Thursday, February 20, 2014

حکم اعدام به اتهام گفتن یک کلمه در مورد پیامبر مسلمانان * بازداشت عده ای در اهر در روز جهانی زبان حکم اعدام به اتهام گفتن یک کلمه در مورد پیامبر مسلمانان کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز گفت که قوۀ قضاییۀ ایران باید حکم اعدام روح‌الله توانا را به جرم “سب النبی” به دلیل برخوردار نبودن از روند دادرسی و محاکمۀ عادلانه لغو کند و به روند رو به افزایش صدور و اجرای حکم اعدام برای جرائم گوناگون پایان دهد. روح‌الله توانا، ۳۴ ساله، در مهر ماه ۱۳۹۰ توسط نیروهای ادارۀ اطلاعات شهر مشهد در منزلش دستگیر شد. بر اساس حکم دادگاه که مورد مطالعۀ کمپین قرار گرفته، ماموران وزارت اطلاعات یک نوار ویدیویی آقای توانا را که روی کامپیوتر شخصی وی بوده است ضبط کرده اند که در آن وی در حالیکه تحت تاثیر مشروبات الکلی بوده، ادعا می شود جمله ای گفته است که قاضی آن را توهین به پیامبر اسلام (“سب النبی”) تفسیر کرده است، که در قوانین ایران جرم محسوب می شود. اما همین قانون صراحتا اعلام می دارد که اگر متهم در حال مستی مرتکب جرم “سب النبی” شود، مجازات وی اعدام نیست. هادی قائمی مدیر کمپین گفت: “شگفت انگیز است که در قرن بیست و یکم، قوۀ قضاییۀ ایران می خواهد مردی را برای گفتن یک عبارت غیر عمدی در فیلمی که خودش ضبط کرده و به صورت خصوصی نگهداری کرده به دار بیاویزد.” وی افزود: “اصرار قوه قضاییه برای صدور احکام اعدام تنها این شائبه را ایجاد می کند که این احکام سیاسی و برای مقابله با موج بین المللی اعتراض در خصوص روند فزآیندۀ اعدام ها در ایران است.” بازداشت عده ای در اهر در روز جهانی زبان دست‌کم ۵۰ تن از فعالین و شهروندان از اقلیت های قومی ترک زبان که در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری شرکت کرده بودند بازداشت شدند. بنا به گزارش گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ده‌ها تن از فعالین سیاسی و مدنی آذربایجانی که به مناسبت بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در منزل «اکبر ابولزاده» از فعالین شهر اهر گرد هم آمده بودند، توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. بازداشت شدگان به محل نامعلومی منتقل شدند و در میان اسامی بازداشت شدگان، نام برخی از فعالین باسابقه آذربایجان از جمله عباس لسانی نیز به چشم می‌خورد. گفته می‌شود شمار دستگیر شدگان بیش از پنجاه نفر بوده است اما از هویت آنها اطلاعی در دست نیست.

حکم اعدام به اتهام گفتن یک کلمه در مورد پیامبر مسلمانان
* بازداشت عده ای در اهر در روز جهانی زبان

حکم اعدام به اتهام گفتن یک کلمه در مورد پیامبر مسلمانان
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز گفت که قوۀ قضاییۀ ایران باید حکم اعدام روح‌الله توانا را به جرم “سب النبی” به دلیل برخوردار نبودن از روند دادرسی و محاکمۀ عادلانه لغو کند و به روند رو به افزایش صدور و اجرای حکم اعدام برای جرائم گوناگون پایان دهد.
روح‌الله توانا، ۳۴ ساله، در مهر ماه ۱۳۹۰ توسط نیروهای ادارۀ اطلاعات شهر مشهد در منزلش دستگیر شد. بر اساس حکم دادگاه که مورد مطالعۀ کمپین قرار گرفته، ماموران وزارت اطلاعات یک نوار ویدیویی آقای توانا را که روی کامپیوتر شخصی وی بوده است ضبط کرده اند که در آن وی در حالیکه تحت تاثیر مشروبات الکلی بوده، ادعا می شود جمله ای گفته است که قاضی آن را توهین به پیامبر اسلام (“سب النبی”) تفسیر کرده است، که در قوانین ایران جرم محسوب می شود. اما همین قانون صراحتا اعلام می دارد که اگر متهم در حال مستی مرتکب جرم “سب النبی” شود، مجازات وی اعدام نیست.
هادی قائمی مدیر کمپین گفت: “شگفت انگیز است که در قرن بیست و یکم، قوۀ قضاییۀ ایران می خواهد مردی را برای گفتن یک عبارت غیر عمدی در فیلمی که خودش ضبط کرده و به صورت خصوصی نگهداری کرده به دار بیاویزد.” وی افزود: “اصرار قوه قضاییه برای صدور احکام اعدام تنها این شائبه را ایجاد می کند که این احکام سیاسی و برای مقابله با موج بین المللی اعتراض در خصوص روند فزآیندۀ اعدام ها در ایران است.”
بازداشت عده ای در اهر در روز جهانی زبان
دست‌کم ۵۰ تن از فعالین و شهروندان از اقلیت های قومی ترک زبان که در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری شرکت کرده بودند بازداشت شدند.
بنا به گزارش گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ده‌ها تن از فعالین سیاسی و مدنی آذربایجانی که به مناسبت بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در منزل «اکبر ابولزاده» از فعالین شهر اهر گرد هم آمده بودند، توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.
بازداشت شدگان به محل نامعلومی منتقل شدند و در میان اسامی بازداشت شدگان، نام برخی از فعالین باسابقه آذربایجان از جمله عباس لسانی نیز به چشم می‌خورد.

گفته می‌شود شمار دستگیر شدگان بیش از پنجاه نفر بوده است اما از هویت آنها اطلاعی در دست نیست.

No comments:

Post a Comment