Monday, June 29, 2009

شورای نگهبان صحت انتخابات ریاست جمهوری ایران را تایید کرد


شورای نگهبان شامگاه روز دوشنبه 8 تير، پس از بازشماری 10 درصد از آرا، صحت دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را تایید کرد.

تاييد نتايج انتخابات رياست جمهوری پس از تمديد دوره قانونی شورای نگهبان و به رغم اصرار ميرحسين موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض بر ضرورت ابطال انتخابات صورت گرفته است.

با اين حال، آيت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با ارسال نامه ای به صادق محصولی وزير کشور صحت انتخابات را تاييد کرد.

وزارت کشور ایران، پیشتر محمود احمدی نژاد را پیروز دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده بود.

مطابق قوانین ایران، شورای نگهبان که مسئول نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور است، حداکثر 10 روز پس از انجام انتخابات فرصت دارد، نظر خود را درباره آن اعلام کند، اما با توجه با اعتراض مهدی کروبی و میر حسین موسوی دو نامزد اصلاح طلب به نتایج انتخابات و همچنین اعتراض محسن رضایی دیگر نامزد انتخابات به نتایج شمارش آرا، شورای نگهبان با موافقت آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی زمان بررسی نتایج انتخابات را تا روز دوشنبه هشتم تیر تمدید کرده بود.

نامه دبير شورای نگهبان

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز دوشنبه پس از بازشماری 10 درصد آرا، با ارسال نامه ای به صادق محصولی وزیر کشور ایران "شکایات و اعتراضات" نامزدهای معترض را وارد ندانست.

در نامه آقای جنتی به وزیر کشور ایران آمده است: "بدین وسیله اعلام می نماید پس از آگهی عمومی اعلام شکایات و اعتراضات نسبت به روند رأی گیری و برگزاری انتخابات، طبق ماده 80 قانون انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر مهلت قانونی دریافت شکایات در دوره تمدید پنج روزه نیز نسبت به دریافت شکایات اقدام و متعاقب بررسی ها و رسیدگی های دقیق و همه جانبه از آنجا که بخش عمده ای از موارد اعلامی از مصادیق تخلف یا تقلب انتخاباتی خارج و بعضاً تخلفات مختصری که وقوع آن در اغلب انتخابات مشهود و غیرقابل اعتناست سرانجام شورای نگهبان با بررسی موضوع در جلسات عدیده و با وارد ندانستن شکایات و اعتراضات صحت انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را طبق ماده 79 قانون انتخابات ریاست جمهوری مورد تأیید قرار داد."

پیش از تایید صحت انتخابات ریاست جمهوری، مهدی کروبی و میرحسین موسوی اعلام کردند که شورای نگهبان انتخابات را باطل کند و با برگزاری انتخابات مجدد، اعتماد عمومی را بازگرداند.
آقای کروبی ضمن اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بودکه محمود احمدی نژاد را رئیس جمهوری ایران نمی داند و آقای موسوی نیز از مردم خواسته بود "به صورت مسالمت آمیز و با رعایت اصل عدم برخورد" به مخالفت خود نسبت به نتایج انتخابات ادامه دهند.

آيت الله علی خامنه ای، روز شنبه 23 خرداد، يک روز پس از برگزاری انتخابات و پيش از اعلام نظر شورای نگهبان، با صدور بيانيه ای، نتايج انتخابات را تاييد کرد و از محمود احمدی نژاد به عنوان رئيس جمهوری منتخب ياد کرد.

اعلام اين نتيجه، به بزرگ ترين راهپيمايی ها و اعتراضات در تاريخ سی ساله جمهوری اسلامی انجاميد.

در جريان درگيری ميان معترضان و نيروهای نظامی، امنيتی و بسيج، به گزارش منابع دولتی دست کم 19 تن کشته و شمار زيادی مجروح شده اند.

در عين حال، تعداد زيادی از فعالان سياسی، اعضای ستادهای انتخاباتی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، روزنامه نگاران و حاضران در اعتراض ها بازداشت شده اند.

مرحله قانونی بعدی: تنفیذ حکم رئیس جمهوری

با تایید صحت دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، مرحله بعدی برای آغاز دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، تنفیذ حکم ریاست جمهوری او توسط آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران است.

پس از تنفيذ حکم رياست جمهوری از سوی رهبر ايران، رئيس جمهوری با حضور در مجلس شورای اسلامی سوگند ياد خواهد کرد.

انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز 22 خرداد ماه برگزار شد و در جریان آن وزارت کشور ایران اعلام کرد که مجموع آرای اخذ شده در این انتخابات ۳۹ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۱۹۱ رأی بوده است که نشان می دهد ۸۵ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کرده اند.

بر اساس گزاش وزارت کشور ایران، محمود احمدی نژاد در این انتخابات ۲۴ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۵۱۶ رای (۶۲.۶۳ در صد آرا) را کسب کرده و پیروز انتخابات شده است.

No comments:

Post a Comment