Tuesday, June 21, 2011

کارنامه کمیته حقوق بشر مجلس

کارنامه کمیته حقوق بشر مجلس


مخالفت نمایندگان مدافع چند همسری

با سفر نماینده حقوق بشر به ایران





زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر مجلس روز گذشته مخالفت این کمیته با سفر نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر به ایران را بیان کرد و گفت "تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران به هیچ وجه پذیرفتنی نیست".



خانم الهیان که شاید جوان ترین زن نماینده مجلس باشد، از مدافعان چند همسری مردان و همچنین مدافع لایحه جنجالی حمایت از خانواده در مجلس هشتم است.



در ارتباط با مخالفت با سفر نماینده حقوق بشر سازمان ملل به ایران محمد کریم عابدی، معاون کمیته حقوق بشر مجلس هم روز گذشته به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: آمریکا، انگلیس و اسرائیل بزرگترین نقض کنندگان حقوق بشر در جهان هستند و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باید به جای ایران به نقض حقوق بشر در آن کشور ها رسیدگی کند.



آقای عابدی هم از مدافعان چند همسری مردان است. نه تنها مدافع بلکه از عمل کنندگان به آنست. یعنی به اعتراف خودش در جریان کارزار انتخاباتی مجلس هشتم از طبس و فردوس ساریان گفت که سه زن عقدی دارد و حقوق آن را مراعات می کند.



ظاهرا حقوق بشر از همین چارچوب تنگی که خانم الهیان و آقای عابدی گفته اند فراتر نمی رود و چون در امریکا و انگلیس و اسرائیل حقوق بشر نقض می شود، چرا باید نقض حقوق بشر در ایران بررسی شود؟



از جمله دستورات شورای نگهبان با هیات رئیس مجلسین هفتم هشتم، صرفنظر کردن از قرائت اعتبارنامه های نمایندگان به مجلس راه یافته در صحنه علنی مجلس بود. درحالیکه طبق قانون باید اعتبارنامه ها قرائت شده و توسط نمایندگان حاضر در مجلس تصویب شود. حتی در زمان شاه هم رسم چنین بود. در دو دوره هفتم و هشتم مجلس، از قرائت اعتبار نامه ها جلوگیری شد تا مردم از سوابق نظامی و امنیتی و تروریستی نمایندگان با اطلاع نشوند.





No comments:

Post a Comment