Sunday, October 2, 2016

شورش قم علیه حسن روحانی به بهانه کنسرت موسیقی + عکس

شورش قم علیه حسن روحانی به بهانه کنسرت موسیقی + عکس
ایران وایر : محمد یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که مهم ترین نهاد سیاسی داخلی محسوب می شود، با انتقاد شدید از حسن روحانی، رییس جمهور ایران از مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم خواسته است استعفا بدهد و برود. او به دیگران هم توضیح داده که عذرخواهی مدیرکل ارشاد را نپذیرند.

محمد یزدی به حسن روحانی گفته «غیرت روحانیت لباس تان ایجاب می کند وقتی این قبیل چیزها را می شنوید، نتوانید تحمل کنید» و به علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد هم گفته است: «اکثر اقدامات شما مشتمل بر منکرات است.»

ماجرا به برگزاری کنسرت موسیقی «گروه مهبد» باز می گردد که شش مهرماه با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد. رسانه ها از  این برنامه به عنوان اولین کنسرت رسمی قم یاد کردند.

دو روز بعد از برگزاری این کنسرت، صافی گلپایگانی، مرجع تقلید ساکن شیعه گفت برگزاری کنسرت قلب امام زمان را به درد می آورد و باید با برگزاری کنسرت در قم برخورد جدی شود.

همان روز حجت الاسلام عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد قم گفت ما به دغدغه مراجع تقلید احترام می گذاریم، هیچ کنسرتی برگزار نشده، چند سرود انقلابی با استفاده از اشعار فاخر حافظ مولوی اجرا شد و هنرمندان شئونات اسلامی را رعایت کردند و ما هم از این برنامه های فاخر حمایت می کنیم.

این توضیحات اما مقبول نیفتاد و اعتراض ها اوج گرفت. بر خلاف گفته های مدیرکل ارشاد قم، محمد یزدی گفته است «عکس های بسیار زننده ای از این کنسرت دیدم» و کنسرت را مصداق حرمت شکنی خوانده است.

اما محمد یزدی، تنها روحانی بلندپایه قم نیست که دادش به آسمان رفته است. آخوندحسین نوری همدانی، مرجع تقلید ساکن قم هم به دولت روحانی کنایه زده که «اگر می خواهید جوانان را شاد کنید، جای کنسرت برایشان کار و ازدواج ایجاد کنید.»‌ احمد خاتمیِ، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم گفته است فیلم و تصاویر کنسرت را دیده، این کار «خلاف شرع» بوده و «باورکردنی نیست.» وی همچنین حرمت شکنی شهر قم را دستورکار استکبار دانسته است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم اطلاعیه تندی داد و نوشت «صبر مردم متدین و مراجع بزرگ محدود است» و «شخص وزیر ارشاد باید در این زمینه پاسخگو باشد.» نمایندگان قم در مجلس هم امروز بیانیه دادند که این کنسرت «جلسه ای خلاف شئونات اسلامی و اخلاقی» بوده و وزیر ارشاد با متخلفان به ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم انجام دهد. این نامه را علی لاریجانی، رییس مجلس ایران که نماینده قم است نیز امضا کرده است.

جنگ جدید قم با دولت روحانی در حالی شکل گرفته است که دولت روحانی در طول سه سال گذشته تلاش بسیار زیادی کرده بود که رابطه اش با مراجع تقلید را بهبود ببخشید.

۵ شهریور امسال، محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهور ایران در سفر به قم به جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رفت و پاسخ های حسن روحانی، رییس جمهور ایران به انتقادهای آنان را منتقل کرد. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش از این در سه نامه محرمانه به حسن روحانی، انتقادهایی درباره رویکرد سیاست داخلی و خارجی او مطرح کرده بود.

پس از این نشست، ایرنا، خبرگزاری دولت به نقل از محمد غروی، عضو جامعه مدرسین خبر داد که «رویکرد جامعه مدرسین نسبت به دولت بسیار خوب بود» ولی حادثه کنسرت قم نشان داد این روابط به تار مویی وصل است.





No comments:

Post a Comment