Thursday, July 1, 2010

"ا این شرایطی که صنعت نفت ایران دارد، رسیدن به جایگاه اول منطقه پیشکش، خدا کند از جرگه کشورهای نفت خیز خارج نشویم"

فرارو : اخیراً اخباری درباره احتمال پیشی گرفتن عراق در تولید نفت از ایران منتشر شده است. سیدعماد حسینی معتقد است این امر اتفاق خواهد افتاد. وی چالش اصلی را در عدم سرمایه‌گذاری درحوزه نفت می‌داند و معتقد است در صورت قوت یافتن این مشکلات حتی تولید سهمیه اوپک و تامین نیازهای پالایشگاه‌ها با مشکل مواجه خواهد شد.




به گزارش فرارو، سال‌ها پیش یک تحلیل‌گر جغرافیای سیاسی آمریکایی مدعی شده بود وضعیت تولید نفت ایران به گونه‌ای است که ایران تا سال ۲۰۱۵ اساساً قادر به تولید نفت نخواهد بود. اگرچه ادعاهای وی کمی بزرگ و دور از واقعیت می‌نمود، اما پیش‌بینی‌های او کمی تا قسمتی صحیح از آب در آمده اند.



بهمن‌ماه سال ۸۸ بود که هادی نژادحسینیان در مصاحبه با اعتماد گفت: «با این شرایطی که صنعت نفت ایران دارد، رسیدن به جایگاه اول منطقه پیشکش، خدا کند از جرگه کشورهای نفت خیز خارج نشویم.»



وی ادامه داده بود: «سه سال پیش مطالعاتی انجام شد که نشان داد اگر روال تولید و مصرف نفت و فرآورده های نفتی به همان منوال تداوم یابد حداکثر تا ۱۰ سال از آن باید زمان ما نفت خام برای صادرات خواهیم داشت و بعد از آن بایدکل نفت تولیدی به مصرف داخل برسد.»



چند روز پیش خبری منتشر شد که نشان می‌داد عراق در حال پیشی گرفتن از ایران در تولید نفت است و احتمالاً جایگاه ایران را اشغال خواهد نمود. به همین منظور به گفتگو با سیدعماد حسینی، نماینده مردم قروه و سخنگوی کمیسیون انرژی پرداختیم.



وی در این‌باره اعتقاد دارد با وضعیت فعلی عراق حتماً جایگاه ایران را اشغال خواهد نمود و این امر بر نفوذ و اقتدار ایران در اوپک تاثیر منفی خواهد گذاشت. حسینی به برداشت غیرصیانتی از مخازن نفتی انتقاد دارد و سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه نفت را ناکافی می‌داند.



نماینده مردم قروه درباره وضعیت تولید نفت و گاز و چشم‌انداز آن گفت: «وضعیت تولید نفت ما بستگی به شرایط خاصی دارد. ما نیازمند شرایطی هستیم که تولید نفت خود را در وضعیت پایداری نگاه داریم و برای این منظور باید توان تکنولوژیک خود را از لحاظ افزایش ضریب بازیافت، برداشت نفت به طریق ثانویه، تزریق گاز و سایر روش‌ها ارتقا دهیم. باید دید تا چه میزان توانسته‌ ایم از مخازن خود صیانت و نگاهداری کنیم.»



وی ادامه داد: «در حال حاضر متاسفانه برداشت‌هایی غیرصیانتی طی چند سال اخیر باعث کاهش عمر مخازن نفتی شده و این خود را در کاهش تولید نفت نشان می‌دهد. این معضل وقتی نمایان‌تر می‌شود که برداشت ما در حوزه‌های مشترک به نسبت کشورهای همسایه بسیار کمتر است. از این منظر ما در آینده دچار افت تولیدی بدی خواهیم شد. امیدواریم با اتخاذ روش‌ها و تکنیک‌های مناسب وضعیت فعلی را حفظ کنیم.»



حسینی با اشاره به برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه اظهار داشت: «برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ بعضی برنامه‌ها را در مدنظر داشتیم. در برنامه پنجم نیز پیشنهاد دادیم تا علاوه بر تولید فعلی ۱ میلیون بشکه نفت و هم‌چنین ۲۵۰میلیون متر مکعب گاز را به تولیدات خود اضافه کنیم. اما اگر مشکلات فعلی پابرجا باشد، نه تنها این برنامه‌ها محقق نخواهد شد که سالانه ۱۰درصد کاهش تولید خواهیم داشت.»



عضو کمیسیون انرژی درباره وضعیت تولید نفت عراق در مقایسه با ایران گفت: «در شرایط فعلی عراق جای ما را خواهد گرفت. من بارها گفتم مخزن ما با عراق و قطر مشترک نیست، با آمریکا و انگلیس مخزن مشترک داریم و توان برداشت آن‌ها بیشتر از کشور ما هست. باید توان برداشت را به طریقی موازنه کنیم و از این رهگذر بتوانیم خودی نشان دهیم.» وی افزود: «ادامه این روال نه تنها منجر به اشغال جای ما در اوپک توسط عراق خواهد شد، بلکه این کشور تولیدات خود را به سطحی خواهد رساند که از لحاظ عرضه نفت مشکل‌ساز خواهد شد.»



وی درباره اصلی‌ترین چالش‌های نفت و گاز به خصوص در حوزه تولید بیان داشت: «چالش اصلی ما نبود سرمایه‌گذاری‌های کلان است. یکی از این چالش‌ها عدم برداشت صیانتی است، که باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده است. اگر اساسی‌ترین مشکل را بخواهم بگویم عدم سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف است که این هم به شیوه کاملا دولتی امکان ندارد.»



وی ادامه داد: «این سرمایه‌گذاری تکنیک‌های خاصی دارد. این امر به شرایط بین‌المللی هم بستگی دارد، که متاسفانه ما از مشارکت شرکت‌های بین‌المللی دور هستیم. مشارکت شرکت‌های معتبر بین‌المللی چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ سرمایه‌ای ضروری است. اگر ما برای جذب این شرکت‌ها اقدام مناسبی انجام ندهیم؛ مشکلات خاصی به وجود خواهد آمد.»



این نماینده مردم کردستان در مجلس هشتم، درباره مشکلاتی که وجود دارد، گفت: «کشور قطر در برداشت از مخازن ۱۰ سال از ما جلوتر است، از طرفی شیب مخازن نیز به سمت آنان است که هرچه شیب مخازن بیشتر به سمت آنان باشد، برداشت را تسهیل می‌کند. برداشت سریع آنان باعث کاهش سطح مخازن خواهد شد و ممکن است سرمایه‌گذاری ما در پارس جنوبی زمانی به سرانجام برسد که گازی برای برداشت نباشد یا سرمایه‌گذاری‌ها در چاه‌های نفتی زمانی به انجام می‌رسد که دیگر نفتی در داخل مخازن نباشد یا برداشت آن صرفه اقتصادی نداشته باشد.»



عضو کمیسیون انرژی راجع به تامین سهمیه اوپک از سوی ایران گفت: «ما نسبت به تولید سهمیه مقرر در اوپک در حال حاضر هیچ مشکلی نداریم. چندماه پیش با تولید به میزان سهمیه مشکل پیدا کردیم که برطرف شد. البته اگر مشکلات گفته شده قوت پیدا کند قادر به تامین سهمیه اوپک نخواهیم بود و برای پالایشگاه‌های داخلی نیز مشکلاتی پدید خواهد آمد.» وی البته این مشکلات را با توجه به توان وزارت نفت قابل حل و آن را منوط به استفاده درست از نیروهای داخلی می‌داند.



سیدعماد حسینی درباره تاثیرات پیشی گرفتن تولید نفت عراق از ایران بیان کرد: «چون در آینده نزدیک ایران ریاست دوره‌ای اوپک را بر عهده خواهد گرفت، این ریاست باید با اقتدار باشد و اقتدار خود را دست کم به لحاظ تولید نفت نشان دهیم. برای بهره بردن از ریاست دوره‌ای و تامین منافعمان نباید اجازه دهیم که عراق جای ما را بگیرد. کشوری که در سال‌های گذشته به لحاظ تولید نفت برای ما عددی نبود، امروزه عرض اندام می‌کند و اعتبار بین‌المللی ما را از میان ببرد.»



او حرف‌های خود را با این تصریح به پایان برد که «ما نیاز داریم تا مدیران توانمندمان در عرصه صنعت نفت و گاز، به این موضوع توجه اساسی داشته باشند که در شرایط فعلی باید تولید را باثبات و پایدار نماییم.»

No comments:

Post a Comment