Monday, February 7, 2011

آغاز فعالیت کمپین بین‌المللی لغو مجازات مرگ در ایران

آغاز فعالیت کمپین بین‌المللی لغو مجازات مرگ در ایران


مردمک : کمپین بین‌المللی لغو مجازات اعدام در ایران، دیروز 16 بهمن‌ماه آغاز به کار کرد.



این کمپین به مناسبت آغاز به کار خود، بیانیه‌‌‌ای صادر کرد که در آن آمده است: «کمپین بین‌المللی لغو مجازات مرگ در ایران»، از جامعه جهانی و حامیان حقوق بشر درخواست می‌کند که در مقابل اعدام‌های گسترده به اشکال مختلف اعم از اعدام‌های سیاسی، اعدام‌های تحت عنوان قاچاق مواد مخدر، اعدام نوجوانان و مجازات‌های غیرانسانی همچون سنگسار، سکوت نکنند.



به گفته صادرکنندگان این بیانیه، «کمپین بین‌المللی لغو مجازات مرگ در ایران» مستقل است و به هیچ سازمان یا حزب سیاسی وابستگی ندارد. قرار است فعالیت‌های این کمیته، برای تلاش در جهت لغو تمام اشکال اعدام سیاسی و غیرسیاسی متمرکز شود.



در این بیانیه با اشاره به این‌که ایران از معدود کشورهایی است که نوجوانان را اعدام می‌کند، آمده است: سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده که غیر مستقل و فاقد معیارهای دادرسی عادلانه است و به‌طور آشکار در تناقض با اصول بنیادین حقوق بشر و حتی قوانین داخلی جمهوری اسلامی عمل می‌کند. شکایات قربانیان سیستم قضایی، برای دادخواهی، به‌هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد و در بسیاری از موارد حتی پروسه دادرسی به علت اعمال نفوذ نیروهای امنیتی حاکمیت، ناتمام باقی مانده و حکم اعدام به اجرا در‌می‌آید.



اجرای گسترده مجازات اعدام در ایران همواره با اعتراض نهادهای حقوق بشری و کشورهای غربی مواجه شده است. با شتاب گرفتن اعدام‌ها در یک ماه اخیر، نهادهای حقوق بشری نسبت به افزایش بی‌رویه اجرای اعدام در ایران هشدار داده‌اند.



جمهوری اسلامی ایران، پس از جمهوری خلق چین بیشترین تعداد اعدام‌ها را به نام خود ثبت کرده و از این لحاظ مقام دوم را در جهان داراست (ابران به نسبت جمعیت با فاصله بسیار مقام اول را داراست). قتل، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و برخی جرایم جنسی از جمله جرائمی است که در ایران برای آن‌ها مجازات اعدام پیش‌بینی شده است. اما در مواردی نیز احکام اعدام برای متهمان سیاسی که به «محاربه و فساد ‌فی‌الارض» محکوم می‌شوند، صادر می‌شود.



به گفته عفو بین‌الملل، در سال 2009، آخرین سالی که آمار نسبتا کاملی از ایران موجود است، این کشور دست کم 388 نفر را اعدام کرد و در زمینه استفاده از مجازات مرگ پس از چین در رده دوم ایستاد.



گروه‌های حقوق بشری معتقدند که آمار اعدامی‌ها در سال 2010 افزایش محسوسی داشته است و حالا با اعدام خانم بهرامی، دیده‌بان حقوق بشر تخمین می‌زند که دست کم 74 نفر از اول ژانویه 2011 در ایران اعدام شده‌اند. خبرگزاری فرانسه براساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های ایرانی، این آمار را 66 نفر عنوان کرده است.



هفته گذشته با اعدام زهرا بهرامی، شهروند دارای تابعیت هلندی و ایرانی، به اتهام «قاچاق مواد مخدر»، اعتراض‌ها به اجرای مجازات اعدام شدت گرفت. پس از اجرای حکم خانم بهرامی، هلند روابط سیاسی‌اش را با ایران به حال تعلیق در آورد.



اما خانم بهرامی که در حوادث روز عاشورای سال گذشته دستگیر شد، به همکاری با انجمن پادشاهی ایران متهم شده بود، اتهامی که به آن رسیدگی نشد. زهرا بهرامی چندی پیش در تلویزیون دولتی ایران، به اتهامات خود اعتراف کرد، اما در اولین جلسه رسیدگی به اتهاماتش گفت که تحت فشار بازجویان، مجبور به اعتراف شده است.



زهرا بهرامی‌، 45 ساله و فارغ‌التحصیل رشته موسیقی در سال های اخیر ساکن لندن بوده است و پس از انتخابات و در جریان تجمع روز عاشورای 88 بازداشت شد.



کمیته روابط خارجی پارلمان اتحادیه اروپا سه‌شنبه 12 بهمن‌ماه پس از رای‌گیری و تصویب یک قطعنامه، اعدام زهرا بهرامی، شهروند هلندی- ایرانی را شدیداً محکوم کرد.



از سوی دیگر ناوی پیلار، کمیسر عالی حقوق بشر روز چهارشنبه در مورد افزایش اعدام‌ها در ایران از زمان آغاز سال 2011 هشدار داد.



حالا «کمپین بین‌المللی لغو مجازات مرگ در ایران»، از جامعه جهانی و حامیان حقوق بشر درخواست می‌کند که در مقابل اعدام‌های گسترده به اشکال مختلف اعم از اعدام‌های سیاسی، اعدام‌های تحت عنوان قاچاق مواد مخدر، اعدام نوجوانان و مجازات‌های غیرانسانی همچون سنگسار، سکوت نکنند.

No comments:

Post a Comment