Sunday, April 10, 2011

یک کارخانه هسته ای مخفی دیگر

یک گروه مخالف ایران که سابقه افشاي سایت هاي اتمي مخفي ایران را نیز دارد، اطلاعات بیشتري را منتشر کرد؛ این بار اعلام کرد که حکومت ایران قطعات مورد نیاز براي سانتریفوي هاي مورد استفاده در غني سازي اورانیوم را تولید مي کند. این حادثه همزمان با حمله ارتش عراق به محل پایگاه نظامی این گروه در هشتاد کیلیومتری خاک عراق، اتفاق افتاد.




دو نفر از اعضاي شوراي مقاومت، بازوی سیاسی سازمان مجاهدین خلق ایران در واشنگتن با ارائه دادن تصاویر هوایي از دو سایت در شمال تهران، اعلام کردند که در این مکان ها بیش از 100 هزار سانتریفوژ توسط وزارت دفاع ایران تولید مي شود.



علیرضا جعفرزاده، یکي از سخنگویان این گروه ن که به دلیل افشاي سایت نطنز در سال 2002 شهرت دارد، گفت: "تعداد سانتریفوژ ها بسیار بیشتر از تعدادي است که ایران تا کنون به بازرسان سازمان ملل اعلام کرده است."



سال هاست آژانس بین المللي انرژي اتمي متوجه شده است که تعداد سانتریفوژ هاي ایران رو به افزایش است اما تلاش براي یافتن محل و نحوه تولید آنها بي نتیجه بوده است.



ایران اصرار دارد که به هیچوجه مجبور به افشاي این اطلاعات نیست و تاکید دارد که برنامه هاي اتمي اش صلح آمیز است.



آقاي جعفرزاده و سونا صمصامي، یک زن فعال ایراني اعلام کردند که کارخانه ای در مجتمع صنعتي "تابا" در بیرون از شهر کرج و سایتي به نام شفیع زاده در بیرون از شهر قزوین قرار دارند. جعفرزاده گفت که این دو سایت توسط وزارت دفاع ایران مدیریت مي شوند و این همان خط قرمزي است که مي تواند براي آژانس بین المللی انرژی اتمی با ارزش باشد که تلاش مي کند تا فاش کند که برنامه هاي اتمي ایران با اهداف نظامي است یا جنان که جمهوری اسلامی ادعا دارد برای اهداف صلح امیز فعالیت می کند.



به گفته این دو مخالف حکومت ایران، در گذشته هم سازمان مجاهدین خلق اطلاعاتی درباره برنامه های مخفی هسته ای جمهوری اسلامی افشا کرد که به صدور قطعنامه هائی علیه تهران انجامید و از طرفی موجب شد تا اعضای این سازمان کوشش کنند تا مجاهدین خلق را از فهرست سازمان های تروریستي آمریکا و اروپا خارج کند.



تلاش های سازمان مجاهدین خلق در دوران بوش و تا کنون در دوران ریاست جمهوری اوباما موفق به خارج کردنش نام خود از فهرست سازمان های تروریستی نشده است.



ریموند تانتر، یک مقام سابق امنیتي کاخ سفید در دوران ریگان که از حامیان قدیمي مجاهدین خلق است، مي گوید که سرویس هاي اطلاعاتي آمریکا آنچه را که به بهار اعراب معروف شده از دست داده اند زیرا بیش از حد بر روي گروه هاي رسمي متمرکز شده بودند تا گروه هاي بدون مجوز. او مي گوید که همین اتفاق در مورد ایران هم دارد مي افتد، مقامات اطلاعاتي آمریکا نسبت به گروه هایي که بهترین اطلاعات داخلي را بخصوص در مورد برنامه هاي اتمي ایران در اختیار دارند بي اعتنا هستند.



آقاي تانتر معتقد است که در حالی که مجامع بین الملل همه توجه شان را به قسمت هاي دیگر خاورمیانه معطوف کرده اند، دولت ایران تلاش مي کند به اهداف سیاسي و امنیتي خود برسد. حکومت ایران در پي دستیابي به جنگنده هاي ضد رادار و ادامه غني سازي اورانیوم است.







جعفرزاده و خانم صمصامي در افشاگری تازه خود جزئیاتي در مورد این که کدام قطعه سانتریفوژ در کجا ساخته مي شود، ارائه کردند. این اطلاعات شامل اسامي مقامات نظامي ایران و کساني که مدیریت سایت تابا و شفیع زاده را به عهده دارند مي شوند که برخي از این افراد نامشان قبلا در فهرست شوراي امنیت ملي آمریکا قرار داشته اند.



آنها مي گویند اطلاعاتي که در جریان یک کنفرانس مطبوعاتي فاش شد، قبلا در اختیار مقامات آمریکایي گذاشته شده بود.



جعفرزاده جزئیات چگونگي عملکرد این دو سایت را تشریح کرد. او گفت که دست کارمنداني که بین این دو سایت در تردد هستند و اطلاعاتي را با خود حمل مي کنند، به کیف هاي شان بسته شده است تا کیف ها از آنان جدا نشود. همه تماس هاي تلفني این دو سایت شنود مي شود و آوردن هر نوع وسیله الکترونیکي و کامپیوتر هاي شخصي ممنوع است؛ انتقال هر نوع اطلاعاتي بشدت مشکل است.



ممکن است تصادفي باشد اما وزارت امور خارجه آمریکا قرار است در همین هفته در مورد خارج کردن مجاهدین خلق از فهرست گروه هاي تروریستي تصمیم بگیرد. نام این سازمان در دوران کلینتون زمانی در این فهرست قرار گرفت که دولت وقت ایران اطلاعاتي در مورد ترور مستشاران ارتشی آمریکا در ایران در اختیار واشنگتن گذاشت که توسط مجاهدین خلق صورت گرفته است.



اما تانتر معتقد است که سازمان مجاهدین خلق از یک دهه پیش که در هیچ عملیات نظامي شرکت نداشته است.



کریستین ساینس مانیتور، 7 آوریل

No comments:

Post a Comment