Monday, February 14, 2011

یورو نیوز : تطاهرات امروز یادآور روزهای پس از انتخابات خرداد 88 است

یورو نیوز : تطاهرات امروز یادآور روزهای پس از انتخابات خرداد 88 است


یورو نیوز : خیابان های تهران که قرار بود در حمایت از حرکت های آزادی خواهانه خاورمیانه شاهد تظاهرات سکوت باشد، یادآور روزهای پس از انتخابات خرداد 88 شد.



ایستگاه های مترو در در مسیر راهپیمایی در تهران تعطیل شده اند و اجازه تردد به مردم در این محل ها داده نمی شود. به گفته شاهدان عینی، نیروهای لباس شخصی سوار بر موتور در حوالی میدان فلسطین و خیابان ولی عصر با باتوم و شوک الکتریکی سعی دارند مردم را متفرق کنند.



تعداد تظاهرکنندگان در تهران به هزاران تن بالغ می شود که به صورت پراکنده به اعتراض پرداخته اند. شاهدان می گویند شعار اصلی بسیاری ازتظاهر کنندگان “مرگ بر دیکتاتور” است. استفاده ازتلفن همراه در مسیرهای تظاهرات و دسترسی به اینترنت بسیار محدود است.



یک شاهد عینی به یورونیوز فارسی گفت: “من همين الان برگشتم ساعت 7 اما مردم همينطور داشتند می رفتند به سمت آزادي تمركز نيرو بيشتر چهارراه ولي عصر و انقلاب بود. لباس شخصي هاي زيادي با ظاهر عادي بين مردم بودن مخصوصا حواسشون به ساختمونها بود كه كسي فيلم نگيره از داخلش لباس شخصي ها و گارديا سعي مي كردن مردم رو پراكنده كنند و نگذارند جمعيت به سمت ازادي بروند. خيلی زياد دستگير می كردند، داخل ماشين هاي شخصی می انداختند. اكثرشان از شوكر استفاده مي كردند اما جمعيت واقعا زياد بود.”



اردشیر امیرارجمند، مشاور میرحسین موسوی، به یورونیوز فارسی گفت که نیروهای امنیتی مانع از حضور نخست وزیر سابق ایران و همسرش زهرا رهنورد و نیز مهدی کروبی در این راهپیمایی شده اند.



آقای ارجمند گفت: “سوییچ ماشین آقای موسوی را از نیروهای محافظ او گرفتند. آقای موسوی توانایی خروج از خانه را نداشته و درعین حال ماشین بزرگی در مقابل خانه آقای موسوی پارک کرده اند تا کسی نتواند از آن عبور کند.”



درپاسخ به اینکه آیا راهپیمایی برای حمایت مردم تونس و مصر بهانه ای است برای یک تظاهرات اعتراضی دیگر، وی گفت: “هیچ بهانه ای نبوده. ما فراخوانی داده ایم برای حمایت از جنبش های آزادی خواهانه در منطقه. اگر دولت ایران فکر می کند که وضعیت مردم ایران هم به مانند وضعیت مردم تونس و مصر است، این مساله دیگری است. ولی درخواست ما بر اساس یک حرکت صادقانه درحمایت از مردم منطقه بوده و ما هم خواستار دموکراسی و آزادی برای مردم ایران هستیم.”



سایت های نزدیک به مخالفان دولت ایران، از جمله کلمه و سحام نیوز، از دسترس خارج شده اند. در مقابل، سایت صدا و سیما و برخی سایت های نزدیک به دولت به نظر می رسد در معرض حمله های سایبری قرار گرفته اند، چرا که دسترسی به آنها با دشواری امکان پذیر است.

No comments:

Post a Comment