Saturday, August 27, 2011


علی فرزات، کارتونیست مشهور عرب، توسط نیروهای امنیتی حکومت سوریه در یکی از میدان‌های اصلی دمشق ربوده شد و پس از ضرب و شتم و شکستن انگشتانش، بدن نیمه‌جان وی در حوالی شهر پیدا شد.
علی فرزات، کارتونیست مشهور عرب، توسط نیروهای امنیتی حکومت سوریه در یکی از میدان‌های اصلی دمشق ربوده شد و پس از ضرب و شتم و شکستن انگشتانش، بدن نیمه‌جان وی در حوالی شهر پیدا شد.
علی فرزات، که حدود شصت سال دارد، پنجشنبه‌شب بیست و پنجم اوت در حالی که از محل کار به خانه‌اش بازمی‌گشت توسط چهار تن از افراد «نقاب‌دار» حکومت سوریه ربوده شد.
اين حمله در چندين متری ساختمان راديو تلويزيون دولتی و ستاد نيروهای امنيتی سوريه در محله‌ای از دمشق رخ داد که در آن کنترل شديدی حاکم است.
یک خویشاوند «فرزات» به رسانه‌های غربی گفت مهاجمان تهدید کردند استخوان‌هایش را خواهند شکست و به او هشدار دادند به کشیدن تصویرهای اعضای دولت پایان دهد.
در بيانيه‌ای که از سوی کميته هماهنگی محلی انقلاب سوريه منتشر شده، آمده است: «مهاجمان محتويات کيف او، به‌ويژه طرح‌ها و ديگر وسايل شخصی وی را دزديده‌اند.»
اين بيانيه افزوده است: «آن‌ها به شدت او را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند و دست‌های او را خُرد کردند. رهگذران با يافتن فرزات در کنار خيابان وی را به بيمارستان منتقل کردند.»
گفته می‌شود که مهاجمان پس از شکستن انگشتان علی فرزات به او گفته‌اند که «این هشدار است».
همچنین روز جمعه، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، حمله به این هنرمند سوری را محکوم دانست و در بیانیه‌ای اعلام داشت «مأموران رژیم بشار اسد، یکی از دستان این کارتونیست را شکستند تا به او بفهمانند سزای کسی که در رژیم بشار اسد کاریکاتورهای ضد دولتی بکشد، چیست.»
به گزارش IFEX، شبکه جهانی دفاع از حقوق کارتونیست‌ها هم از امروز پیگیر کار این هنرمند بزرگ سوری شده است.
یک روز پیش از این حمله، علی فرزات با کشیدن کاریکاتوری از بشاراسد، سرنوشت وی را با معمرقذافی دیکتاتورلیبی مقایسه کره بود.
او طی ماه‌های اخیر کارتون‌های جسورانه زیادی را با مضمون انقلاب کشورهای عربی کشیده بود. همچنین علی فرزات در کارتون‌های خود سیاست خشونت‌آمیز بشار اسد در مقابله با معترضان سوری را به نقد کشیده بود.
یکی از کارتون‌های این هنرمند سوری، گلی را نشان می‌دهد که با روییدن زیر چرخ‌های یک تانک، آن را واژگون می‌کند.
طرح‌ها و کاریکاتورهای علی فرزات از آغاز جنبش اخیر سوریه همواره در صفحه‌های فیس‌بوک مخالفان منتشر شده است.
فرزات اکنون در یکی از بیمارستان‌های شهر دمشق بستری است و به نوشته «شرق‌الاوسط» پلیس سوریه گفته است که در حال پیگیری پرونده این حادثه است. این در حالی است که مخالفان حکومت سوریه گفته‌اند که علی فرزات توسط نیروهای امنیتی ربوده شده است.


تهدید به مرگ از سوی صدام حسین
علی فرزات، که پیشتر کاریکاتور «صدام حسین» را کشیده بود، توسط دیکتاتور پیشین عراق به مرگ تهدید شده بود.
او در این طرح صدام حسین را کشیده بود که به مردم گرسنه عراق به ‌جای غذا مدال‌های خود را می‌بخشد. این کارتون علاوه بر عراق در کشورهای لیبی و اردن هم ممنوع شد.
همچنین این کارتونیست معروف عرب آثار دیگری را نیز در نقد دیگر دیکتاتورهای عرب کشیده است.
علی فرزات سال ۱۹۵۱ در حما، یکی از شهرهای جنوبی سوریه که اکنون به کانون اعتراضات سوریه تبدیل شده، به دنیا آمده است.
وی پس از طی دوره متوسطه، وارد دانشکده هنرهای زیبای دمشق شد.
او هنرمندی شناخته شده در سطح جهان است که جوایز بین‌المللی بسیاری دریافت کرده است. تاکنون بیش از ۱۵ هزار کارتون‌ از فرزات در نشریات سوری و عربی مختلف به چاپ رسیده است.
آثار فرزات در روزنامه‌هایی چون لوموند فرانسه نیز منتشر شده است.
علی فرزات سال ۲۰۰۰ نشریه طنز «الدومری» را بنیان نهاد. نشریه «الدومری» نخستین نشریه تخصصی خصوصی و غیر دولتی سوریه از سال ۱۹۶۳ تاکنون در زمینه کاریکاتور است. این نشریه از همان ابتدای انتشار تیراژ ۶۰ هزار نسخه‌ای داشت. اما بعد از مدتی، حکومت سوریه مشکلات بسیاری برای آن به وجود آورد و سرانجام در سال ۲۰۰۳ مجوز آن باطل شد.
بعد از آن، فرزات مرکزی برای آموزش کاریکاتور راه انداخت که در واقع دوباره به مقر نشریه الدومری تبدیل شد. جایی که کاریکاتورهایی علیه حکومت و وضعیت سوریه در آنجا کشیده می‌شد.
از جمله جوایز بین‌المللی فرزات می‌توان به جایزه اصلی جشنواره اینترگرافیک برلین در سال ۱۹۸۰، جایزه جشنواره صوفیه بلغارستان در سال ۱۹۸۷ و جایزه شاهزاده کلاوس هلند در سال ۲۰۰۳ اشاره کرد.
فرزات همچنین نمایشگاهی از آثارش را در انستیتو جهان عرب در پاریس در سال ۱۹۸۹ برپا کرد که با استقبال گسترده فرانسوی‌ها روبه‌رو شد. اما یکی از طرح‌های او در این نمایشگاه جنجال به‌پا کرد و موجب تنش‌های دیپلماتیک شد.
علی فرزات، عضو اتحادیه روزنامه‌نگاران و اتحادیه هنرمندان هنرهای تجسمی عرب است و همچنین هدایت انجمن کاریکاتوریست‌های عرب را نیز بر عهده دارد.

No comments:

Post a Comment