Thursday, June 18, 2009

كدخدائي: هيچكس نمي‌تواند پيروزي مردم در انتخابات را از آنان بگيرد


به گزارش اداره كل روابط عمومي شوراي نگهبان وي ظهر امروز در نشستي با خبرنگاران رسانه‌هاي جمعي تصريح كرد: انتخابات با شور و حرارت و حضور حداكثري مردم برگزار شد و حدود 40 ميليون راي به صندوق‌ها ريخته شد.
وي افزود: لازم است به دليل اين حضور گسترده در انتخابات از مردم شريف كشورمان تقدير و تشكر كنيم.
سخنگوي شوراي نگهبان يكي ديگر از ويژگي‌هاي انتخابات دهمين دوره رياست‌جمهوري را تعداد اندك تخلفات گزارش شده در آن عنوان كرد و افزود: البته نتايج اعلام شده در مورد انتخابات، نتايج اوليه است و انتخابات بايد به تائيد شوراي نگهبان برسد.
كدخدائي تصريح كرد: نامزدهاي انتخابات تا سه روز پس از پايان راي‌گيري فرصت داشتند شكايات خود را در خصوص انتخابات به شوراي نگهبان تحويل دهند. تا روز گذشته سه نفر از نامزدها، شكايات خود را ارائه كرده‌اند.
وي افزود: طبق قانون، شوراي نگهبان هفت تا 10 روز فرصت دارد به اين شكايت‌ها رسيدگي كند.
معاون اجرائي و امور انتخابات شوراي نگهبان درباره فرآيند رسيدگي به شكايت‌ها نيز گفت: شوراي نگهبان پس از دريافت مستندات شكايت‌ها، از طريق هيات‌هاي نظارت و در صورت لزوم، اعزام بازرسان، موارد مد نظر شاكيان را بررسي مي‌كند.
وي يادآور شد: اگر لازم باشد با حضور نمايندگان نامزدها، آراي برخي از شعب اخذ راي به صورت اتفاقي يا صندوق‌هائي كه مورد نظر آنها باشد بازشماري مي‌شود.
سخنگوي شوراي نگهبان افزود: پس از بررسي اوليه نتايج گزارش‌ها و مستندات و دريافت نظر بازرسان، موضوع در جلسه عمومي شوراي نگهبان مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد.
كدخدائي با اشاره به جلسه امروز نمايندگان نامزدها در شوراي نگهبان، گفت: در اين جلسه نگراني‌هاي نامزدها را شنيديم و قطعا به اين نگراني‌ها رسيدگي خواهيم كرد. البته در حال حاضر برخي نامزدها فقط به روند برگزاري انتخابات و قبل از آن اعتراض دارند و معتقدند فضا به نفع يكي از كانديداها تغيير كرده بود.
سخنگوي شوراي نگهبان تصريح كرد: در جلسه امروز قرار شد مطالب نامزدها در جلسه عمومي شوراي نگهبان مطرح شود و قطعا اين اطمينان را مي‌دهيم كه در يك روند اعتمادسازي و جلب اعتماد كانديداها و طرفداران آنان حركت كنيم و اگر در جايي قرار شد بازرسي انجام شود آمادگي داريم با حضور نمايندگان داوطلبان اين كار صورت بگيرد.
وي در پاسخ به يكي از خبرنگاران كه آيا ممكن است ده ميليون راي جابه‌جا شود، گفت: با وجود ناظرين آموزش ديده شوراي نگهبان و نظارت بر كليه مراحل انتخابات به هيچ وجه امكان جابجايي ده ميليوني رأي وجود ندارد و در حال حاضر نيز هيچكس ادعاي اين موضوع را ندارد.
كدخدايي تاكيد كرد: مكانيزم نظارتي شوراي نگهبان جانبدارانه نيست و در نظارت‌هاي خود بي‌طرفي را رعايت مي‌كند.
يكي ديگر از خبرنگاران پرسيد: برخي نامزدها با تهمت زدن به دولت، مدعي تخلف در انتخابات هستند و اين ادعا زمينه اغتشا‌ش‌ها و ناآرامي‌هايي را فراهم كرده‌ است، اگر اين تهمت‌ها اثبات نشود با اين نامزدها چه برخوردي خواهد شد؟
سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به تبصره‌هاي 1 تا 3 ماده 80 قانون انتخابات گفت: بر اساس تبصره (1)، شكايت‌ها بايد مستند باشد. تبصره (2) نيز مي‌گويد: شاكي بايد مشخصات خود را به طور كامل اعلام كند و بر اساس تبصره (3) اگر شكايت‌ها مصداق افترا باشد قابل پيگيري است.
وي در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص برخورد شوراي نگهبان با عوامل اغتشاش‌ها نيز گفت: تقاضاي ما از نامزدها اين است كه مسائل را در چهارچوب قانون پيگيري كنند.
وي افزود: تفكيك قوا و وظايف در قانون اساسي تصريح شده است. برخورد با اغتشاش‌ها با دستگاه‌هاي امنيتي و قضائي است.

No comments:

Post a Comment