Wednesday, May 25, 2011

موج انتقادات به آمارهای خلاف واقع اقتصادی: کمتر دروغ بگویید

محمود احمدی‌نژاد، این روزها در حالی خود را گرفتار مصیبت‌های جدیدی می‌بیند، که موجی جدید از انتقادات به سیاست‌های اقتصادی دولت، بر دردسرهای این روزهای احمدی‌نژاد افزوده است.




همزمان با تنگ تر شدن طیف حامیان احمدی‌نژاد، و بروز برخی اختلافات میان وی با آیت الله خامنه‌ای، اعتراض‌ها به سیاست‌های نه چندان اقتصادی دولت و پافشاری تیم احمدی‌نژاد بر ارائه آمار خلاف واقع، گسترش یافته است.



در طول سال‌های گذشته اگرچه یاران احمدی‌نژاد بارها تلاش کردند که حتی انتقادات اقتصاددان از عملکرد و برنامه‌های اقتصادی دولت را زیر عنوان سیاست زدگی و غرب‌زدگی تنفسیر کنند، اما این روزها در حالی که تنها حدود دو سال از عمر دولت دوم وی باقی است، موج این اعتراض‌ها ادامه دارد.



پس از آنکه احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس چندی پیش در نامه ای سرگشاده دولت را متهم کرد که آمار اقتصادی غلط ارائه می‌دهد و از جمله آمار اشتغال اعلام شده را غیرواقعی دانست، امروز هم دو نماینده دیگر مجلس نسبت به ارائه آمار غلط از سوی مسئولان دولتی اعتراض کردند.



محمد مهدی پور فاطمی، نماینده مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس گفت:« آمار اشتغال واقعی نیست و از مسئولان می خواهیم که از این دروغ‌ها کمتر بگویند.»



وی افزود: « پیش از این در پارس جنوبی ۹۵ هزار نفر مشغول به کار بودند، در حالی که هم اکنون تعداد شاغلان در پارس جنوبی به زیر هشت هزار نفر رسیده است. ما نمی دانیم که آقایان چطور می‌گویند که بیکاری کاهش داشته است.»



وی افزود:«آمار اشتغال دولت غیر واقعی است و باید از آقای احمدی‌نژاد بپرسیم این آمار غلط را از کجا می‌آورد؟»



وی همچنین از نمایندگان مجلس درخواست کرد تحقیق و تفحص کنند تا معلوم شود دولت آمار بیکاری را از کجا آورده و گفت:« سخنان مسئولان دولت در مورد اشتغال غیر واقعی هست و باید فکری به حال آن شود.»



در همین حال، شکور اکبرنژاد نماینده تبریز هم در تذکری شفاهی از بیکاری و رکود بازار به عنوان درد مشترک همه شهرهای ایران یاد کرد و از هر سه قوه خواست برای این مشکل فکری کنند.



به گزارش خانه ملت، اکبرنژاد در مورد اجرای ضعیف هدفمندی یارانه‌ها هم هشدار داد و افزود: «با توجه به اخراج بسیاری از کارگران و تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها این فرصت را برای مردم تبدیل به یک تهدید شده است.»



پیش تر احمد توکلی، در نامه سرگشاده خود نوشته بود: «مدت‌هاست که دستگاه‌های اجرایی مسئولِ تهیه و انتشار آمار و اطلاعات از انجام وظیفه خویش برای انتشار به موقع آمار دست کشیده‌اند. داشتن اطلاعات صحیح و به موقع برای تصمیم‌گیری‌های مسئولان از ضروری‌ترین ارکان صحت کارکرد آنان است. در عین حال، مرکز آمار از ارائه به موقع ارقام مربوط به آمارگیری‌ها و برآوردهای نرخ رشد تولید ناخالص داخلی و نرخ بیکاری خودداری می کند. بانک مرکزی نیز آخرین رقمی که از نرخ رشد ارائه کرده مربوط به نیمه دوم سال ۱۳۸۷ است. نزدیک به سه سال است که ارقام مذکور که کلیدی‌ترین اطلاعات اقتصادی است ارایه نمی‌گردد. هر دو نهاد مذکور نرخ بیکاری را نیز از بهار ۸۹ به بعد ارائه نکرده‌اند. همین امر خلاف سبب می‌شود که بعضی از مقامات دولتی با ارائه ارقام بی‌اساس وضع موجود را موفق جلوه داده و از حساسیت تصمیم‌گیران برای اصلاح امور بکاهند.»



اگرچه تاکنون بارها نسبت به خودداری دولت از ارائه برخی آمارها و همچنین انتشار برخی آمار غلط اعتراض شده است، اما مرکز آمار و بانک مرکزی همچنان به شیوه گذشته در ارائه آمارها ادامه می‌دهند و در عین حال بسیاری از آمارهای مهم اقتصادی نیز مانند نرخ رشد صنعت، مدت‌ها است که منتشر نشده است.

No comments:

Post a Comment