Sunday, June 12, 2011

مراسم سالگرد 22 خرداد در پایتخت آلمان

مراسم سالگرد 22 خرداد در پایتخت آلمان


مصاحبه مسعود بهنود

با مهندس سحابی در زندان!







روز شنبه 21 خرداد مراسم بزرگداشت عزت اله سحابی و دختر ایشان هاله سحابی در شهر برلین پایتخت آلمان برگزار شد .



خانم منصوره شجاعی از فعالان جنبش زنان، آقای یوسفی اشکوری فعال سیاسی ملی مذهبی و آقای مسعود بهنود روزنامه نگار در این مراسم سخنرانی کردند.



منصوره شجاعی متنی شیوا و ادبی خواند که در آن به شکل گیری و عمل کرد کمپین یک میلیون امضا ، انجمن مادران عزا، انجمن مادران صلح و انجمن تغییر برای برابری پرداخت که نام هاله سحابی در همه این تشکل ها به عنوان فردی پیشتاز به چشم می خورد. همچنین از حضور او در جبهه های جنگ تا قرآن پژوهی اش و نقش فعال او در جریان اصلاحات و جنبش سبز سخن گفت و بیان این نکته که او در همه جا حضور داشت اما از مطرح کردن خود پرهیز داشت. حتی زمانی که رهسپار زندان بود تا حکم دو ساله بیدادگاه های قضایی جمهوری اسلامی را سپری کند .



یوسفی اشکوری از سابقه سی و یک ساله آشنائی خود با آقای سحابی و خانواده وی آغاز سخن کرد. مهم ترین بخش گفته های اشکوری نظریات اقتصادی مهندس سحابی در مجلس اول بود. او تاکید کرد که بیشترین تلاش مهندس سحابی که جنبه کارشناسانه نیز داشت روی توسعه صنعت و کشاورزی بود، چرا که اعتقاد داشت اگر ایران از یک پشتوانه توانمند تولیدی بر خوردار نباشد استقلال سیاسی نیز نخواهد داشت. او بر این نظر بود که حفظ استقلال جغرافیایی ایران، مبرم ترین وظیفه ساکنان و به طریق اولا حاکمان این سرزمین هستند. زبان، فرهنگ، اقوام، دین، مذهب، همگی از اجزاء وحدت ملی می باشند.



مسعود بهنود از خاطرات خود از مصاحبه هایی که با شخصیت هایی که در قدرت بوده اند یاد کرد و طرح این سوال از آن ها که در اطاق قدرت چه می گذرد؟ وی نقل کرد در دوره بازداشت کوتاه خویش فرصتی دست می دهد تا با مهندس سحابی در این مورد مصاحبه کند. او گفت که گذشته از شخصیت پر صلابت، اندشمند و عمل گرای سحابی که بر همگان آشکار است، در زندان با روح عاطفی و انسانی او آشنا شدم. مدت زیادی با یک دیگر در موضوع انسان و ارزش انسان ها گفتگو کردیم. من شاهد بودم که او چگونه برای انسان ارزش قائل است و به آن عمل می کند و طرح سوال من به فراموشی سپرده شد. بهنود ضمن نقل خاطراتی از هاله سحابی، با تاثر گفت موضوع این نیست که هاله با یک مشت با زندگی وداع کرد یا با ناراحتی قلبی . سوال این است که چرا هاله باید به زندان می رفت. مرگ هاله را نباید در یک ضربه کوچک کرد.







No comments:

Post a Comment