Monday, April 25, 2011

نگاهی دوباره به مصاحبه آیت الله مهدوی کنی

نگاهی دوباره به مصاحبه آیت الله مهدوی کنی


رئیس جمهور فکر نکند

اگر برود، همه چیز فرو می ریزد







در روزهای گذشته، زیر گرد و غبار "مشائی زدائی" و "مصلحی ابقائی"، مصاحبه ای که نشریه "شما" ارگان حزب موتلفه اسلامی با آیت الله مهدوی کنی دبیرکل جامعه روحانیت و رئیس جدید مجلس خبرگان انجام داده و منتشر کرده بود، کمتر مورد توجه قرار گرفت. خلاصه ای از این مصاحبه را پیک نت منتشر کرد، اما فرصت نشد تا روی مهم ترین بخش آن تاکید شده و نظر خوانندگان به آن جلب شود. بخشی که تائید کننده ارزیابی پیک نت از تغییر ریاست مجلس خبرگان رهبری، با امضای "سردبیری"، یک روز پس از این جابجائی، با عنوان "سنگر بندی دقیق هاشمی رفسنجانی" منتشر شد. (اینجا)



آنچه مهدوی کنی در این مصاحبه به آن اشاره می کند و در زیر می خوانید، مربوط به دیداری است که وی با احمدی نژاد و علی لاریجانی رئیس مجلس داشته است. او بی آن که نام احمدی نژاد را بیآورد، اشاره به تهدید او در همان جلسه میکند و می گوید که "آن مقام" فکر می کند اگر کنار برود هیچ چیز باقی نمی ماند!











گاهی اوقات به دلیل بعضی از حوادث و شکست های ظاهری بعضی می گفتند دوره روحانیت گذشته و بی مصرف شده است . ولی بنده از همان اول عرض می کرده ام که اینطور نیست . اگر بتدریج روحانیت هر دوره مجلس کم بشود این نشان می دهد که انقلاب دارد از مسیر خودش منحرف می شود … نگوئید که اگر فلان روحانی از فلان شهر انتخاب شود ، ممکن است در مجلس فعال نباشد و یک کلاهی تحصیل کرده امروزی ممکن است بتواند بیشتر فعال باشد. اینطور نباید فکر کرد . فعالیت در مجلس یک فعالیت جمعی است که راهنمایی آن به دست یک عده ای از نخبگان است. مجلس را نخبگان می گردانند. اما یک عده ای باید باشندکه فعالیت این نخبگان را تأیید کنند و اگر روحانیت نباشد چیز بدی می شود .



بعضی از اصولگراها در حضور خود من، در یک جمعی اظهار کردند که روحانیت نفوذ خودش را از دست داده و دیگر نمی تواند مردم را جمع کند. چه کار بکنیم ؟ باید یک کاری کنیم که مردم را جمع کنیم.



خوب حالا مردم را بخواهیم جمع کنیم چه کار کنیم ؟ باید شعارهای روحانی و شعارهای امام را عوض کنیم ؟ شعارهای اسلامی و انقلابی یا سنتی را حذف کنیم ؟ یک شعارهایی بدهیم که یک طبقه دیگری از مردم را جذب کنیم ؟ این مسئله ایران [و مکتب ایرانی] و این حرف ها شاید معلول همین فکر است …



این نمی شود که بنده یک اصولی را بگویم قبول دارم ولی در مقام پیاده کردن مصادیقش بگویم همینی که من می گویم باید باشد. من به آن دوست دیگر هم که بحث همین نفوذ روحانیت را مطرح کرد گفتم مسائل اجتماعی ، سیاسی را در کوتاه مدت نگاه نکنید . همیشه در دراز مدت نگاه کنید .”



بنده اگر که در مقام ریاست در جمهوری اسلامی باشم اگر یک وقت احساس کنم که اگر الان بروم کنار به مصلحت است، باید بروم . بعضی ها فکر می کنند واقعاً اگر بروند کنار هیچکس و هیچ چیز باقی نمی ماند . نه اینجوری نیست.



نکته آخر من توصیه به دولتی ها و رئیس جمهور است که واقعاً یک وقت خدای ناکرده ، خود رئیس جمهور را نمی گویم، اطرافیان کاری نکنند که باعث جدایی بشود.

No comments:

Post a Comment