Thursday, June 9, 2011

سطحی، تکراری، سفارشی

تنها یک روز پس از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی احمدی‌نژاد، موج جدیدی از حملات اصول‌گرایان علیه وی آغاز شده است. آنان از سکوت رئیس دولت درباره آن‌چه که "جریان انحرافی" می‌خوانند انتقاد کرده و خواستار موضع‌گیری شفاف او در این زمینه شده‌اند.




این انتقادها در حالی صورت می‌گیرد که افشاگری اصول‌گرایان منتقد احمدی‌نژاد و حامیان رحیم‌مشایی علیه یکدیگر ادامه دارد.



برگزاری گفت‌وگوی مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد پس از آن‌که یک بار لغو شد بار دیگر به موضوع مورد مناقشه رسانه‌های اصول‌گرا تبدیل شده است.



احمدی‌نژاد در این کنفرانس مطبوعاتی در برابر چند سئوال که پیرامون "جریان انحرافی" از وی پرسیده شد، اعلام کرد پاسخ وی تنها "سکوت الهام‌بخش وحدت" است. وی همچنین در پاسخ به سئوالی پیرامون "پرونده جریان انحرافی" نیز گفت: "اگر پرونده‌ای وجود داشت این‌قدر سر و صدا نمی‌کردند".



این سخنان احمدی‌نژاد اما، اکنون به سوژه ای برای حمله به وی تبدیل شده است. رجانیوز، که پیش از این از حامیان تندروی احمدی‌نژاد بود، در مطلبی با اشاره به سئوالات مطرح شده در کنفرانس نوشته است: " پرسش‌های مطرح شده از سوی خبرنگاران در این نشست خبری، بیشتر تکراری، غیرچالشی و سفارشی بود. همان‌طور که انتظار می‌رفت تعداد زیادی از سؤال‌ها به جریان انحرافی و حاشیه‌های آن٬ با پاسخ‌های سطحی احمدی‌نژاد روبرو شد".



رجانیوز در عین حال سخنان احمدی‌نژاد در این کنفرانس مطبوعاتی را نشانه‌ای از "چراغ سبز برخورد با جريان انحرافي" ارزیابی کرده، هر چند نوشته است: "اظهارنظر خواسته يا ناخواسته اما صريح رئيس‌جمهور در اين زمينه آن‌هم به‌طور علني فضايي ايجاد كرده است كه در صورت وجود مستندات قوي و با توجه به اينكه رئيس قوه قضائيه اعلام كرده است كه اين جريان، مفاسد متعددي دارد و به‌ويژه در فساد اقتصادي غوطه‌ور است، توجيهي براي برخورد نكردن وجود ندارد و در صورت ادامه رويه فعلي يعني افشاگري‌ها در مورد انحراف‌هاي جريان نفوذي و برخورد جدي نكردن با سران جريان انحرافي، شائبه‌اي كه احمدي‌نژاد نيز آن را مطرح كرد، مبني بر نبود اسناد متقن و اتهام‌زني عليه دولت با انگيزه‌هاي سياسي و به نيت زمين زدن آن تقويت مي‌شود".



از سوی دیگر جهان‌نیوز، نزدیک به علی‌رضا زاکانی در همین زمینه چنین نوشت: "رئیس جمهور محترم از سکوتی می گوید که اتفاقا باید گفت نه الهام بخش وحدت که مخرب نیز هست. آیا نه این است که سکوتی که منجر به کناره گیری دوستان خوب روزهای اول رئیس جمهور از ایشان می شود به نفع ایشان نیست... واضح است که سکوت نقل شده در بیان رئیس جمهور حتما در موقعیت فعلی به نفع شخص ایران و مصلحت کشور نیست".



این سایت افزود: "گرچه رئیس جمهور اینگونه نشان داد که حاضر به انتقاد از جریان انحرافی یا حمایت علنی از آن نیست، اما از توضیحات او در این باره چنین بر آمد که وی در پوشش "سکوت" حمایت ویژه ای از جریان مذکور کرده است".



جهان در مطلبی دیگر، با اشاره به تحریف سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی از سوی احمدی‌نژاد نوشته است: "مشخص نیست که رئیس جمهور نقل قول مذکور را بر چه اساسی بیان کرده است و آیا هزینه کردن از رهبر معظم انقلاب آن هم در رد انتقاد از دولت و جریان انحرافی اقدامی نسنجیده نیست؟"



از سوی دیگر وب سایت الف، متعلق به احمد توکلی نیز درباره بخش دیگری از سخنان احمدی‌نژاد آورده است: "اگر رئیس جمهور محترم خود را مرجع قضاوت نمی دانند پس چطور بیشتر اتهاماتی را در رسانه ملی علیه برخی مسئولین ارشد نظام و خانواده ایشان وارد کردند. اتهاماتی که تا کنون در دادگاهی اثبات نشده بود! چرا این جمله"ما مرجع قضاوت نیستیم" که حرف درستی هم هست؛ این روزها مطرح می شود که اغلب نفرات اصلی رئیس جمهور متهم به فساد هستند؟"



تریبون مستضعفین نیز در یادداشتی نوشت: "احمدی‌نژاد باید بداند که هیچگاه اینگونه پاسخ‌ها برای افکار عمومی اقناع کننده نخواهد بود".



در واکنشی دیگر بولتن‌نیوز با ارائه گزارشی از این کنفرانس مطبوعاتی، نوشته است: "در کمال تعجب٬ احمدی‌نژاد به جای شفاف سازی واقعی باز هم به کمترین جواب‌ها بسنده کرده و در حقیقت از جوابی صریح و بی پرده طفره رفت. پاسخ‌های احمدی‌نژاد به پرسش‌ها درباره جریان انحرافی منفعلانه بود. کاش رئیس دولت دهم در این نشست خبری ارتباط خود با جن‌گیران و رمالان را رد می‌کرد.ای کاش احمدی‌نژاد سکوت مرگبار خود را صادقانه بشکند".



انتقادها درباره سخنان احمدی‌نژاد در حالی ادامه دارد که انتشار بخش دیگری از سخنان حسن بیادی در گفت‌وگو با همشهری ماه، در فضای مجازی درگیری‌های جدیدی ایجاد کرده است. بیادی در این گفت‌وگو درباره احمدی‌نژاد تصریح کرده است که: "به دلیل اینكه آقای احمدی نژاد در وزارت كشور و وزارت اطلاعات پرونده داشت، خیلی ها به دنبال این بودند (برای شهرداری تهران) كه ایشان تایید نشود. البته ناگفته نماند كه آقای یونسی و موسوی لاری در این زمینه به رغم میل باطنی، از خودگذشتگی نشان دادند و واقعاً در آن موقعیت حساس، احترام خاصی به نظرات اعضای شورای شهر قائل شدند".



به نظر می‌رسد منظور بیادی از پرونده سوآپ نفت اردبیل باشد که توسط صادق محصولی اجرا می‌شد و در آن احمدی‌نژاد و محصولی به سواستفاده مالی متهم شده بودند.



بیادی پیش از این نیز درباره چگونگی انتخاب احمدی نژاد گفته بود: "احمدی‌نژاد رابط برخی طیف‌های حاضر در ائتلاف آبادگران بود... آقای احمدی‌نژاد آخرین گزینه بود. هیچ‌کس راضی به انتخاب او نبود. ما دوستانه به عنوان بسیجی جلسه‌ای داشتیم با جانشین بسیج که در آن زمان سردار احمدی‌مقدم بودند. ایشان دوستانه آقای احمدی‌نژاد را پیشنهاد دادند. این پیشنهاد بر روی نظر ما اثرگذار بود".







ادامه افشاگری‌های اقتصادی



در جبهه مقابل اما سایت‌های نزدیک به مشایی از سواستفاده نزدیکان علی لاریجانی و مصطفی پورمحمدی در شرکت سایپا خبر داده‌اند.

سایت هفت صبح در مطلبی در این زمینه نوشت: "رسانه های ضددولت در روزهای اخیر کوشیده اند که این تخلفات را به ارتباط با اصولگرایان پیشرو و مهندس مشایی نسبت دهند اما پیگیری های خبرنگار نشان می دهد که خود مخالفان قسم خورده دولت مقصر شماره یک این تخلفات هستند. علی کوهکن، پسر محسن کوهکن، دست راست علی لاریجانی و اعضای هیات رییسه مجلس با فشار و ارتباط خود را به عنوان یکی از مسئولان سایپا تحمیل کرده است. از طرف دیگر، محمد شاهرخی پسر علی شاهرخی، رییس کمیسیون قضایی مجلس و از دوستان دیگر لاریجانی نیز خود را به عنوان مدیر ارتباطات سایپا تحمیل کرده است. این انتصابات با چراغ سبز عبدالکریم پورکیان، دوست و رفیق صمیمی مصطفی پورمحمدی که مدیر بازرسی سایپا است انجام شده است".



این در حالی است که پیش از این سایت الف با انتشار مطلبی با اشاره به مدیریت برادرزاده مشایی در سایپا، اعلام کرده بود که در این شرکت "خودخریدی" انجام شده است. جهان‌نیوز هم نوشته بود: "حمایت آزاردهنده دکتر احمدی نژاد از معاون اول، رئیس دفتر و معاون اجرایی رئیس جمهور… افرادی که نزدیکترین شخصیت ها به او محسوب می شوند و متهم به فساد اقتصادی و سیاسی هستند. به اعتقاد منتقدان فساد اقتصادی نزدیکان رئیس جمهور بیشتر از هزار میلیارد تومان و قطعی است".



از سوی دیگر، این دو جریان، بر سر ارائه آمارها از سوی بانک مرکزی نیز با یکدیگر درگیر شده‌اند. حامیان مشایی در این باره نوشته‌اند: "مرکز آمار به ریاست یکی از مهره های محسن رضایی[عادل آذر]، در اقدامی تعجب آور، آمارهای رسمی بانک مرکزی را به چالش کشید".



در همین حال وب سایت تابناک نزدیک به محسن رضایی با اشاره به "نفوذ جریان انحرافی در بانک مرکزی" خبر داد: "یکی از مقامات ارشد بانک مرکزی که اصولا فردی سیاسی بوده، توانسته است با توسل به حربه ها و ارتباطات سیاسی به این سمت در بانک مرکزی، مورد اعتماد گروه انحرافی قرار گرفته و با کمک آنها سعی در گسترش نفوذ و تسلط این گروه انحرافی بر مهمترین نهاد اقتصادی کشور دارد... ناتوانی در مدیریت بازار ارز کشور و ایجاد نابسامانی در آن تنها یکی از ضعف های این بخش از بانک مرکزی بوده و بررسی عملکرد فردی و جایگاهی بخش های تحت مدیریت این فرد، مشخص می کند که اشکالات متعدد دیگری در نحوه عملکرد وی هست که از جمله آن می توان به برخوردهای ضعیف و منفعلانه با برخی تخلفات در بانک های خصوصی کشور، مخفی نگه داشتن برخی اشکالات مهم به ویژه مسائل مالی مهره های گروه انحرافی و... اشاره کرد".

No comments:

Post a Comment