Friday, June 10, 2011

به گزارش تلویزیون دولتی سوریه، عملیات ارتش این کشور برای "بازگرداندن نظم" به شهر جسرالشغور و مناطق اطراف آن در شمال غرب سوریه شروع شده است.

به گزارش تلویزیون دولتی سوریه، عملیات ارتش این کشور برای "بازگرداندن نظم" به شهر جسرالشغور و مناطق اطراف آن در شمال غرب سوریه شروع شده است.




هفته گذشته، مقامات رسمی سوریه اعلام کردند که ۱۲۰ نفر از نیروهای امنیتی دولتی در جسرالشغور کشته شده‌اند.



مطالب مرتبطهشدار کمیسر حقوق بشر سازمان ملل به دولت سوریهسوریه خبر استعفای سفیر این کشور در فرانسه را تکذیب کردهراس ساکنان جسرالشغور از انتقامجویی حکومت سوریهلینک‌های مرتبط

موضوعات مرتبطسوریه، خاورمیانهمقامات دولتی سوریه گروه‌های مسلح را عامل کشتن این افراد معرفی کرده‌ و گفته‌اند که با آنها قاطعانه برخورد می‌کنند.



در مقابل، براساس برخی گزارش‌ها، گفته می‌شود که اختلاف‌نظر و شورش در میان نفرات نیروهای امنیتی دلیل کشته شدن این افراد بوده است.



به گزارش تلویزیون دولتی سوریه، عملیات ارتش سوریه که از روز جمعه، ۲۰ خرداد (۱۰ ژوئن)، شروع شده است، روستاهای اطراف شهر جسرالشغور را هم دربرمی‌گیرد و هدف اصلی آن، "بازداشت افراد مسلح" است.



تلویزیون دولتی سوریه همچنین گزارش داده است که افراد مسلح، مزارع و درختان اطراف شهر را آتش زده‌اند تا روند پیشروی نیروهای ارتش را کند کنند.



سایت‌های اینترنتی گروه‌های مخالف دولت سوریه هم از تبادل سنگین آتش در منطقه خبر داده‌اند.



در عین حال، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، اقدام دولت سوریه در سرکوب اعتراضات را "غیرانسانی" خوانده است.



آقای اردوغان در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ترکیه گفته است که فشار بر مخالفان در سوریه "وحشیانه و غیرقابل قبول" بوده است.



او گفت که در روزهای اخیر با رئیس جمهور سوریه صحبت کرده، ولی واکنش دولت سوریه "نامناسب" بوده است.



همچنین آلکساندر یفیموف، معاون وزیر خارجه روسیه، در نشستی خبری در مسکو تأیید کرده است که دولت روسیه در حال بررسی تماس با مخالفان در سوریه است و فعلا روی این کار می‌کند که با چه کسانی و در کجا تماس برقرار کند. با این حال، دولت روسیه همچنان تأکید دارد که هر قطعنامه‌ای علیه سوریه را در شورای امنیت سازمان ملل متحد وتو خواهد کرد.



پیش از این، ساکنان شهر جسرالشغور به بی‌بی‌سی گفته بودند که بیمارستان‌های دولتی شهر از پذیرش بیماران خودداری می‌کنند.



دولت سوریه تاکنون مانع ورود خبرنگاران خارجی، از جمله خبرنگار بی‌بی‌سی، به این کشور شده است و به همین دلیل تایید گزارش‌ها درباره تحولات سوریه به سادگی امکان‌پذیر نیست.



جیم میور، خبرنگار بی‌بی‌سی در بیروت که تحولات سوریه را دنبال می‌کند، می‌گوید که آنچه در جسرالشغور می‌گذرد، چالشی بزرگ برای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است.



همزمان با محاصره جسرالشغور توسط واحدهای پیاده و زرهی ارتش سوریه، روز پنجشنبه، نهم ژوئن، بسیاری از ساکنان شهر از ترس حمله نظامیان، محل سکونت خود را ترک کردند و به ترکیه گریختند.



دولت ترکیه تعداد پناهجویان سوری را بیش از دو هزار نفر اعلام کرده است.



مقامات رسمی سوریه گفته‌اند که گروه‌های مسلح، کنترل جسرالشغور را در دست دارند و عملیات نظامی علیه این گروه‌ها به "درخواست مردم محلی و برای برقراری صلح و آرامش" انجام می‌شود.



گروه‌های فعال در زمینه حقوق بشر می‌گویند که بیش از یک هزار و یکصد نفر از زمان آغاز تظاهرات اعتراضی علیه دولت سوریه در ماه مارس، در این کشور کشته شده‌اند و اینک باید چند صد نفر تلفات نیروهای امنیتی را هم به این آمار افزود.



ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هم از دولت سوریه به خاطر آنچه "جنگ علیه مردم خویش" خوانده، انتقاد کرده و از این کشور خواسته است تا از "سرکوب وحشیانه" معترضان دست بردارد.



او گفت که سوریه قصد دارد مردم این کشور را به زور و با استفاده از تانک، توپ و تفنگ وادار به فرمانبرداری کند.



بر اساس گزارش‌ها، شب گذشته معترضان ضددولتی در جسرالشغور با آتش زدن لاستیک اتومبیل در خیابان ها، به دنبال ایجاد مانع بر سر راه پیشروی و ورود نیروهای نظامی به شهر بودند.



پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل

پیشتر بریتانیا و فرانسه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کردند که سرکوب معترضان سوریه را محکوم می‌کند.



اما در این قطعنامه به اقدامی عملی برای کمک به مخالفان حکومت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه اشاره نشده است.



متن این پیش‌نویس مخالفت‌هایی را در بین بعضی اعضای شورای امنیت از جمله برزیل، چین و روسیه به دنبال داشته است. آنها نگرانند که این اولین گام به سمت دخالت نظامی باشد.



در پیش‌نویس این قطعنامه، آنچه که نقض "سیستماتیک" حقوق بشر در سوریه خوانده شده است، محکوم می‌شود و در آن آمده است که این اقدامات شاید جنایت علیه بشریت باشد.



دیپلمات‌های غربی ابراز امیدواری کرده‌اند که این قطعنامه تا آخر هفته به رأی گذاشته شود.

No comments:

Post a Comment