Wednesday, July 8, 2015

دیدار ظریف و موگرینی، بدون داد و فریاد

دیدار ظریف و موگرینی، بدون داد و فریاد

در حالی که رسانه‌ها از فریاد زدن ظریف در روزهای پیشین در مذاکرات نوشته‌اند، وزیر امور خارجه ایران و مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، امروز با هم دیدار کردند.
وقتی خبرگزاری ایرنا خبر داد بود که جواد ظریف در پاسخ به خانم موگرینی، صدایش را بلند کرده، بعضی از ناظران متوجه میزان حساسیت‌ در مذاکرات وین شدند. ایرنا در باره‌ی حاشیه مذاکرات نوشت: «یک جای جلسه، فدریکا موگرینی هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید پس برگردیم خانه‌های‌مان. ظریف با عصبانیت جواب می‌دهد: "هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکن." سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم بلافاصله اضافه می‌کند: "و روس را".»
اما ظاهرا داد زدن‌های طرفین گفتگوها فقط در این جلسه نبوده است: «یکی از این حاشیه‌ها، دو شب پیش ایجاد شد، هنگامی که ظریف و کری نشستی خصوصی داشتند. ساکنان کوبورگ می‌گویند صدای فریاد دو طرف بقدری بلند بوده که به وضوح حرف‌های‌شان در اتاق‌های دیگر شنیده می‌شد؛ تا جایی که دستیار کری وارد اتاق می‌شود و به آنها تذکر می‌دهد حرف‌های‌تان را همه می‌شنوند. فردای آن روز، اشتاین‌مایر با ظریف روبرو می‌شود و می‌گوید: دیشب جلسه سازنده‌ای داشتید؛ آنقدر که صدایش را همه طبقه شنیدند!»
 امروز، جواد ظریف با فردریکا موگرینی دیدار کرد و در باره مسائل مورد اختلاف بحث شد. یکی از موارد اختلاف در روزهای اخیر، بحث تحریم‌های تسلیحاتی است که جمهوری اسلامی مایل است هم‌زمان با دیگر تحریم‌ها، لغو شود.

No comments:

Post a Comment