Thursday, April 7, 2011

خود سوزی یک ایرانی : "وضعیت بلاتکلیف کامبیز روستائی، او را به سر حد مرگ رسانده بود

شهرزاد نیوز: کامبیز روستائی، پناهجوی36 ساله ایرانی که روز چهارشنبه 6 آوریل (17 فروردین) در میدان اصلی شهر آمستردام خود را به آتش کشید، صبح روز پنج شنبه در مرکز مداوای مجروحین سوختگی در شهر "بیفرویک" در اثر شدت سوختگی فوت کرد.




در مصاحبه ای که تلویزیون محلی آمستردام( آ- ت- 5)، با شاهدین عینی انجام داده، یکی از عابرین گفته است که این مرد حدود ساعت دوازده و نیم ظهر روز چهارشنبه در میدان دام، لباس خود را در آورده، روی خود مایع احتراق آمیز ریخته و سپس با فندک خود را به آتش کشیده است.



عابر دیگری که شاهد صحنه بوده، با توجه به این که میدان دام محلی برای هنرنمایی هنرمندان خیابانی است، گفته است: "ابتدا فکر کردم که این فرد در حال تمرین و اجرای شوی خیابانی است، اما سپس دیدم که با بدن شعله ور شده، روی زمین غلت می زند. در این میان، چند رهگذر با در آوردن کت های خود، سعی در خاموش کردن آتش کردند و سرانجام با زحمت زیاد موفق به خاموش کردن آتش شدند."



روزنامه مترو در اخبار روز 5 شنبه خود به نقل از مقامات پلیس آمستردام نوشت که این فرد حدود 3 دقیقه در آتش می سوخته است. مقامات پزشکی و اورژانس شدت سوختگی ها را "وخیم" توصیف کرده بودند.



اداره مهاجرت و تابعیت هلند گفته است که این پناهجو در سال 2001 در هلند تقاضای پناهندگی کرده است اما بارها با تقاضای وی مخالفت شده است. همین منبع افزوده بود که وی چندی پیش در کمپ "ترآپل" که در میان پناهجویان به "ایستگاه آخر" معروف است، به سر می برده است. در بسیاری موارد، پناهجویانی که در آستانه استرداد قرار دارند، در این محل نگاهداری می شوند. این کمپ در واقع زندانی است که پناه جویان تحت تدابیر شدید امنیتی به طور موقت در آن نگاهداری می شوند.



"فان هارن" که تا سال 2009 وکالت کامبیز روستائی را به عهده داشته، در گفتگو با تلویرون هلند افزوده است که موکلش در سال 2008 از زندگی غیرقانونی و وضعیت ناروشن و انتظار طولانی کلافه بوده و یک بار گفته است که به زندگی خود پایان خواهد داد. "فان هارن" در ادامه گفته است که موکل سابقش به خاطر فشارهای وارده طی سال ها انتظار و بلاتکلیفی در دوره اخیر به "وهم" مبتلا شده بود.



مقامات هلندی اعلام کرده اند که روز 5 شنبه صبح چند تن از دوستان فرد متوفی، در بیمارستان حاضر شده و با وی وداع کرده اند. پلیس هلند برای اطلاع و تماس با خانواده وی در ایران به دنبال سرنخ می گردد

No comments:

Post a Comment