Sunday, July 17, 2011

فرمانده ایرانی سرکوب قیام مردم سوریه

فرمانده ایرانی سرکوب قیام مردم سوریه


سرتیپ پاسدارعلی (محمد رضا) زاهدی، فرمانده سابق قرارگاه ثار الله



میهن – رضا رایان: فرمانده ایرانی سرکوب های سوریه کیست ؟ ستون امروز به این پرسش پاسخ می دهد.



این روزها همه جا سخن از دخالت سپاه پاسداران در سرکوب های خیابانی مردم معترض درسوریه است. این سرکوب توسط بخش ویژه سوریه در سپاه پاسداران انجام می شود که به “سپاه سوریه “معروف است. این سپاه برخلاف تصور رایج بعد از شروع اعتراضات اخیر در سوریه ایجاد نشده بلکه بیش از دو دهه است که در سوریه فعال است. سپاه سوریه تا قبل از شروع اعتراضات مردمی اخیر در این کشور، در واقع قرارگاه عملیاتی سپاه در خاک سوریه و در نزدیکی اسراییل و لبنان به شمار می رفت. مهمترین وظیفه سپاه سوریه، حمایت نظامی، اطلاعاتی و لجستیکی از حزب الله لبنان، حماس، جهاد اسلامی فلسطین و گروه تحت رهبری احمد جبرییل یعنی جبهه خلق برای آزادی فلسطین (فرماندهی کل) بود.



فرمانده سپاه سوریه همیشه به طور محرمانه منصوب می شود و همواره در محافل خبری و داخلی جمهوری اسلای ایران به طور رسمی نامی ازوی و واحد تحت فرماندهی او برده نمی شود اما همیشه فرمانده سپاه سوریه یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران بوده است.



اما حالا مسوول سپاه سوریه کیست؟ او کسی نیست جز سرتیپ پاسدارعلی (محمد رضا) زاهدی، فرمانده سابق قرارگاه ثار الله که در تهران نیز به طور تخصصی مسئول حفظ امنیت پایتخت بوده و حالا نیز در دمشق مستقر و فعال است. سرتیپ زاهدی از فرماندهان ارشد دوران جنگ ایران و عراق است که در جریان جنگ ۸ ساله با عراق در سطح فرماندهی گروهان، گردان و سپس فرمانده تیپ و لشکر ۱۴ امام حسین اصفهان فعال بوده است. وی در فاصله سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ نیز فرمانده نیروی زمینی سپاه بوده است. سرتیپ زاهدی در همین دوره به طور همزمان فرمانده قرارگاه ثار الله بوده که مسولیت تامین امنیت پایتخت در برابر قیام های مردمی را برعهده داشت. او در سال ۱۳۸۷ به عنوان فرمانده سپاه سوریه راهی دمشق شد. پس از شروع نا آرامی های سوریه و اعتراضات مردمی علیه بشار اسد، ستاد تحت امر سرتیپ زاهدی با اعزام نیروهای ویژه ضد شورش تقویت شده و برخی دیگر از فرماندهان بسیج و سپاه نیز که در سرکوب های تهران تجارب عملیاتی و میدانی و فرماندهی دارند برای کمک به حکومت بشار اسد در سرکوب مردم راهی ستاد سپاه سوریه شده اند. برخی از این فرماندهان به طور موقتی و برخی به شکل دائمی تری در سوریه مستقر شده اند.

No comments:

Post a Comment