Monday, February 7, 2011

اعتصاب رانندگان تاکسی در اعتراض به پائین بودن بودن نرخ کرایه در شهرستان بابل و احضار چندین تن به اداره اطلاعات ناجا

اعتصاب رانندگان تاکسی در اعتراض به پائین بودن بودن نرخ کرایه در شهرستان بابل و احضار چندین تن به اداره اطلاعات ناجا


کمپین بین المللی حقوق بشردر ایران مطلع شد که روز گذشته بیش از ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی در بابل اقدام به اعتصاب کردند. این اعتصاب سراسری که از ساعت ۹ صبح مقابل فرمانداری شهرستان بابل آغاز شد و به مدت ۴ ساعت به طول انجامید. با آغاز اعتصاب نیروهای امنیتی و اطلاعاتی تلاش به متفرق کردن رانندگان تاکسی نمودند ولی این اقدام نیروهای امنیتی و انتظامی نتوانست مانع از اعتصاب رانندگان تاکسی در بابل شود. این درحالی است که طبق قانون اساسی ایران افراد می توانند برای احقاق حقوق صنفی خود به صورت مسالمت آمیز دست به تجمع بزنند. گفتنی است چند تن از رانندگان به همراه اعضای سندیکای تاکسیرانی به حفاظت اطلاعات ناجا احضار شده و در مقابل مقامات امنیتی و اطلاعاتی ناجا و اداره اطلاعات شهرستان بابل مورد بازجوئی قرار گرفتند.



یک منبع مطلع به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که در هنگام اعتصاب رانندگان تاکسی مقابل فرمانداری بابل مامورین امنیتی اجازه حضور خبرنگاران دولتی را ندادند تا جائی که دوربین های خبرنگاران دولتی شبکه استانی طبرستان را ضبط کردند.



مسئولین فرمانداری شهرستان بابل پس از گذشت ۴ ساعت از اعتصاب، با دادن قول مساعد برای افزایش نرخ کرایه ها تا ۲۳ بهمن از رانندگان تاکسی فرصت خواستند. رانندگان تاکسی در پایان اعتصاب با صدور اطلاعیه ای اعلام نمودند در صورت عدم رسیدگی به مشکلات پائین بودن نرخ کرایه ها، روز شنبه ۲۳ بهمن دست به اعتصاب خواهند زد. از نکات حائز اهمیت این اعتصاب آن بود که بسیاری از رانندگان علاوه بر مطرح کردن خواسته های صنفی از خواسته های سرکوب شده مردم در ماه های اخیر سخن می گفتند تا جائی که یکی از راننده های اعتصاب کننده پس از درگیری با یکی از فرماندهای نیروی انتظامی به او گفت: ” آنقدر مردم را سرکوب نمودید که بالاخره ایران هم مصر می شود. ”



از نکات حاشیه ای این اعتصاب آن بود که معطلی مسافران در ایستگاه های تاکسی کاملا مشهود بود تا جائی که شهرداری شهرستان بابل برای معطل نماندن مسافرین در ایستگاه ها و سطح شهر اقدام به اعزام چندین دستگاه اتوبوس در سطح شهر کرد که این اقدام شهرداری بابل موجب ترافیک شدید در سطح شهر شد و موجبات اعتراض مردم شده بود.

No comments:

Post a Comment