Monday, March 7, 2011

حمایت تشکل ها و گروههای مدنی از مراسم اعتراضی سه شنبه ۱٧ اسفند

همزمان با روز جهانی زن


جــرس: در پی اعلام فراخوان «شورای هماهنگی راه سبز امید» برای برگزاری تجمعات ، بویژه تجمع سه شنبه هفدهم اسفند (هشتم مارس) در بزرگداشت روز جهانی زن، چندین گروه و تشکل مدنی، سیاسی و دانشجویی، ضمن اعلام حمایت از این فراخوان، ازحضور خود در صحنه و راهپیمایی های عصر سه شنبه خبر داده اند.



شورای هماهنگی راه سبز امید طی بیانیه شماره پنج خود، با بیان اینکه "روز سه شنبه ۱٧ اسفند(هشتم مارس) فرصت دیگری برای پیوند «روزجهانی زن » با جنبش سبز مردم ایران در پیگیری مطالبات جامعه زنان ماست"، همراهی و همگامی خود را با برنامه های فعالان و نهادهای حوزه زنان برای پاسداشت این روز اعلام و از تبدیل آن به تجمع های اعتراضی نسبت به زندانی بودن دو بانوی سبز و رهبران جنبش حمایت کرده و همزمان از همراهان سبز خواسته بود که فعالانه در برنامه های این روز شرکت نمایند.





به گزارش وبگاه تشکل مدنی «مادران صلح کردستان»، این گروه بعنوان اولین تشکل مدنیِ حامی این فراخوان، ضمن اعلام پشتیبانی از این اقدام، خاطرنشان ساخته بود "بی شک تاریخ مبارزات زنان در کردستان و ایران ما را هرچه بیشتر به سوی خواست آ‌زادی و کرامت شهروندی سوق می دهد و رسمی بدیهی ست که روز جهانی زن را نیز در این پروسه‌ی حق‌طلبی بیش از پیش گرامی بداریم. در همین راستا ما به عنوان مادران صلح کردستان پشتیبانی خود را از تمامی برنامه های اعتراضی روز جهانی زن به شیوه ای مادرانه‌ و مسالمت‌جویانه‌ اعلام می داریم، و از مردم ایران و به‌ویژه‌ کردستان خواستاریم در راه اجابت حقوق و خواستهای دمکراتیک خود این روز را گرامی و حرمت خون‌های ریخته‌ی دختران و زنان راه آزادی و اشکهای مادران داغدیده‌ را نگه‌ دارند."





در ادامه اعلام حمایت ها از فراخوان حامیان جنبش سبز برای برگزاری مراسم روز زن گروه مدنیِ «مادران داغدار» و حامیان آنها نیز، با صدور بیانیه ای در همین زمینه، از حضور خود در ساعت چهار بعد از ظهر همان روز در محل خیابان فاطمی، چهارراه امیرآباد تهران خبر دادند.



به گزارش تارنمای این گروه، که از سال گذشته و در جریان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری توسط گروهی از مادران و خانواده های جانباختگان، مفقودین و زندانیان آن حوادث تشکیل شده است، در بیانیه اعلام حضور آنها در مراسم سه شنبه تاکید شده است که "ما مادران داغدار و حامیان آنها همراه و همدوش با همه زنان جامعه خود اعتراضات آرام و مدنی خود را برگزار خواهیم کرد و این روز را همراه با دیگر زنان جهان گرامی خواهیم داشت" و تصیرح شده "ما حامیان مادران پارک لاله در داخل کشور باز هم می گوییم : نه حزبیم، نه دسته ایم، نه گروهیم، نه تشکیلات بلکه ما مادران و زنان خودجوشی هستیم که بعد از وقایع انتخابات در کنار دیگران خانواده های داغدارمرهمی بر دل داغدارشان می باشیم."





همچنین جمعی از فعالان جنبش زنان ایران نیز اعلام کرده اند که سه شنبه ۱۷ اسفند امسال "همگام و هم دوش با برادران هم وطن خود" به خیابان ها خواهند آمد، تا اعتراضات خود را پیگیری نمایند.



فعالان جنبش زنان در بیانیه خود خاطرنشان کرده اند "ما هم صدا با خواهرانمان که صدای اعتراضشان در ایران حتا در روز جهانی زن، با انعکاس صدای مهیب سرکوب روبروست، و هم کلام با زنانی که در زندانها هزینه سنگین آزادی را با دقیقه دقیقه عمرشان پرداخت می کنند، هم نفس با مادرانی که داغ فرزندانشان، گلی همیشه سرخ بر سینه هایشان کاشته است، از سوی دختران و زنانی که در ازای نه گفتن به ستم ، جانشان ستانده شد، همدل با دخترانی که هیچ قانونی آنها را از تعصب های کور مردانه پاس نمی دارد تا قربانی خشم قتلهای ناموسی نشوند، ما به جای فریاد خاموش شده زنانی که قربانی خشونت اند و نیز دوش به دوش خواهرانمان در تونس و مصر و لبنان و … که در این روز، همچون ما ندای برابری جنسیتی سر داده اند، خیابانها را از آن خود می کنیم و می دانیم که برادران برابری خواهمان نیز در این راه در کنار ما خواهند بود."





در همین زمینه، گروه «اتحاد زنان برای آینده خاورمیانه» نیز، در بیانیه‌ای از زنان کشورهای خاورمیانه را دعوت کرده است تا در یک حرکت جمعی، در صد سالگی روز جهانی زن، روز سه شنبه، هشتم مارس (۱۷ اسفند) در خیابان‌ها حاضر شوند. در این بیانیه آمده است که این دعوت "الهام گرفته از قدرت مردمی است که دنیای ما و آینده منطقه را در هفته‌های گذشته تغییر داده‌اند." اعضای این گروه تصریح کرده‌اند که "این روزها صدای زنان خاورمیانه در اعتراض به دیکتاتوری، خشونت و تبعیض طنین‌افکن است. این صدا خاموش‌شدنی نیست و در آستانه صدمین سالگرد مبارزات زنان در روز ۸ مارس، بار دیگر خیابان‌ها را از آن خود می‌کنیم."





در ادامه اعلام حمایت ها از فراخوان فوق، فعالان تشکل «جنبش سبز آذربایجان» نیز خواستار حضور آحاد ملت ایران به ویژه آذربایجانیان در تظاهرات روز سه شنبه هفدهم اسفند شدند.



به گزارش ندای سبز آزادی، جنبش سبز آذربایجان در اطلاعیه‌ای ضمن تشکر از حضور مردم در تجمع روز دهم اسفند، از آنها دعوت نمود تا در تجمع روز ۱٧ اسفند و روز زن شرکت کنند و خاطرنشان کرد که با در نظر گرفتن توصیه های ذیل در تجمع سه شنبه شرکت نمایند:

"زمان و مکان راه پیمایی، ساعت ۱٧ از چهار راه آبرسان و در مسیر فلکه دانشگاه می باشد. مسیر های اعلام شده در فضای مجازی احیانا از طرف عوامل حکومت در جهت جلوگیری از شکل گیری تجمع گسترده صورت می گیرد.

برای امنیت راهپیمایی حتما به صورت گروهی: خانوادگی و گروه دوستان حضور بیابد. و در صورت دستگیری دوستان و اعضای خانواده تا سر حد امکان تلاش کنید در همان لحظه زمینه آزادیشان فراهم شود.

مسیر راه پیمای پیاده روهای فلکه دانشگاه و چهار راه آبرسان می باشد.

در مراحل اول راه پیمایی از دادن شعار اجتناب شود، اما بعد از شکل گیری تجمع، شعارهایی در رفع حصر رهبران داده شود.

در صورتی که امکان حضور در پیاده رو برای برخی ها فراهم نیست با ایجاد ترافیک ماشینی و زدن بوق ممتد در مسیر خیابان آبرسان و فلکه دانشگاه به طرح اعتراض ها کمک شود.





در ادامه اعلام حمایت ها، «حرکت دموکراتیک آذربایجان ایران» نیز، ضمن گرامیداشت "رشادت مردان و زنان تبریزی در برگزاری تجمع اعتراضی ۱۰ اسفند در آن شهر"، دستاورد بزرگ این روز را به عموم ملت ایران خصوصا مردم قهرمان آذربایجان تبریک گفته و "از مردم آگاه و فرهیخته آذربایجان جهت برگزاری تجمعات اعتراضی در روز‌های آتی خصوصا سه شنبه‌های اعتراضی وبرگزاری تجمع اعتراضی هفدهم اسفند و روز جهانی زن دعوت به عمل آورد.





در همین زمینه و در حمایت از تظاهرات سه شنبه ۱٧ اسفند و صدمین سالگرد روز جهانی زن، شیرین عبادی، در بیانیه‌ای از مردم ایران خواست تا در این روز زنان ایرانی را در دستیابی به حقوق برابر تنها نگذارند.

برنده ایرانی جایزه صلح نوبل در این بیانیه طی پیامی به زنان ایرانی، این سه شنبه را نیز از روزهای اعتراضی مردم ایران نامید و خاطرنشان کرد "مبادا در گیر و دار حوادث سیاسی، خواسته بر حق و همیشگی خود را که تساوی حقوق است فراموش کنیم . در این روز همگام و هم دوش با برادران هم وطن خود به خیابان ها آمده و از خواست همگانی حمایت می کنیم، زیرا دسترسی به حقوق برابر، جز در یک حکومت دموکراتیک امکان پذیر نیست."

No comments:

Post a Comment