Monday, June 29, 2009

حضور 'سنگین' پلیس در تهران همزمان با تایید نتایج انتخابات


گزارش ها از تهران حاکیست که همزمان با تایید نتایج انتخابات جنجال آفرین ریاست جمهوری توسط نهاد ناظر بر انتخابات، نیروهای امنیتی در روز دوشنبه حضور پررنگی در سطح شهر تهران داشته اند.

گزارش ها همچنین حاکی از درگیری هایی در مرکز تهران میان پلیس و تظاهرکنندگانی است که سعی داشتند یک زنجیره انسانی تشکیل دهند.

تلویزیون دولتی ایران بعد از ظهر دوشنبه گزارش داد که "تحقیقات کامل و جامع" شورای نگهبان بر پیروزی محمود احمدی نژاد که برخی رقبایش آن را آمیخته به تقلب می دانند، مهر تایید زده است.

به گزارش خبرگزاری رویتر شاهدان عینی در تهران می گویند پیش از اعلام این خبر توسط شورای نگهبان، حضور نیروهای امنیتی در برخی میدان ها پررنگ تر شد.

یک شاهد عینی گفت که افراد پلیس ضدشورش حضوری سنگین در بخشی از شمال ولیعصر داشته اند. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش مشابهی را منعکس کرده است.

طی یک روز گذشته برخی معترضان از برنامه خود برای تشکیل یک زنجیره انسانی در خیابان ولیعصر خبر می دادند.

شاهدان عینی به نیویورک تایمز گفتند که گروه هایی از تظاهرکنندگان بعد از ظهر دوشنبه در طول خیابان ولیعصر راهپیمایی می کردند که جمعیت پس از شنیدن خبر تایید نتایج انتخابات، با صدای بلند شروع به سردادن شعار کردند. بنابه این گزارش دوشنبه شب بسیاری از معترضان بار دیگر از بام خانه فریاد اعتراض آمیز "الله اکبر" سر دادند.

یک روز پیشتر نیز گزارش شد که "چند هزار" معترض در حوالی مسجد قبا در اطراف مراسم هفتم تیر تظاهرات کردند که با برخورد نیروهای امنیتی متفرق شدند.

دولت ایران در ارتباط با پوشش بحران پس از انتخابات، محدودیت های شدیدی بر فعالیت خبرنگاران بی بی سی و سایر رسانه های خارجی در این کشور اعمال کرده است که تایید گزارش ها را مشکل می کند.

تایید نتایج
به گزارش منابع رسمی ایران، شورای نگهبان شامگاه روز دوشنبه 8 تير، پس از بازشماری 10 درصد از آرا، و رد شکایات معترضان، صحت دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را تایید کرد.

تاييد نتايج انتخابات رياست جمهوری پس از تمديد دوره قانونی شورای نگهبان و به رغم اصرار ميرحسين موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض بر ضرورت ابطال انتخابات صورت گرفت.

آيت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با ارسال نامه ای به صادق محصولی وزير کشور صحت انتخابات را تاييد کرد.

وزارت کشور ایران، پیشتر محمود احمدی نژاد را با 63 درصد آرا پیروز دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده بود.
مطابق قوانین ایران، شورای نگهبان که مسئول نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور است، حداکثر 10 روز پس از انجام انتخابات فرصت دارد، نظر خود را درباره آن اعلام کند، اما با توجه با اعتراض مهدی کروبی و میر حسین موسوی دو نامزد اصلاح طلب به نتایج انتخابات و همچنین اعتراض محسن رضایی دیگر نامزد انتخابات به نتایج شمارش آرا، شورای نگهبان با موافقت آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی زمان بررسی نتایج انتخابات را تا روز دوشنبه هشتم تیر تمدید کرده بود.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز دوشنبه پس از بازشماری 10 درصد آرا، با ارسال نامه ای به صادق محصولی وزیر کشور ایران "شکایات و اعتراضات" نامزدهای معترض را وارد ندانست.

در نامه آقای جنتی به وزیر کشور ایران آمده است: "بدین وسیله اعلام می نماید پس از آگهی عمومی اعلام شکایات و اعتراضات نسبت به روند رأی گیری و برگزاری انتخابات، طبق ماده 80 قانون انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر مهلت قانونی دریافت شکایات در دوره تمدید پنج روزه نیز نسبت به دریافت شکایات اقدام و متعاقب بررسی ها و رسیدگی های دقیق و همه جانبه از آنجا که بخش عمده ای از موارد اعلامی از مصادیق تخلف یا تقلب انتخاباتی خارج و بعضاً تخلفات مختصری که وقوع آن در اغلب انتخابات مشهود و غیرقابل اعتناست سرانجام شورای نگهبان با بررسی موضوع در جلسات عدیده و با وارد ندانستن شکایات و اعتراضات صحت انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را طبق ماده 79 قانون انتخابات ریاست جمهوری مورد تأیید قرار داد."

پیش از تایید صحت انتخابات ریاست جمهوری، مهدی کروبی و میرحسین موسوی اعلام کردند که شورای نگهبان انتخابات را باطل کند و با برگزاری انتخابات مجدد، اعتماد عمومی را بازگرداند.

اعلام پیروزی آقای احمدی نژاد به فاصله چند ساعت پس از رای گیری 22 خرداد، به بزرگ ترين راهپيمايی ها و اعتراضات در تاريخ سی ساله جمهوری اسلامی انجاميد.

جرمی بوئن خبرنگار بی بی سی در تهران می گوید که این انتخابات جمهوری اسلامی را وارد فضای تازه و ناشناخته ای کرده است.

وی می افزاید که در این بحران انواع خطوط قرمز زیر پا گذاشته شده که از جمله محکومیت آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی از سوی بسیاری از مردم است.

جرمی بوئن می گوید که ایران شاهد مشاجره علنی و تفرقه در طبقه حاکم است و در جریان تجمعات انبوه مردمی ائتلاف وسیعی از مخالفان شکل گرفته است.

به گفته وی این جنبش از یک رهبری موثر محروم بوده است به همین علت مقام ها توانستند از طریق سرکوب امنیتی و بازداشت صدها، و به گفته برخی هزاران نفر، ابتکار عمل را به دست گیرند.

No comments:

Post a Comment