Saturday, November 24, 2012

استخر حرمسرا «ژان لئون ژروم» هنرمند شرق‌شناس فرانسوی آثار بسیاری با موضوع حرمسرای شرقی خلق کرد، برای بیننده و به خصوص بیننده شرقی آنچه به این اثر زیبایی ویژه‌ای می‌بخشد نه برهنگی زیبارویان حرمسرا که ظرافت و روح شرقی تک تک اجزای اثر است و همین مشخصه است که به آثار ژروم جایگاهی استثنایی بخشیده است. به جزئیات بی‌‌‌نهایت ظریف اثر دقت کنید، نقش‌های پیچان و رنگارنگ قالی که خود به تنهایی یک اثر هنری تمام عیار هستند، ظروف زیبای سرامیکی که با نقش‌هایی زیبا‌تر تزئین شده‌اند و رقص دل انگیز الفبای شرقی در کنار گچ بری‌های محسور کننده و رنگ‌ها و طرح‌های روح بخش معماری شرق. از نقوش هندسی میز کوچک چای خوری و طرح وهم انگیز کوسن تا درخشش مهره‌های فیروزه در دستان دخترک حرمسرا، همه و همه جلوه گر زیبایی شرق اسرارآمیز برای نقاش فرانسوی و هم عصران اوست. و اینچنین روح کهن شرق و چیره دستی کم نظیر ژروم دست در دست هم می‌دهند تا اثری جاودانه خلق کنند. «استخر حرمسرا» در سال ۱۸۷۶ میلادی و با رنگ روغن بر روی پوست نقش شد. این اثر ابعادی در حدود ۷۳ در ۶۲ سانتی متر دارد و امروزه در موزه ارمیتاژ سن پترزبورگ نگهداری می‌شود.


استخر حرمسرا

«ژان لئون ژروم» هنرمند شرق‌شناس فرانسوی آثار بسیاری با موضوع حرمسرای شرقی خلق کرد، برای بیننده و به خصوص بیننده شرقی آنچه به این اثر زیبایی ویژه‌ای می‌بخشد نه برهنگی زیبارویان حرمسرا که ظرافت و روح شرقی تک تک اجزای اثر است و همین مشخصه است که به آثار ژروم جایگاهی استثنایی بخشیده است.
به جزئیات بی‌‌‌نهایت ظریف اثر دقت کنید، نقش‌های پیچان و رنگارنگ قالی که خود به تنهایی یک اثر هنری تمام عیار هستند، ظروف زیبای سرامیکی که با نقش‌هایی زیبا‌تر تزئین شده‌اند و رقص دل انگیز الفبای شرقی در کنار گچ بری‌های محسور کننده و رنگ‌ها و طرح‌های روح بخش معماری شرق. از نقوش هندسی میز کوچک چای خوری و طرح وهم انگیز کوسن تا درخشش مهره‌های فیروزه در دستان دخترک حرمسرا، همه و همه جلوه گر زیبایی شرق اسرارآمیز برای نقاش فرانسوی و هم عصران اوست. و اینچنین روح کهن شرق و چیره دستی کم نظیر ژروم دست در دست هم می‌دهند تا اثری جاودانه خلق کنند.
«استخر حرمسرا» در سال ۱۸۷۶ میلادی و با رنگ روغن بر روی پوست نقش شد. این اثر ابعادی در حدود ۷۳ در ۶۲ سانتی متر دارد و امروزه در موزه ارمیتاژ سن پترزبورگ نگهداری می‌شود.

No comments:

Post a Comment