسی همه جانبه قرار خواهد داد.»





در مرکز تحقیقات آکسفورد، خلاصه رساله پیشنهادی هاشمی که در ماه ژانویه سال ۲۰۱۰ توسط دو تن از اساتید ارشد دانشکده مطالعات شرق شناسی مورد ارزیابی قرار گرفت، وجود دارد.





دکتر هما کاتوزیان(مترجم-همایون کاتوزیان اقتصاد دان نزدیک به احزاب اصلاح طلب کارگزاران و مشارکت و دو دولت خاتمی و رفسنجانی و از اساتید دانشگاه آکسفورد) کارشناس تاریخ مدرن ایران گفت،‌ این خلاصه را به دقت خوانده است اما متوجه نشده است که این درخواست از سوی پسر رفسنجانی رسیده زیرا این درخواست به نام دیگر وی که همان بهرمانی است، ارسال شده بود.





پروفسور «ادموند هرزیگ» که ارزش‌گذار دیگر این «پروپوزال» است از اظهار نظر خودداری کرد و روزنامه گاردین را به دفتر خبررسانی دانشگاه آکسفورد ارجاع داده است.





هاشمی 41 ساله و فرزند چهارم اکبر رفسنجانی بهرمانی مدعیست که این اتهامات بخاطر مخالفت پدرش با احمدینژادست.مهدی هاشمی دشمنان زیادی در داخل و بویژه در دولت دارد که این هفته ازو خواستند که برای پاسخگویی به اتهامات فساد و دزدی و اختلاس اش به ایران برگردد.



سخنگوی دانشگاه آکسفورد اعلام کرد که شکایت ابتدا قبل از کریسمس دریافت شد و پس از بررسی کامل و کامل شدن تحقیقات در حال جریان نتایجش اعلام خواهد شد. وی افزود هیچ ادعایی مبنی بر این که هاشمی به خاطر چشمداشت دریافت کمک مالی به دانشگاه پذیرفته شده وجود ندارد. با این حال تحقیقات درباره ادعاها مبنی بر اینکه بعضی در ازای دریافت پول در نوشتن (Propsoal) به وی کمک کرده اند، ادامه دارد.





طی یک ایمیل طولانی این ادعاها برای مهدی هاشمی توضیح داده شده ولی وی پیش از انتشارش از هر گونه اظهار نظر دراینمورد خودداری کرد. در عوض وی در ایمیلی دیگر نوشت: «همانطور که شما نیز مطلع هستید، طرح من در دانشگاه آکسفورد که طی چند ماه گذشته مشغول تحصیل در آن هستم قبول شده .توصیه می کنم شما با دفتر مطبوعاتی دانشگاه تماس بگیرید»

No comments:

Post a Comment