Tuesday, April 20, 2010

چرا وکیل شیرین عبادی جلسه دادگاه کیهان را ترک کرد؟



دويجه وله : حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه در کیهان، از جلسه رسیدگی به شکایت خانم شیرین عبادی برای زدن اتهامات بیشتر به او استفاده کرد. نسرین ستوده می‌گوید که دادگاه بی‌طرف نبوده است. گفت‌‌وگو با او و صالح نیکبخت.

بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی معتقدند روزنامه کیهان در پرونده‌سازی برای افراد و گروه‌ها مقام اول را دارد. پیش از این و در پی شکایت محمد خاتمی، میرحسین موسوی و علیرضا بهشتی از روزنامه کیهان، قاضی پرونده حکم توقیف این روزنامه را صادر کرد و آن را برای سعید مرتضوی دادستان سابق تهران ارسال نمود. حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان در دادگاه مدعی شد که برای مطالب انتشاریافته علیه این افراد، اسنادی در اختیار دارد و مهلت خواست تا آنها را بیاورد، ولی تاکنون آنها را ارائه نکرده است.

داستان باز تکرار می‌شود: شاکی جدید "کیهان"، شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل است. صالح نیکبخت ، وکیل انجمن دفاع از حقوق زندانیان در جلسه دادگاه کیهان، که در روز یکشنبه، ۲۹ فروردین برگزار شد، گفت: «شریعتمداری هم بازجوست و بازجویی کرده و می‌کند و هم دادستان است و مسئول تعقیب متهمان ، هم قاضی تحقیق که استنطاق نکرده برای افراد قرار مجرمیت صادر می‌کند.»

نیکبخت در مورد اتهام‌زنی‌های مدیر مسئول کیهان، این توضیح‌ها را می‌دهد: «ادعای بی اساس حسین شریعتمداری در این چهار اتهام سنگین ولی بدون دلیل خلاصه می شود : ۱- انجمن دفاع با عوامل موساد ارتباط دارد ۲- حمایت مطلق از تروریستها ۳- انجمن از دریافت کنندگان بودجه رسمی از آمریکاست ۴- ارتباط تشکیلاتی با تروریستها. اگرچه از قدیم گفته اند، کافر همه را به کیش خود پندارد و نباید از گفته او آزرده خاطر بود و ما همیشه نوشته های حاج حسین آقا را در حد جوک های خنک تلقی میکردیم ، ولی این اتهامات سنگین و بی اساس که هر بار هم تکرار می شود ، نباید بی پاسخ بماند حتی اگر در گذشته خاموشی را بهترین جواب می دانستیم.»

این دادگاه بی‌طرفانه نیست

در جلسه دادگاه روزنامه کیهان، نسرین ستوده یکی از وکلای شیرین عبادی، به نشانه اعتراض جلسه دادگاه را ترک کرده است.

نسرین ستوده در گفت و گو با دویچه‌وله در مورد جلسه ۲۹ فرودین دادگاه کیهان می‌گوید : «قرار بود، متهم پرونده مدیر مسئول روزنامه کیهان در قبال شکایت موکلم از افترائاتی که در این روزنامه علیه ایشان زده شده بود دفاع کند. آنچه وکلای پرونده در شکوائیه اولیه درخواست کرده بودند این بود که در قبال اتهاماتی که روزنامه کیهان به موکل من زده بود درخواست ارائه دلیل و مدرک جهت حمایت موکلم خانم عبادی از رژیم سابق و حمایت از سرکوب مردم در انقلاب سال ۵۷ بود. متهم پرونده مدیرمسئول روزنامه کیهان در پاسخ به اتهامات مطرح شده به جای ارائه مدارک و دلیل برای رفع اتهام در واقع اتهامات جدیدی را علیه موکل من مطرح کرد و افترا و توهین‌های جدیدی علیه موکل من خانم عبادی مطرح کرد که قطعا بنده به اتفاق دیگر وکلای این پرونده شکایت مجدد خودمان را و اعلام جرم علیه متهم فعلی پرونده را حتما انجام خواهیم داد.»

خانم ستوده در ادامه در مورد اینکه چه شد که جلسه دادگاه را ترک کردند، چنین توضیح می‌دهد:

«در این دادگاه در حالی که مداوما متهم پرونده اعلام می‌کرد که دلایل فراوانی برای وابستگی موکلم به اسرائیل دارد و هزاران دلیل و مدرک در این زمینه وجود دارد، علی‌رغم اصرار وکلا برای ارائه این دلایل و مدارک تا آخرین لحظه که حدود ۵ ساعت جلسه دادگاه به طول انجامید از ارائه حتی یک برگ دلیل و مدرک هم خودداری کرد، به این دلیل این که هیچ دلیل و مدرکی در زمینه توهین‌ها و افتراهایی که علیه ایشان مطرح کرده بودند وجود نداشت. چون مدیر مسئول کیهان تریبون دادگاه را به تریبونی برای حتاکی و فحاشی مجدد تبدیل کرده بودند و چون دادگاه به تذکرات مکرر وکلا برای پایان دادن به این توهین و افترا توجهی نکرد بنده به عنوان وکیل خانم عبادی و برای جلوگیری از تضعیع حقوق بیشتر ایشان اعلام کردم که در اعتراض به این عمل دادگاه تا پایان دفاعیات آقای شریعتمداری جلسه دادگاه را ترک می‌کنم.»

اتهامات بی‌پایه

خبرگزاری "ایسنا" در مورد جلسه‌ی دادگاه کیهان نوشته است:

«نسرین ستوده یکی از وکلای مدافع شیرین عبادی با بیان این‌که درخواست ما این بوده که آقای حسین شریعتمداری به بیان دلایل و مدارک خود بپردازند و با توجه به این‌که اعضای هیات منصفه و مستشاران دادگاه اعتنایی به حقوق بنده و موکلم نمی‌کنند، بنده جلسه‌ی دادگاه را ترک می‌کنم.»

"ایسنا"، واکنش شریعتمداری به اقدام خانم ستوده به ترک جلسه دادگاه را به این صورت توصیف کرده است:

«پس از ترک جلسه‌ی یکی از وکلای مدافع شیرین عبادی، حسین شریعتمداری گفت: می‌دانم برای چه جلسه را ترک می‌کنند؛ چون طاقت شنیدن چنین سخنانی را ندارند.»

نسرین ستوده گوشه‌هایی از سخنان مدیر مسئول روزنامه کیهان را این گونه شرح می‌دهد:

«از آن‌جا که کلیه اظهارات متهم پرونده غیرواقعی و کذب محض بوده است، در اظهارات خودشان در واقع به نوعی اشتباهات فاحشی را مرتکب شدند که دروغ ایشان را کاملا فاش می‌ساخت. از جمله، ایشان اعلام کردند که سخنگوی کمیته نوبل سوئد گفتند خانم عبادی به دلیل حمایت از همجنس‌گرایان برنده جایزه نوبل شدند در حالی که همگان می‌دانند که کمیته نوبل مال سوئد نیست، کمیته نوبل مال نروژ هست و همچنین متهم پرونده در ابتدای دفاعیات خودش اعلام کرد که خانم عبادی پانزده هزار یورو از دولت آمریکا دریافت کرده است. من همان‌جا از دادگاه درخواست کردم که دلایل و مدارک دریافت این پانزده هزار دلار را اعلام کنند. گفتند نه این به دلار نیست به یورو است. بنده ناگزیر شدم که به ایشان گوشزد کنم که اساسا واحد پول آمریکا دلار است و نه یورو این مورد دیگری بود که کاملا دروغ‌گویی‌های این آدم را فاش می‌ساخت. این‌ها مواردی بود که در دادگاه گذشت و بنده هم در اعتراض به عدم رعایت بی‌طرفی، دادگاه را ترک کردم.»


نظرات خوانندگان
نوشته شده در تاريخ سی و يکم فروردين ۱۳۸۹ برابر با بيستم آوريل ۲۰۱۰ ، 14:20:40 توسط سعید
مگر کسی هم انتظار داشت دادگاهی عادلانه برگزار شود؟ از ظلم قاضی و حاکم شکایت به قاضی میبرید؟ از ظلم ظالم به ظالم پناه آوردن مسخره است. اگر قرار باشد این حکو.مت مزدورانی چون حسین بازجو را که به یمن کثافت وجود آنها حک.مت پابرجاست را مجازات کند که دیگر کسی از آن حمایت نخواهد کرد. درست مثل حریان دانشگاه زنجانو سردار زارعی و نقدی و رادان و...که جرمشان محرز است ولی هیچگاه مجازات نمیشوند تا به زیردستان و مزدورانشان نشان دهند نظام همیشه هوایشان را دارد و ولشان نمیکند حتی اگر دادگاه به ضررشان حکم دهد قابل اجرا نخواهد بود. این خانم وکیل هم کارش قابل تقدیر است اما فقط برای خودش دردسر درست کرده چون همین دادگاه سبب خواهد شد حسین بازجو و پیام میرفضلی مزدور دست بکار شوند و برایش پرونده سازی کنند. خواهید دید. اگر اذیتش نکردند من مرده شما زنده...

نوشته شده در تاريخ سی و يکم فروردين ۱۳۸۹ برابر با بيستم آوريل ۲۰۱۰ ، 13:55:21 توسط دگتر الفی
یکی بیاد اول تعریف کنه دادگاه یعنی چی؟اگر منظور دادگاه و دادستانی ایران است!که هیچ ! مگر شما ازاین الله، رحم و مهربانی توقع دارید؟اخه خداییکه برای مثلا نماز نخواندن ویا افتابه دزدی شما را در جهنم می اندازد وتا اخر زمان که معلوم نیست کی هست !روزی هزار بار میسوزاند و پوست میکند و دوبار همین کار را تکرار میکند و انگاری یک بیمار جنون زده و سادیستی است که افریده خودش را به اتش میکشد ولذت میبرد!و تو این دنیا هم دست و پا قطع میکنند و سر بریده تحویل عزارئیل میدهند. ایا یک ادم عاقل یافت میشود که بچه خودش را بخاطر اینکه خوب درس نخوانده،هر روزصدبار با چوب بزند و پشت دستش را بسوزاند؟پس این عدالت همان عدل علی و جمهوری اسلامیست که فقط برای سیاه بازی،کشتارگاه را دادگاه و سلاخ خانه را دادگستری،و فقط نامش را حفظ کرده.و نیازی به مثل ندارد که همه مردم با تمام وجود این عدل الهی جمهوری اسلامی را فهمیده اند ومیدانند.ایا کم وکیل در زندان داریم و یا کشته شدند که پیگیر موکل خود بودند؟... حاجی Mehrdad نیازی به توضیح برای شما نیست،انگاری خیلی حلیته ها!روسریت یادت نره که زلزله میاد..

نوشته شده در تاريخ سی و يکم فروردين ۱۳۸۹ برابر با بيستم آوريل ۲۰۱۰ ، 11:35:00 توسط اشکان بشر زاده
او براستی ام الفساد سیاست ایران امروز است برای او آبروی انسانها اهمیت ندارد بقول بسیاری از معماران انقلاب که اینجا وآنجا \وانده ایم بازجو بوده است بازجو وقتی روزی نامه نگار شود خوب یه بعضی روزی میرساند از بعضی روزی را میگیرد اینها واقعا آدمهای ضعیفی هستند فکر نکنید اگر این نظام برود این آدم اسلحه به دست میگیرد تا پست ومقامش را بازگرداند در زمان نظام قبلی هم آدمهای مجیز گو همین بودند تا سر وصدایی شد از شاه که مریض بود هم زودتر مریض شدند وگریختند هنوز هم صدایشان در نمیاید بسیاری هم در سکوت مردند اما امروز زبان چنان دراز است چنان به ناحق میگردد که گویی رستم دستانی در میان است که میخواهد به جنگ هفت دیو برود وهمه را کتن بسته به خدمت رهبر بیاورد نه باباجان تو از یک شلغم فروش بیشتر ازت نمیاید این قدرت است که به ریشت وزنه بسته است خود چیزی نیستی وباری نداری وقتی آدم ضعیف باشد اتهام بهترین سلاح برای دفاع است اینرا در جنگ بین مردم وکودکان هم میشود دید

نوشته شده در تاريخ سی و يکم فروردين ۱۳۸۹ برابر با بيستم آوريل ۲۰۱۰ ، 10:09:42 توسط Mehrdad
یکی میتونه توضیح بده که اون خانم وکیل خوشگل و جوان و تقریبا بی حجاب تو این مملکت مثلا اسلامی و تحت سلطه اوباشان ولی وقیح ... چطوری وکیل برعلیه شریعتمداری انتر شکنجه گر میشه!!!؟ بازم بگید مملکت آزاد نیست!

نوشته شده در تاريخ سی و يکم فروردين ۱۳۸۹ برابر با بيستم آوريل ۲۰۱۰ ، 09:09:53 توسط سليماني
اين دادگاه دادگاهاي نازي هاي الماني را به ياد مي اورد

No comments:

Post a Comment