Friday, November 19, 2010

از نظر آمریکا مذاکرات گروه"1 + 5 " باید در اروپا برگزار شود

از نظر آمریکا مذاکرات گروه"1 + 5 " باید در اروپا برگزار شود


خبرگزاری« ریا نووستی» : آمریکا هنوز در انتظار دریافت پاسخ ایران به پیشنهاد گروه"1 + 5 " درباره محل برگزاری مذاکرات میان دو طرف است. این مطلب را "فیلیپ کرولی" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد.



وی روز پنج شنبه طی کنفرانسی خبری گفت: "ایران فعلاً ( موضع خود را ) روشن نکرده و به پیشنهاد ما پاسخ نداده است. ما بر این عقیده هستیم که محل برگزاری (نشست) می تواند اروپا مثلاً اتریش یا سوئیس باشد اما به هیچ وجه گزینه استانبول را نیز منتفی نمی دانیم. ما هنوز در انتظار دریافت پاسخ ایران هستیم".



"محمود احمدی نژاد"، رئیس جمهور ایران در روز چهارشنبه 10 نوامبر( 19 آبان) اعلام کرد که تهران پیشنهاد می کند در مذاکرات آتی با گروه "1+5" به جای مسئله هسته ای مسائل بین المللی بررسی شود. این اظهارات پس از آن ایراد شد که نمایندگان ایران چندین بار به تناوب آمادگی این کشور را برای مذاکره با گروه "1+5" تکذیب و تائید کرده بودند.



"کاترین اشتون" کمیسر عالی امور بین المللی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا پیش از این تصریح کرده بود که موضوع مذاکرات آتی باید تمامی جنبه های برنامه هسته ای ایران را دربر گیرد. اما "منوچهر متکی" وزیر امور خارجه ایران مذاکره در این موارد با گروه "1+5" را کاملا غیر قابل قبول خواند. در عین حال سایت وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران فقط تحت شرایط "بیانیه تهران" آماده مذاکره در مورد مسئله تبادل اورانیم غنای پائین با اورانیوم 20% است.



گروه "1+5" از سال 2003 ( 1382 )به همراه آژانس بین المللی انرژی اتمی تلاش می کند ایران غنی سازی اورانیوم را که باعث نگرانی جامعه جهانی است، متوقف کند. مذاکرات این گروه با جمهوری اسلامی در سال 2009 ( 1387 ) و پس از آن متوقف شد که شورای حکام آژانس، ایران را به خاطر ساخت دومین کارخانه غنی سازی اورانیوم محکوم کرد. آژانس از تهران خواست بدون اطلاع آژانس به ساخت کارخانه غنی سازی دیگری اقدام نکند.

No comments:

Post a Comment