Friday, April 23, 2010

حزب نخست وزیر زیمبابوه: دیدار احمدی نژاد افتضاح سیاسی است

بی بی سی : جنبش تغییر دموکراتیک زیمبابوه، به رهبری مورگان چانگیرای، نخست وزیر این کشور از سفر محمود احمدی نژاد به هراره به شدت انتقاد کرده است.

این جنبش که با رابرت موگابه، رئیس جمهوری زیمبابوه در قدرت سهیم است، سفر رئیس جمهوری ایران را یک "افتضاح سیاسی بزرگ" دانست.

آقای احمدی نژاد روز پنجشنبه برای گفتگوهای تجاری و شرکت در یک نمایشگاه بین المللی سرمایه گذاری وارد زیمبابوه شد.

او علاوه بر زیمبابوه از اوگاندا هم دیدار خواهد کرد.

جنبش تغییر دموکراتیک زیمبابوه دعوت از آقای احمدی نژاد برای شرکت در نمایشگاه سرمایه گذاری را به "دعوت از یک پشه برای درمان بیماری مالاریا" تشبیه کرد.

این جنبش در بیانیه خود افزود: "سفر احمدی نژاد نه تنها توهین به مردم زیمبابوه که توهینی آشکار به دموکراسی و مردم ستمدیده ایران است."

این حزب در بیانیه خود، آقای احمدی نژاد را به جنگ افروزی، نقض آشکار حقوق بشر و نابودی صداهای معترض متهم کرده و گفته است که حضور وی در زیمبابوه تصویری نادرست در مورد این کشور به جهانیان ارائه می دهد.

اعضای دولت به رهبری مورگان چانگیرای، نخست وزیر و رهبر حزب جنبش تغییر دموکراتیک گفته اند که در مراسم رسمی که آقای احمدی نژاد در آنها حضور دارد شرکت نمی کنند.

به رغم انتقاد مخالفان، رابرت موگابه ضمن استقبال از آقای احمدی نژاد، حمایت قاطع کشورش را از برنامه هسته ای ایران اعلام کرد.

آقای موگابه علت فشار غرب بر ایران و زیمبابوه را "موضع گیری اصولی" دو کشور در عرصه های داخلی و بین المللی عنوان کرد.

ایران و زیمبابوه همزمان با سفر آقای احمدی نژاد یازده سند همکاری امضا کردند.

آقای احمدی نژاد علاوه بر این از یک کارخانه نساجی در شهر هراره، پایتخت زیمبابوه بازدید کرد.

هشتاد و سه درصد سهام این کارخانه به صندوق بازنشستگی وزارت جهاد کشاورزی ایران تعلق دارد.

او همچنین از یک کارخانه مونتاژ و ساخت تراکتور که به وسیله سه شرکت ایرانی در هراره تاسیس شده است، بازدید کرد و کلید اولین تراکتور مونتاژ شده را به آقای موگابه هدیه کرد.

اوگاندا دیگر مقصد محمود احمدی نژاد در سفر او به آفریقاست.

این کشور از اعضای غیردائمی شورای امنیت است و آقای احمدی نژاد سعی دارد در این سفر حمایت این کشور را از ایران جلب کند تا به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تشدید تحریم های کشورش رای ندهد.

آمریکا در ماه های گذشته به خاطر عدم موافقت ایران با خواسته شورای امنیت برای توقف غنی سازی اورانیوم، تلاش خود را برای تشدید تحریم های این کشور افزایش داده است.

در حالی که باراک اوباما خواستار تصویب قطعنامه چهارم تحریم های ایران در هفته های آینده است، ایران در تلاش است با تماس با تک تک اعضای شورای امنیت از آنان بخواهد با ایالات متحده و اعضای غربی گروه 1+5 در این رابطه همراهی نکنند.

برزیل و ترکیه که از اعضای غیردائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستد با افزایش تحریم های ایران مخالف هستند.

نظرات خوانندگان
نوشته شده در تاريخ سوم ارديبهشت ۱۳۸۹ برابر با بيست و سوم آوريل ۲۰۱۰ ، 05:13:12 توسط sohrab
چه با حال ...محمود پشه

نوشته شده در تاريخ سوم ارديبهشت ۱۳۸۹ برابر با بيست و سوم آوريل ۲۰۱۰ ، 04:53:21 توسط کنجکاو
تصاويري ديدني از قصر رابرت موگابه رئيس جمهور زيمبابوه يكي از فقيرترين كشورهاي دنيا http://www.iranianuk.com/article.php?id=47276 و مردم گرسنه زيمبابوه همچون همتایان انقلابشان در ایران در راه فتح قله ها http://www.iranianuk.com/article.php?id=47524 این تصاویر بیانگر خیلی از واقعیت هاست و نیازی به توضیح ندارد، این رئیس جمهور استکبارستیز زیمبابوه براستی در حلقه دوستان مواجب بگیر جای دارد. محمود موگابه ورابرت احمدی نژاد یک روح در دو کالبدند، فقط افسوس که عیدی امین مرحوم شد وگرنه سه تفنگدار قرن بیست و یکم را میشد تشکیل داد. ولی پند آمیز تز ترین بخش این خبر اعتراض دولت (و نه رئیس جمهور) زیمبابوه به حضور محمودی است. "سفر احمدی نژاد نه تنها توهین به مردم زیمبابوه که توهینی آشکار به دموکراسی و مردم ستمدیده ایران است." و یا [[جنبش تغییر دموکراتیک زیمبابوه دعوت از آقای احمدی نژاد برای شرکت در نمایشگاه سرمایه گذاری را به "دعوت از یک پشه برای درمان بیماری مالاریا" تشبیه کرد.]] کنجکاو

No comments:

Post a Comment