Thursday, June 30, 2011

تظاهرات مخالفان در سوریه در چهاردهمین هفته اعتراض‌ها

برپایه گزارش‌های منتشر شده، هزاران معترض سوری روز جمعه بار دیگر به خیابان‌ها ریخته و علیه حکومت بشار اسد شعار سر دادند؛ آنگونه که مخالفان دولت اعلام کرده‌اند در این روز دست کم ۱۲ نفر کشته شده‌اند.




گروه‌ها حقوق بشر سوری می‌گویند از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه بیش از ۱۴۰۰ نفر به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند که بیشتر آنها افراد غیرمسلح بوده‌اند.



دولت سوریه با این حال آمار اعلام شده از سوی مخالفان را نادرست خوانده و «اوباش مسلح» و توطئه خارجی را عامل ناآرامی‌های این کشور می‌داند.



آسوشیتدپرس به نقل از یک فعال سوری گزارش می‌دهد که روز جمعه هزاران نفر از معترضان در سراسر کشور و از جمله در دمشق تظاهرات ضدحکومتی کردند.



برپایه این گزارش و به نقل از مخالفان حکومت یکی از بزرگترین تجمع‌ها در شهر حماه بوده که نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر به خیابان‌ها آمده بودند.



با این حال تلویزیون دولتی در همین روز تصاویری نشان داد که هواداران بشار اسد با پرچم‌های سوریه در شماری از شهرهای این کشور تجمع کرده بودند.



از سوی دیگر در پی درگیری‌های خونین در شهرهای مرزی سوریه، تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر با عبور از مرز خود را به ترکیه رسانده‌ و به طور موقت اسکان داده شده‌اند.



از آنجا که دولت سوریه بیشتر خبرنگاران خارجی را از ورود به کشور منع کرده، تایید خبرهای منتشر شده، با دشواری روبرو است.



در ۱۴هفته‌ای که از ناآرامی‌ها در سوریه می‌گذرد، دولت بشار اسد می‌گوبد ۵۰۰ سرباز و پلیس کشته شده‌اند؛ دولت سوریه همچین قتل بسیاری از غیرنظامیان را نیز به عهده گروه‌های مسلح دانسته است.



از سوی دیگر، در حالی که نیروهای دولتی با مخالفان را به شدت سرکوب کرده‌اند، بشار اسد وعده گفت‌وگوی ملی درباره ایجاد اصلاحات در این کشور را داده است.



بشار اسد در اقدامی نادر به شماری از منتقدان اجازه داد که روز دوشنبه در کنفرانسی در دمشق شرکت کنند و درباره بحران این کشور به بحث و گفت‌وگو بنشینند.



با این حال هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، برگزاری این نشست در دمشق را کافی ندانست و اظهار داشت: «کاملا آشکار است که که دولت سوریه مهلت زیادی برایش باقی نمانده است.»



وزیر خارجه ایالات متحده افزود: «مقام‌های سوری یا می‌گذراند یک فرآیند جدی سیاسی در کشور صورت گیرد که علاوه بر اعتراض‌های مسالمت‌آمیز در سراسر سوریه شامل گفت‌وگوی سازنده با اپوزیسیون و جامعه مدنی باشد، یا اینکه آنها هرچه بیشتر شاهد مقاومت سازماندهی شده خواهند بود.»



روز چهارشنبه خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های تازه‌ای را علیه نیروهای امنیتی سوریه به خاطر نقض حقوق بشر وضع کرده است؛ خزانه‌‌داری آمریکا ایران را نیز به حمایت از نیروهای امنیتی سوریه متهم کرده و بدین خاطر تحریم‌هایی را نیز علیه تهران وضع کرده است.

No comments:

Post a Comment