Wednesday, February 11, 2015

ابراز نگرانی دیده‌بان حقوق بشر از اعدام سامان نسیم

ابراز نگرانی دیده‌بان حقوق بشر از اعدام سامان نسیم

دیده‌بان حقوق بشر از جمهوری اسلامی خواسته است فورا برنامه اعدام سامان نسیم که در ۱۷ سالگی به اتهام محاربه دستگیر شده بود را متوقف و حکم اعدام او را لغو کند.
به گزارش وب‌سایت سازمان دیده بان حقوق بشر، این سازمان با ابراز نگرانی از احتمال اجرای حکم اعدام سامان نسیم، زندانی سیاسی که در سن ۱۷ سالگی بازداشت و به اعدام محکوم شده است گفت این زندانی مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته است، این سازمان روند رسیدگی به پرونده آقای نسیم را دارای اشتباه خواند و خواستار توقف اعدام نامبرده شد.
این نهاد حقوق بشری می‌گوید که از طریق وکیل و خانواده سامان نسیم با خبر شده است که او ممکن است روز ۱۹ فوریه اعدام شود.
به نوشته دیده‌بان این درحالی است که براساس قوانین بین المللی اعدام مجرمان زیر ۱۸ سال مطلقا ممنوع است.
پیشتر نیز صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران اعدام کودکان زیر ۱۸ سال در ایران را «دروغ» خوانده بود.
چندی قبل نیز عفو بین المللی گزارش داده بود که سامان نسیم و ۲۳ نفر از زندانیان زندان ارومیه روز ۲۰ نوامبر گذشته در اعتراض به شرایط خود دست به اعتصاب غذا زدند.
مقام های زندان در مقابل تهدید کردند که اجرای حکم اعدام او و چند اعدامی دیگر را تسریع خواهند کرد.
گفتنی است نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مدعی هستند، سامان نسیم را در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۱ در کوه‌های اطراف سردشت، شهری واقع در استان آذربایجان غربی و «در یک درگیری مسلحانه» دستگیر کردند.
برابر با اسناد دادگاه که سازمان دیده‌بان حقوق بشر مورد بررسی قرار داد، ادعا می‌شود که در این درگیری‌ها یک عضو سپاه پاسداران کشته و سه تن دیگر مجروح شدند.
وکیل آقای سامان نسیم به سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت که کارشناسان پزشکی قانونی مسجل ساختند که نسیم مسئول قتل نبوده است.
گفتنی است براساس گزارش‌های رسمی رسانه های ایران از سال ۲۰۱۰ تاکنون حداقل ۸ نفر که هنگام بازداشت زیر ۱۸ سال داشته اند اعدام شده اند اما عفو بین الملل و سایر گروه های حقوق بشر آمار اعدامی های این گروه را تا ۳۱ نفر می‌دانند.

No comments:

Post a Comment