Thursday, May 13, 2010

صندلي خالي جعفر پناهي در کن

پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۹
مقاله اي از کوریره دلا سرا از سینماگران جهان و وضعیت فیلمساز ایرانی
صندلي خالي جعفر پناهي در کن

هفت سال پیش جعفر پناهي در مصاحبه اي گفت: "کار کردن در ایران براي کسي که مي خواهد مستقل بماند و فیام دلخواهش را بسازد کار بسیار دشواري است. من تلاش کردم که مستقل بمانم و بهایش را هم مي پردازم. امیدوارم بتوانم به کارم ادامه بدهم". جعفر پناهي بهاي کارش که همان انتخاب آزادي بود، پرداخت.

کارگردان فیلم "دایره" برنده جایزه شیر طلائي جشنواره ونیز در سال 2000 از اول ماه مارس در زندان است. او متهم به حمایت از مخالفان حکومت شده است و او را در زماني که مشغول ساختن مستندي درباره اعتراضات خیاباني به نتیجه انتخابات اخیر ایران بود، دستگیر کردند. امروز قرار بود جعفر پناهي بعنوان داور در جشنواره کن حضور پیدا کند و شنیده شده است که در گوشه و کنار دنیا براي آزادي او و دوستان و سایر زندانیان سیاسي ایران تجمعاتي برگزار شده است.

شبکه رچیدیوي، یک شبکه سینمایي متعلق به استان پولیا و بازیلیکاتا، با نمایش فیلم و نمایشگاه هاي مختلف در این اعتراض شرکت کرده است. آنها از همه خواسته اند تا زیر نامه درخواست آزادي پناهي را که توسط آدولفو پرز اسکویول، برنده جایزه صلح نوبل تهیه شده است را امضا کنند. آنها قرار است فیلم "آفساید" جعفر پناهي، برنده خرس نقره اي جشنواره برلین در سال 2006 را تا کنون در ایتالیا پخش نشده است، را نمایش بدهند. شبکه رچیدیوي، قرار است فیلم "آفساید" را در دانشکده علوم سیاسي به مناسبت روز حمایت از حقوق بشر که توسط دانشجویان برگزار مي شود، به نمایش در آورند.

قرار است آنتون جولیو مانچینو، منتقد سینما، فیلم را که توسط رچیدیوي زیرنویس گذاري شده است، معرفي کند. فیلم درباره مشکل بزرگ تبعیض حقوق زنان در ایران است و اینکه زنان در ایران اجازه ندارند تماشاچي مسابقات ورزشي مردان باشند. پناهي در زمان به نمایش در آمدن فیلم که درباره مسابقه سرنوشت ساز ایران براي حضور در جام جهاني 2006 آلملن است، گفته بود: "زنان ایراني بخوبي از تبعیض هایي که در موردشان بکار مي رود، آگاهند. روایت کردن سختگیري هایي که در مورد زنان بکار گرفته مي شود، کار و وظیفه ما کارگردانان است. سانسور، دشمني است که تا زمان آزادي سینما با آن مبارزه خواهیم کرد. این یک نبرد نفس گیر است".

نبرد جعفر پناهي ادامه دارد و همدردي روشنفکران، هنرمندان و همکارانش در سرتاسر جهان را بر انگیخته است که با امضاي نامه سرگشاده اي خواستار آزادي وي از بند 209 زندان اوین شده اند. در حالي که ایران تلاش مي کند نا در شوراي حقوق بشر سازمان ملل کرسي بدست بیاورد، صندلي خالي جعفر چناهي در جشنواره کن، بهترین راوي داستان حقوق بشر در ایران خواهد بود.



منبع: کوریره دلاسرا 12 مه

No comments:

Post a Comment