Tuesday, July 19, 2011

تقسیم قدرت حکومتی، بهترین راه حل است


تقسیم قدرت حکومتی، بهترین راه حل است

ج. اسلامی و حزب الله لبنان

دو نگران اصلی آینده سوریه







روزنامه لوموند چاپ فرانسه، نوشت: از رویدادهای خونین سوریه بیش از یکصدر روز می گذرد.



دولت سوریه در گام اول، برای مقابله با اعتراضات مردم به الگوی الجزایر روی آورد و با دادن وعده های بی شمار از یک طرف و اعمال خشونت و زور از طرف دیگر سعی در مهار بحران کرد. اما سرکوب بیش از حد خشن مردم توسط نیروهای امنیتی باعث خشم بخش عظیم مردم و پیوستن آنها به صف معترضین شد.



دولت سوریه تاکنون سناریوهای متفاوتی را به اجرا گذاشته و به راه حل هائی نیز می اندیشد:



اول- ارعاب و مهار معترضین. سیاستی که ایران در قبال معترضین بعد از انتخابات مناقشه برانگیز 2009 در پیش گرفت. این سناریو نه تنها با شکست مواجه شد و نتوانست به نتیجه مطلوب برسد بلکه نتیجه ای معکوس داشت.



دوم- بشار اسد با اعلام آمادگی برای دادن برخی آزادی ها مانند آزادی مطبوعات، آزادی شهروندان، آزادی تعدد احزاب، انتخابات آزاد و مبارزه با فساد به اصلاحات روی آورد.



سوم- ایجاد شکاف در درون نظام به سبک مصر و تونس. نقش آفرین شدن ارتش و به خانه بازگرداندن نخبگان سیاسی. که البته این غیر محتمل ترین امکان است.



چهارم- ایجاد اتحادی از سنی ها و علوی ها و پایان بخشیدن به سلطه خاندان اسد برحاکمیت سوریه. تقسیم عادلانه قدرت میان گروه ها و اقوام مختلف سوریه. این بهترین گزینه می تواند باشد.



پنجمین- و سرانجام، بدترین گزینه که در حال وقوع است. یعنی در ادامه اعتراضات مردم ازیکسو و سرکوب مردم از سوی دیگر. دراین صورت متلاشی شدن رژیم سوریه قطعی است و درپی آن جنگ داخلی و هرج و مرج بر کشور حاکم خواهد شد.



عوارض سقوط رژیم سوریه در منطقه چه خواهد بود:



حزب الله لبنان که اکنون متهم به دست داشتن در قتل رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان است و از هر طرف در تنگنا قرار گرفته با حذف سوریه از معادلات سیاسی منطقه دیگر نقش و قدرت کنونی را در لبنان و منطقه نخواهد داشت.



هفته نامه آلمانی اشپیگل می نویسد که حزب الله در حال حاضر دچار بحران مالی شده و توان پاسخ گویی به وعده های خود به مردم در ساختن ویرانی های بعد از جنگ با اسراییل را ندارد.



سقوط بشار اسد در سوریه، جنبش ضد استبدادی در کشورهای عربی را به کشورهای خلیج فارس سرایت خواهد داد.



پیامد سقوط رژیم سوریه و احتمال جنگ داخلی در این کشور، سیل آواره گان به سمت ترکیه خواهد بود.



در عین حال که سقوط رژیم حاکم بر سوریه می تواند زمینه را برای بازگشت بعثی های مهاجر عراقی از سوریه به عراق را در پی داشته باشد.



(خلاصه شده از سایت خاورمیانه)

No comments:

Post a Comment