Wednesday, April 27, 2011

ارتش سوریه، عملا جانشین دولت شد

ارتش سوریه، عملا جانشین دولت شد




یونگه ولت ــ ترجمه رضا نافعی



روز یکشنبه ارتش کنترل شهر درعا در حنوب سوریه را بدست گرفت. بنا به گزارش خبرگزاری دولتی “سنا” ورود ارتش به صحنه پاسخ به تقاضای مردم درعا بوده که برای پایان یافتن “کشتار، ویرانی و وحشتی که که گروه های تروریست افراطی” برپا کرده اند، تقاضای کمک کرده بودند. در کنار واحد های نظامی نیروهای امنیتی نیز در این عملیات سهیم بوده اند. چند تن نیز دستگیر شده اند. “مقادیر زیادی سلاح و مواد منفجره ” نیز کشف شده است. طی عملیات، علاوه بر مردم، تعدادی از سربازان و نیروهای امنیتی نیز کشته و مجروح شده اند.

دمشق تکذیب کرد



منابع خبری رسانه غربی در حال حاضر فیسبوک و گفتگوهای تلفنی با ” شاهدان عینی است. به موجب گزارش های این منابع، 3هزار سرباز و نیروهای امنیتی گویا تا 40 نفر را در درعا کشته اند. برق و شبکه تلفن قطع شده است. تانک های آب مورد اصابت گلوله قرار گرفته اند و مرز اردن که در نزدیکی قرار دارد نیز بسته شده است، تا مردم نتوانند نیاز های خود را تامین کنند. مساجد طلب کمک می کنند، مردم شهر می توانند از طریق شبکه های تلفن های همراه ،که در اردن قرار دارد، با جهان خارج ارتباط برقرار کنند.



ماموران مرزی سوریه بسته شدن مرزها را تکذیب می کنند . مصطفی البیکائی، رئیس سازمانهای مرزی سوریه گفت: تمام مرزهای سوریه به کشورهای همسایه بازند. آمد و رفت مسافران و داد و ستد بازرگانی صورت عادی دارد، از جمله با اردن.



سازمان ” دیده بانی حقوق بشر” از قول فعالان حقوق بشر در سوریه خبر می دهد که سازمان اطلاعات سوریه رویهم رفته 500 نفر را در سراسر کشور دستگیر کرده است. در حدود 100 تن از نویسندگان و روزنامه نگاران روش دولت را محکوم کرده اند. ناوی پیلای، مسئول حقوق بشر در سازمان ملل، از رهبری سوریه خواست تا نیروهای نظامی و امنیتی را فراخواند و زندانیان سیاسی را آزاد سازد.



ساکنان یکی از شهرک های حومه دمشق و جبله ، در گفتگوی تلفنی با یونگه ولت تایید کردند که ارتش ورودی خیابانها را کنترل می کند. افراد باید کارت شناسائی ، صندوق عقب و موتورخانه اتوموبیل خود را نشان دهند. بسیاری از مغازه تعطیل کرده اند و مردم از خانه ها بیرون نمی آیند.



دولت سوریه معتقد است که 5 هزار نفر سلفی ( یکی از اقلیت های متعصب سنی ) هدفمند به ساختمانهای ارتش و حزب بعث حمله میکنند. اعضای بدن بسیاری از کشته شدگان پس از مرگ قطع شده است. دستگیر شدگان سلاحها و دوربینهای ویژه شب نما داشته اند که از نوع متداول در ارتش سوریه، که ساخت روسیه است، نیست. همچنین تلفنهای ماهواره ای نیز بدست پلیس افتاده که احتمالا از خارج به برخی از اشخاص داده شده است.



اقدامات ایذائی



این اخبار از سوی عمرو عبدالحمید فعال سیاسی تبعیدی سوریائی نیز پخش شده است، او که ساکن ایالت مری لند در آمریکاست وبسایتی دارد بنام ” Syrian Revolution Digest ” . به گزارش او دست کم 100 دستگاه تلفن ماهواره ای، صدها دوربین ( دورنگر) و لپ تاپ در میان فعالان پخش شده است که در هر یک از ایالات شبکه ای داشته اند. هزینه آنها را بازرگانان تامین کرده اند.



پس از وزارت خارجه انگلستان، اینک وزارت خارجه آمریکا نیز از اتباع خود خواسته است؛ خاک سوریه را ترک کنند. دولت آمریکا در صدد است اقدامات ایذائی بیشتری علیه سوریه بکار گیرد. وزارت خارجه انگلیس در حال حاضر مشغول تهیه بیانیه ای برای طرح در شورای امنیت سازمان ملل است که در آن سوریه بدلیل اعمال خشونت محکوم گردیده و از سازمان ملل تقاصا شده است یک کمسیون بی طرف برای رسیدگی به این امر تشکیل گردد. آلمان، فرانسه و پرتقال نیز از حامیان این بیانیه هستند. ویلیام هاگ وزیر خارجه انگلیس گفت دولت سوریه به ” نشانه ای نیرومند” نیاز دارد، چشمان جامعه بین المللی بر آن کشور تمرکز یافته و ” اقدامات بیشتر” نیز ممکن است.



جهانگردی در سوریه که معمولا در بهارو ایام عید پاک بازار گرمی دارد، بدلیل رویدادهای اخیر بشدت کساد گشته است. وزارت حارجه آلمان توصیه اکید کرده است که از سفر به آن کشور خود داری شود .



http://www.jungewelt.de/2011/04-27/036.php

No comments:

Post a Comment