Tuesday, April 14, 2015

لغو ممنوعیت صدور سیستم دفاع هوایی اس-۳۰۰ به ایران توسط پوتین

لغو ممنوعیت صدور سیستم دفاع هوایی اس-۳۰۰ به ایران توسط پوتین

مجوز صدور سیستم پدافندی اس-۳۰۰ به ایران که با تصمیم رییس جمهوری پیشین روسیه و بر مبنای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل لغو شده بود، به فرمان پوتین آزاد شد.
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) با صدور فرمانی، ممنوعیت صدور سامانه دفاع ضدهوایی اس-۳۰۰ به ایران را لغو کرد.
به گزارش راشا تودی، این محدودیت که در سال ۲۰۱۰ توسط دیمیتری مدودیف رییس جمهوری پیشین روسیه ایجاد شده بود، اکنون برداشته شده و روسیه می‌تواند این سیستم پدافندی را چه از خاک روسیه و چه از راه هوا یا دریا به ایران برساند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت که «تحریم یک‌جانبه و داوطلبانه» انتقال سیستم دفاع هوایی اس-۳۰۰ به ایران که از سوی مسکو اعمال شده بود، دیگر ضرورتی ندارد.
لاوروف به ناآرامی‌ها در کشورهای همسایه ایران و حمله نیروهای ائتلاف با رهبری عربستان سعودی به یمن اشاره کرد و گفت که بر این مبنا، یک سیستم دفاع ضدهوایی برای ایران مورد نیاز است.
وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر این که ماهیت سیستم اس-۳۰۰ صرفاً دفاعی است، گفت که این موشک‌ها خطری برای امنیت ملی هیچ کشوری از جمله اسراییل محسوب نمی‌شوند.
قرارداد ۸۰۰ میلیون دلاری خرید موشک‌ها توسط ایران، در سال ۲۰۰۷ منعقد شده بود اما سه سال بعد مقامات روسیه اعلام کردند که انتقال این موشک‌ها را نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد می‌دانند.
بر مبنای قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد، فروش هرگونه موشک و جنگ‌افزارهایی چون تانک‌های جنگی، خودروهای زرهی، ادوات توپخانه‌ای کالیبر بالا، کشتی‌ها و هواپیما و هلیکوپترهای نظامی به ایران ممنوع است.
مقام‌های ایرانی گفته بودند که موشک‌های اس ۳۰۰ که جنبه دفاعی دارند، مشمول تحریم‌های سازمان ملل نمی‌شوند.
سامانه دفاع ضد هوایی اس-۳۰۰ یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های پدافند ضدهوایی در جهان است و انواع مختلفی دارد که جدیدترین نوع آن، بین ۱۹۵ تا ۳۰۰ کیلومتر برد دارد. سیستم مذکور می‌تواند هواپیما و موشک‌های بالستیک را در ارتفاع ۲۷ کیلومتری از سطح زمین هدف قرار دهد.
هم‌زمان در روز دوشنبه، احمد دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت که فرمان پوتین، «ترجمان اراده سیاسی رهبران دو کشور برای توسعه و ارتقای سطوح همکاری در تمام زمینه‌ها است».
وی افزود: «تهدیدات فرامنطقه‌ای و گسترش فعالیت‌های تروریستی گروههای تکفیری ضرورت گسترش و تعمیق این همکاری‌ها را افزایش داده و همواره به عنوان یکی از محورهای اساسی رایزنی و همکاری میان ایران و روسیه مورد اهتمام و توجه بوده است».

No comments:

Post a Comment