Saturday, March 15, 2014

روسیه درباره کریمه از حق وتو استفاده کرد مسکو پیش‌نویس قطع‌نامه شورای امنیت درباره اوکراین را وتو کرد



تلاش شورای امنیت سازمان ملل برای محکوم کردن رفراندومی که قرار است درباره الحاق کریمه به روسیه برگزار شود، با وتوی مسکو ناکام ماند. چین رای ممتنع داد.

روز شنبه ۲۴ اسفند (۱۵ مارس) روسیه پیش‌نویس قطع‌نامه شورای امنیت با مضمون محکوم‌کردن همه‌پرسی جدایی شبه‌جزیره کریمه از اوکراین را وتو کرد.
به گزارش آسوشیتدپرس، تنظیم‌کنندگان این قطع‌نامه به رهبری آمریکا احتمال قوی‌ای برای وتو شدن طرح خود توسط روسیه در نظر گرفته بوده اما می‌خواستند تا به این کشور مخالفت قاطع شورای امنیت سازمان ملل در جدایی کریمه از اوکراین را نشان دهند.
غیر از چین که به پیش‌نویس رای ممتنع داده، تمامی اعضای دیگر دائم و موقت شورای امنیت رای مثبت داده بودند. این متن در صورت تصویب، بر تعهد شورا به حفظ قلمرو، استقلال، اتحاد و یک‌پارچگی اوکراین تاکید داشت و رفراندومی را که قرار است روز یکشنبه برگزار شود فاقد وجاهت قانونی برای هر گونه تغییر در موقعیت کریمه دانسته بود.
سامانتا پاور سفیر ایالات متحده آمریکا رای بالای اعضا به قطع‌نامه وتو شده را نشانه انزوای جهانی روسیه در موضع‌گیری‌اش نسبت به وقایع اوکراین خواند.
چین نیز که خود در بخش‌هایی مانند تبت با مسایل استقلال‌طلبانه درگیر است و در این مورد حساسیت بسیاری دارد، ترجیح داد رای ممتنع خود را اعلام کند.
شش نشست شورای امنیت در دو هفته گذشته و هم‌چنین ملاقات شش ساعته روز جمعه (۲۳ اسفند) سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و جان کری همتای آمریکایی‌اش با موضوع سرنوشت کریمه، نتیجه‌ خاصی در بر نداشت.
نمایندگان پارلمان محلی کریمه روز بیستم اسفند به جدایی این شبه‌جزیره نسبتا خودمختار از اوکراین رای مثبت داده و قرار است در همین راستا٬ روز یکشنبه ۲۵ اسفندماه گزینه پیوستن کریمه به روسیه به رفراندوم گذاشته شود

No comments:

Post a Comment