Wednesday, November 9, 2011

گزارش آژانس اتمی منتشر شد انتشار تصاویر هوائی کانتینر فولادی آزمایش اتمی در ایران "یوکيا آمانو"، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، آخرین گزارش برنامه هسته‌ای ايران را روز گذشته به شورای حکام ارائه داد. در اين گزارش نسبت به ابعاد "نظامی" فعاليت‌های هسته‌ای ايران ابراز نگرانی شده و گفته شده که آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعات معتبری در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران در فعالیت‌هایی جهت تولید تسلیحات اتمی درگیر بوده و روی طرح یک بمب اتمی، از جمله آزمایش قطعات آن کار کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه آژانس بين المللی انرژی اتمی در این گزارش تصريح کرده است: "اطلاعات نشان می‌دهد که ايران فعاليت‌های مرتبط با توسعه يک وسيله انفجاری اتمی را انجام داده است" خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز خبر داده که ، يوکيا آمانو در این گزارش مجموع دانش آژانس در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ايران را تشریح کرده که شامل اين محور‌ها است: 1- تدارک مخفيانه تجهيزات و اطلاعات مربوط به طراحی مورد نياز برای چنين سلاحی؛ 2- آزمايش مواد انفجاری قوی و توسعه چاشنی برای تنظيم کردن خرج هسته ای؛ 3- طراحی کامپيوتری و مدل سازی هسته اصلی يک کلاهک هسته ای؛ 4- انجام کارهای مقدماتی برای آزمايش سلاح‌های هسته ای، 5- توسعه و کار بروی انتقال مواد بر روی کلاهک شهاب ۳. همزمان با خبرگزاری های خارجی، خبرگزاری ايرنا نيز در گزارشی مجموع موضوعاتی که در گزارش تازه يوکيا آمانو مطرح شده اند را بر حول سه محور دسته بندی کرده است. در این گزارش اشاره به کانتینر فولادی آزمایش اتمی درایران شده که در گزارش خبرگزاری های جهان چنین نکته ای نیست و این نشان میدهد که یک نسخه از گزارش در اختیار شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی قرار گرفته و خبر ایرنا، درحقیقت اطلاعیه ایست که این شورا مستند به اصل سند دراختیار ایرنا جهت انتشار قرار داده است. این شاید مهم ترین بخش گزارش آژانس باشد که باید دید خبرگزاری های جهان در گزارش های بعدی و تکمیلی خود با آن چگونه برخورد خواهند کرد. سه محوری که ایرنا اعلام کرده عبارتست از: 1- تصاوير ماهواره‌ای از کانتينر فولادی که ادعا شده در آن آزمايش‌های هسته‌ای انجام می‌شود 2- تلاش ايران برای طراحی نمونه‌های رايانه‌ای کلاهک هسته‌ای 3- استفاده ايران از کمک دانشمندان خارجی برای برداشتن گامهای اساسی در جهت توليد سلاح هسته‌ای و غلبه بر مشکلات فنی آن.


گزارش آژانس اتمی منتشر شدانتشار تصاویر هوائی
کانتینر فولادی آزمایش اتمی در ایران
 
 
 
 
"یوکيا آمانو"، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، آخرین گزارش برنامه هسته‌ای ايران را روز گذشته به شورای حکام ارائه داد. در اين گزارش نسبت به ابعاد "نظامی" فعاليت‌های هسته‌ای ايران ابراز نگرانی شده و گفته شده که آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعات معتبری در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران در فعالیت‌هایی جهت تولید تسلیحات اتمی درگیر بوده و روی طرح یک بمب اتمی، از جمله آزمایش قطعات آن کار کرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه آژانس بين المللی انرژی اتمی در این گزارش  تصريح کرده است: "اطلاعات نشان می‌دهد که ايران فعاليت‌های مرتبط با توسعه يک وسيله انفجاری اتمی را انجام داده است" خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز خبر داده که ، يوکيا آمانو در این گزارش مجموع دانش آژانس در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ايران را تشریح کرده که شامل  اين محور‌ها است:
1- تدارک مخفيانه تجهيزات و اطلاعات مربوط به طراحی مورد نياز برای چنين سلاحی؛
2- آزمايش مواد انفجاری قوی و توسعه چاشنی برای تنظيم کردن خرج هسته ای؛
3- طراحی کامپيوتری و  مدل سازی هسته اصلی يک کلاهک هسته ای؛
4- انجام کارهای مقدماتی برای آزمايش سلاح‌های هسته ای،
5- توسعه و کار بروی انتقال مواد بر روی کلاهک شهاب ۳.

همزمان با خبرگزاری های خارجی، خبرگزاری ايرنا نيز در گزارشی مجموع موضوعاتی که در گزارش تازه يوکيا آمانو مطرح شده اند را  بر حول سه محور دسته بندی کرده است. در این گزارش اشاره به کانتینر فولادی آزمایش اتمی درایران شده که در گزارش خبرگزاری های جهان چنین نکته ای نیست و این نشان میدهد که یک نسخه از گزارش در اختیار شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی قرار گرفته و خبر ایرنا، درحقیقت اطلاعیه ایست که این شورا مستند به اصل سند دراختیار ایرنا جهت انتشار قرار داده است. این شاید مهم ترین بخش گزارش آژانس باشد که باید دید خبرگزاری های جهان در گزارش های بعدی و تکمیلی خود با آن چگونه برخورد خواهند کرد.
سه محوری که ایرنا اعلام کرده عبارتست از:
1- تصاوير ماهواره‌ای از کانتينر فولادی که ادعا شده در آن آزمايش‌های هسته‌ای انجام می‌شود
2- تلاش ايران برای طراحی نمونه‌های رايانه‌ای کلاهک هسته‌ای
3- استفاده ايران از کمک دانشمندان خارجی برای برداشتن گامهای اساسی در جهت توليد سلاح هسته‌ای و غلبه بر مشکلات فنی آن.

No comments:

Post a Comment