Monday, April 25, 2011

دبیرکل اتحادیه عرب:

دبیرکل اتحادیه عرب:


حرکت باد تغییرات

از مصر، لیبی و یمن بسوی ایران







روزنامه فیگارو چاپ فرانسه، با "عمروموسی" دبیرکل مصری اتحادیه عرب مصاحبه ای مشروح انجام داده است. در این مصاحبه نه تنها جنبش ضد استبدادی در کشورهای عرب زبان، بلکه آینده جنبش ضد دیکتاتوری در ایران نیز پیش کشیده شد.



عمر موسی درباره ایران گفت: من بر این اعتقادم که بادهای سهمگین تغییرات به جهان عرب محدود نخواهد ماند و بزودی به ایران نیز خواهد رسید.



آنچه که اکنون در جهان عرب شاهدیم آنست که مردم این کشورها خواهان مشارکت در تصمیم گیری ها هستند. این خواست در هر کشوری با ویژگی آن کشور مطرح است و به همین دلیل اتحادیه عرب فرمول واحدی برای ارائه به کشورهای عرب در اختیار ندارد. درعین حال که ما بارها به حاکمیت ها هشدار داده ایم که جامعه نیاز به تغییرات دارد. من اعتقاد دارم که حرکت جهان عرب بسوی آزادی بازگشت ناپذیر است.



مبارزه با فساد و خودکامگی اکنون بصورت قیام خیابانی در لیبی، یمن، بحرین و سوریه جریان دارد و البته در لیبی وارد مرحله مسلحانه شده است. علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن اعلام کرده که طرح شورای همکاری خلیج فارس را پذیرفته و ظرف یک ماه مقام خود را ترک خواهد کرد. در لیبی نیز گفته می شود "سیف الاسلام" پسر قذافی خود را آماده تحویل گرفتن قدرت از پدرش کرده و وعده تغییر قانون اساسی با سمت گیری آزادی ها کرده است.



می بینید که هر کشوری ویژگی های خود را دارد، درعین حال که محور اصلی مبارزه با استبداد است.



در باره بحرین نیز ما اعتقاد داریم اعزام نیرو به این کشور قانونی بوده و در راستای معاهده ای است که میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امضاء شده است. مسئله برای ما روشن است: بحرین یک کشور عربی است و باید عربی هم باقی بماند. حفظ ثبات این کشور حیاتی است.

No comments:

Post a Comment